Nit de l'Art

La Nit de l'Art de Felanitx mostra una instal·lació de Charles Sandison

Es tracta d'una peça audiovisual que es pot veure a partir d'aquest dijous fins al 24 d'agost

Instal·lació de Sandison
ARA Balears
21/08/2025
3 min

PalmaL'església de Sant Agustí acull l'obra Figures & Letters (2006), una videoinstal·lació del reconegut artista escocès Charles Sandison que es projecta sobre la coberta central octogonal de cares irregulars, revestida d’un to blanc de calç envellida, que presideix i corona la capella de Sant Nicolau. L'exposició, comissariada per Neus Cortès i Sebastià Mascaró, es pot veure dins el marc de la Nit de l'Art de Felanitx des d'aquest dijous fins al pròxim diumenge, 24 d'agost.

L’obra, aprofitant que el joc de llum i foscor aporta més barroquisme, s'estén també fins a la part del primer pis des d’on parteix un engranatge de voltes i d’arcs equivalents, que s’obren a les diferents capelles. Un conjunt d’elements arquitectònics plurals que formen el sostre d’un espai litúrgic i peculiar del s. XVIII, de planta en creu centralitzada, que acull aquesta presentació a tall d’observatori astronòmic, de constel·lació o de ‘cúpula celestial’. Charles Sandison és conegut per les seves projeccions digitals generades amb un software en temps real que crea ell mateix, i que es projecten damunt diversitat d’espais arquitectònics exteriors o interiors de museus o galeries d’art, entre d'altres. D’aquesta manera, l’artista combina el llenguatge, la forma, l’arquitectura i el moviment.

L'obra de Sandison

En aquest cas, l’obra es compon de tres arxius d’unes 798 imatges diferents cada un, que se sincronitzen aleatòriament conformant seqüències en moviment constant. Un eixam de lletres, textos i paraules es projecten conformant plogudes i figures humanes que interactuen entre elles, i que transforma tot l’espai arquitectònic de la cúpula de la capella en una segona pell. Aquestes siluetes es van configurant i alhora desintegrant creant múltiples escenes en moviment a vegades més figuratives i d’altres més abstractes. Simulen patrons de comportament humà que estableixen diàleg amb l’espectador i en conviden a la immersió i a completar el significat de les imatges i de les paraules a partir de la seva subjectivitat.

Dins el convent que alberga aquesta obra cal fer referències a sant Agustí i a la seva orde, que considerava les matemàtiques (llenguatge i base de la tecnologia, que proporciona eines i plataformes per aplicar els conceptes matemàtics) com un mitjà per apropar-se a Déu i entendre la veritat. El sant creia que les matemàtiques revelaven l’ordre i l’harmonia de l’univers, reflex de l’ordre diví. Per a l’orde agustí, la cúpula s'entén com a símbol de la volta celestial, es converteix en un espai que connecta la terra amb allò diví, on la llum de la veritat il·lumina la ment humana, representa el coneixement transcendent. Acompanya la instal·lació una peça sonora composta per Pedro Tous, feta en un sistema de fonts aleatòries modulades per control de voltatge, que conviden a submergir-se dins l’obra.

Charles Sandison (Haltwhistle, UK, 1969) estudià Art a la Glasgow School of Art del Regne Unit. Des del 1995 viu i treballa a Finlandia. Participà en la Biennal de Venècia l’any 2001 amb l’obra Living Rooms; temps després, a la Biennal d’Arquitectura de Venècia, el 2012, amb col·laboració en el projecte de Norman Foster Gateway. Té el VIII premi ARCOMadrid BEEP d’Art Electrònic, 2013. Ha duit a terme instal·lacions a institucions artístiques públiques i privades d’arreu del món. Entre algunes destaquen les exposicions en el Centre d'Art Contemporain Georges Pompidou, a França (2003), la del Musée d'Orsay Art Contemporain, París, França (2008). A l'estat espanyol, ha exposat a la Galería Max Estrella (2012) i en el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía, de Madrid (2009).

stats