William Kentridge i els països disposats a vendre l'ànima al diable
L'emblemàtic 'Faustus in Africa!' arriba al Festival Grec en una nova versió de la Handspring Puppet Company
BarcelonaJust ara fa 30 anys, els creadors sud-africans William Kentridge, Adrian Kohler i Basil Jones van estrenar Faustus in Africa!, un espectacle que es convertiria en un emblema de la seva companyia, la Handspring Puppet Company. Era el 1995 i el seu país acabava de viure les primeres eleccions després de l'apartheid, que van donar la victòria a Nelson Mandela. En aquell context, el trio d'artistes va versionar el Faust de Goethe per submergir-lo en l'escenari del continent africà, imaginant un Faust que se'n va de safari després de signar un pacte amb el diable i es converteix en una metàfora del colonialisme. Tres dècades després, la companyia ha refet l'espectacle per donar-li una nova vida. El nou muntatge es va estrenar l'1 de maig a Ciutat del Cap (Sud-àfrica) i arriba a Barcelona aquest divendres i dissabte, dins del Festival Grec.
"La producció original va tenir lloc en un moment històric important a Sud-àfrica: l'època de la redacció de la nostra primera Constitució democràtica. Estàvem començant el procés de la nostra descolonització i molts polítics feien compromisos terrorífics", recorden Jones i Kohler en una entrevista amb l'ARA. Com s'enllaça aquella primera versió amb el moment actual? Segons els directors, la vigència no s'ha perdut. "La colonització de l'Àfrica reflectida a l'obra apareix com una metàfora del neocolonialisme que practiquen països poderosos en l'àmbit mundial. Avui dia, països sencers semblen disposats a vendre la seva ànima al diable. És més urgent que mai alertar sobre aquests pactes fàustics i el preu als ecosistemes del món", afirmen els directors.
Titelles per viatjar fins a temps antics
La Handspring Puppet és una de les companyies de titelles més importants del món i una de les pioneres a utilitzar titelles dins d'espectacles de teatre convencional. "Si estan ben dissenyats i manipulats amb habilitat, els titelles són capaços de generar una nova hiperrealitat atractiva que ens fa viatjar fins a temps antics, quan crèiem que coses com els rius, els arbres i les tempestes tenien vida pròpia", assenyalen Jones i Kohler. A l'espectacle els titelles són els protagonistes, però també hi ha una nova banda sonora i un repartiment nou. A més, William Kentridge en va fer les animacions, que ara s'han restaurat digitalment per donar-los "un aspecte més ric i brillant". Després de passar per Barcelona, Faustus in Africa! continuarà de gira per Nàpols, es veurà al Festival Internacional d'Edimburg i al setembre serà al Festival d'Automne de París.