Dia del Llibre

El negoci no explicat del Sant Jordi a Palma: més de 400.000 euros de facturació

Diferents llibreries comparteixen amb l’ARA Balears xifres relacionades amb el Dia del llibre a Ciutat

20/04/2025

PalmaSón molts els àmbits de la cultura en què parlar de qüestions econòmiques sembla de vegades incòmode, innecessari o sobrer, molt especialment en un territori tan limitat com són les Balears. I les llibreries no en són una excepció. Fins ara han estat més aviat escasses les ocasions en què han volgut compartir informació sobre les seves xifres de facturació, tampoc en una iniciativa tan pública com la del Sant Jordi, si bé ara moltes han accedit a participar en un qüestionari –anònim, això sí– fet per l’ARA Balears amb relació al dia més important de l’any per a les llibreries de Ciutat. De les 28 que munten paradeta enguany al carrer aquest dimecres 23, han estat 16 les que han respost les diferents preguntes que serveixen per oferir una primera aproximació numèrica de què suposa realment el Sant Jordi de Palma, una diada històrica que ja ha esdevingut per dret propi una data més que assenyalada al calendari de milers de persones.

Cargando
No hay anuncios

En primer lloc, fins ara una de les grans incògnites amb relació al Dia del llibre tenia a veure amb la facturació de les llibreries a Ciutat durant aquesta jornada. Segons les dades obtingudes, la mitjana de facturació se situa al voltant dels 15.000 euros per parada –més de 400.000 euros en total–, si bé les respostes són molt diverses. Dues llibreries afirmen no arribar als 5.000 euros, mentre que n’hi ha dues més que afirmen superar els 30.000, i entremig s’hi troba tota la resta, amb facturacions que van entre els 10.000 i els 20.000 euros per a la majoria dels establiments. En aquest sentit, segons les mateixes llibreries això suposa fer en un sol dia entre un 8% i un 10% de la facturació de tot l’any, si bé n’hi ha algunes que afirmen que la facturació del Sant Jordi no arriba al 2% de l’anual i d’altres que asseguren que supera el 10% del total de l’any. Això, és clar, si les circumstàncies meteorològiques ho permeten.

50.000 exemplars

En total, el 23 d’abril les llibreries de Palma ompliran uns tres-cents metres lineals de paradetes –a dotze metres per establiment. Per fer-ho, sortiran al carrer amb uns 50.000 exemplars. Segons el qüestionari de l’ARA Balears, la majoria de les llibreries preparen uns 2.000 volums per Sant Jordi, si bé n’hi ha que superen els 3.000 o que fins i tot arriben als 4.000. I tot i que entre tots aquests volums hi hagi una gran diversitat de títols, autors, editorials, temàtiques i gèneres, alguns es repeteixen més o menys en funció de l’aposta que faci cada llibreria amb vista a la festa de les lletres.

Cargando
No hay anuncios

Precisament per això, perquè d’aquesta tria depèn també l’èxit de la jornada, fer-la és una de les tasques més complicades a què s’enfronten cada any els llibreters. La majoria s’hi posen amb bastant de temps d’antelació: ho solen fer entre sis i vuit setmanes abans del Sant Jordi, és a dir, a finals del mes de març. A més de l’allau de novetats que tots els segells publiquen amb la mirada posada en aquest dia, altres referències que solen tenir en compte són autors, temàtiques i editorials locals, alguns clàssics –títols que gairebé cada any saben que despatxaran, especialment en gènere infantil, com Allà on viuen els monstres de Maurice Sendak–, i també els llibres més venuts en la darrera campanya de Nadal. Tanmateix, la majoria dels llibreters consultats coincideixen en el fet que cada any s’enduen alguna sorpresa, tant per bé com per mal. “Et trobes amb el fet que 25 exemplars d’un mateix llibre que et pensaves que sobrarien s’esgoten en un parell d’hores i que, en canvi, d’un altre que només en duies cinc els has de tornar tots. És inevitable”, confessa Marian Colom, amb més de trenta anys d’experiència en aquesta jornada. Actualment es troba al capdavant de Llibres Colom, la llibreria més antiga de Palma que està oberta.

Triplicar el personal

En tot cas, Sant Jordi també implica ampliar de manera considerable el nombre de treballadors de cadascuna de les llibreries. Tot i que les paradetes obren oficialment a les nou del dematí i tanquen devers les nou del vespre, la jornada per tots ells comença un parell d’hores abans, devers les set, i no acaba fins passades les deu del vespre. És per això que alguns d’aquests establiments han d’arribar a triplicar el personal del qual disposen habitualment, que sol ser d’entre dues i tres persones. Tres de les llibreries consultades afirmen tenir més de deu persones fent-hi feina aquell dia, entre la botiga i la paradeta, mentre que gairebé tota la resta diu tenir-ne entre quatre i sis.

Cargando
No hay anuncios

En aquesta edició de 2025 són poques les novetats amb relació a una jornada més que consolidada al panorama cultural de Palma i també de les Balears i que enguany arriba amb l’estrena de dos caparrots sota el lema ‘Sant Jordi és una festa’. “De vegades no ho valoram prou, però és una tradició única a Europa, que es viu amb una força especial a Barcelona però també a Palma”, subratlla l’actual president de l’entitat, el llibreter Miquel Ferrer. Enguany són un total de 28 les llibreries que tindran paradeta en les diferents ubicacions que ocupa el Sant Jordi de Palma, entre les quals hi ha la plaça Major. Si bé en els darrers anys aquest lloc ha esdevingut l’epicentre de la festa, no sempre ha estat així. Inicialment, de fet, les llibreries no se situaven en un únic punt, sinó que tenien paradetes a diferents llocs de Ciutat. “Al principi no treien només una taula, en treien set o vuit i les duien a carrers i barris diferents”, explica Marian Colom, “però en aquell temps tampoc hi havia tantes llibreries, així que s’havien d’escampar més per arribar pertot”.

Sobre el que sembla no haver-hi acord entre les llibreries consultades és en l’evolució de les vendes dels darrers anys. La meitat de les que han participat en l’enquesta afirmen que no han canviat gaire en els darrers deu anys, mentre que l’altra meitat afirma que han augmentat de manera considerable, molt especialment després de la pandèmia. En aquest sentit, és cert que la meteorologia és un factor determinant de l’èxit d’una diada com Sant Jordi, però n’hi ha un altre que també coincideixen a assenyalar els llibreters: el calendari. Així, si onze llibreries escullen l’edició de 2023 com la millor dels darrers anys és perquè va caure en diumenge. “Això també ha canviat”, continua Colom, “perquè abans els diumenges Palma es buidava. Així que si Sant Jordi queia en diumenge, ho passàvem a dilluns, cosa que tampoc funcionava perquè això sí que ho sabem tots: o es fa dia 23 d’abril o no funciona, ho tenim comprovat”, assegura.