Literatura
Cultura15/01/2019

Una novel·la que renova la vida eterna del detectiu

Zanón enlaira Carvalho a la Barcelona del 2017

Quim Aranda

LondresNo era un repte literari, era una temeritat suïcida. L’encàrrec que va rebre i entomar Carlos Zanón suposava saltar al buit sense paracaigudes. El resultat ha sigut una triple pirueta mortal amb doble tirabuixó i un aterratge que ni la Comaneci hauria clavat a Montreal 76. Des de la primera línia el Carvalho de Zanón sona al del Manolo, però no és cap còpia. I des de la primera línia el lector sap que entra en el món del Manolo però a través dels ulls de Zanón, i que el món de Zanón és prou poderós per destacar per sobre del mític paisatge de fons.

Cargando
No hay anuncios

Aquest Carvalho és una digestió extremadament ben païda de la vida i miracles de Montalbán per acabar destil·lant un material nou i fresc que ressuscita el detectiu i li renova la vida eterna de què gaudia. I sempre ancorat en el referent, en la tribu familiar i en l’obra prèvia. No és debades la referència a Dámaso Alonso amb què s’obre la novel·la, que també ho és a Asesinato en el Comité Central (1981), l’aventura de Carvalho obra de l’Escriptor -com en diu Zanón de Vázquez Montalbán per construir un artifici literari que resol qualsevol problema de legitimitat- que menys li agrada al Carvalho persona o personatge de Zanón, i a Un polaco en la corte del rey Juan Carlos (1996). Així, la ciutat del milió de cadàvers d’Alonso va esdevenir la del milió d’armilles a la Transició, i serà la del milió de dossiers en el trànsit del felipisme a l’aznarisme, molt abans de les escoltes de Villarejo, i de nou plena de milions de cadàvers, incomptables.

L’estil literari és suprem. Com evoca el Carvalho de Zanón de les enyorades converses amb l’Escriptor, “la literatura o vola o és un manual d’instruccions d’ús d’un vídeo beta”. I a fe de Déu que s’enlaira molt alt! I també pel que fa a la tria, transformació, adaptació i aparició dels secundaris. Des de l’Estefania Briongos, filla de la noia que va despertar la mala consciència d’empresari explotador de Stuart Pedrell a Los mares del sur (1979), fins a l’advocat Subirats, que pren el relleu del gestor Fuster, l’interlocutor majestàtic de Carvalho i veí de Vallvidrera del Carvalho del Manolo, company d’impossibles i molt cultes tiberis nocturns, i ara degustador i guia de bars de xinesos de tota la vida especialitzats en tapes xineses-espanyoles, i alhora també interlocutor majestàtic; sense oblidar el Biscúter, esclar, rei per un dia de MasterChef.

Cargando
No hay anuncios

Que Zanón és poeta com ho era el Manolo queda patent en sentències que mereixen ser piulades i repiulades: “ una tormenta incorrecta en mi almohada ”, “ los Monegros, ese desierto sin indios ”. Que Zanón domina la tècnica del wisecrack com a rata de filmoteca que deu ser també queda en evidència perquè el lector esbossi uns més que tímids somriures, els mateixos que atiava el Pepe Carvalho montalbaniano.

Joc metaliterari constant i pou d’homenatges, a la novel·la s’hi pot acostar tothom. No cal haver llegit ni Montalbán ni Zanón. Ni comparar si un Carvalho és més fràgil que l’altre. Tots dos, sí, estaven i estan sols. “Porque ser uno es no tener nada ”, l’única forma digna de viure per a un detectiu que mai no morirà.