Mallorca Live rebrà més de 330.000 € públics, entre altres ingressos, per organitzar Patrona, la neofesta de Cort
L'esdeveniment tindrà lloc aquest dissabte, 6 de setembre
PalmaA més dels 332.750 euros públics que rebrà l’empresa Mallorca Live Fest pel disseny i la producció de Patrona, esdeveniment organitzat per l’Ajuntament de Palma que tindrà lloc aquest dissabte, 6 de setembre, i que provocarà el tancament del passeig Marítim, la mateixa empresa tindrà dret a “instal·lar un punt de marxandatge durant la realització del concert”, a “contractar un patrocinador”, “a la gravació total o parcial del concert i la seva comercialització”, i a “la venda de begudes i d’aliments”, és a dir, a quatre fonts d’ingressos complementàries, segons consta als plecs de licitació, on no consta que cap d'elles hagi de suposar una disminució de l’aportació prevista per Cort. Tampoc s'hi preveu que hi hagi cap tipus de retorn a l’Ajuntament en cap d'aquests casos, com sí que succeeix en esdeveniments similars organitzats per altres ajuntaments com el de Felanitx.
Els diferents promotors musicals consultats per l’ARA Balears qüestionen unes condicions que consideren “poc habituals i lògiques en un esdeveniment públic i, en canvi, molt beneficioses per a una empresa privada que ja té prou suport institucional”. “No sempre et permeten muntar un punt de marxandatge, molt menys tenir patrocinadors per a un esdeveniment públic, i el tema de la gestió de les barres moltes vegades es fa per separat, com en el cas de Sant Sebastià, que normalment es distribueix en diferents lots i aquest, que pot generar molts ingressos, sol acabar a entitats i associacions de veïns”, relata un gestor en actiu i amb més de vint anys d’experiència.
La Federació d’Associacions de Veïns de Palma, entitat que agrupa una cinquantena d’associacions i que res té a veure amb la Federació de Veïnats de sa Ciutat de Palma, coorganitzadora de l’esdeveniment, es mostra sorpresa davant el pressupost assignat a aquesta nova festa municipal, més quan enguany s’han reduït les assignacions que reben les associacions de veïns per a l’organització de festes i resten encara pendents de cobrar les subvencions assignades per enguany. “De mitjana ara les associacions tenen uns 4.000 euros per a totes les festes de l’any, que inclouen festes d’estiu, els Reis i tota la resta, quan hi ha hagut anys que algunes en tenien més del doble”, assegura Maribel Alcázar, al capdavant de la federació, en conversa amb l’ARA Balears. “El pressupost de Sant Joan, que és la més gran que organitzam, no supera els 100.000 euros, i una part important és per a la pólvora del correfoc, o sigui que els 300.000 euros que es destinen a aquesta festa de dissabte, quan la part de festes de les associacions ha estat tan retallada enguany, ens semblen una doblerada”, afegeix.
A més, alguns d’aquests professionals consultats del sector de la música posen en dubte la utilització que s’ha fet d’aquest esdeveniment per part dels seus organitzadors, i ho qualifiquen de “mala praxi”. “Si tu organitzes una festa municipal te n’encarregues de tota la part de la gestió i que tot estigui a punt, dissenyar el cartell, contractar els artistes, de vegades també de la part tècnica… però normalment no figures enlloc, ets un intermediari, i molt menys ho aprofites per promocionar la resta de les teves activitats: l’Ajuntament no ho veu estrany, que aquesta festa que organitzen ells serveixi per promocionar un festival privat que no té res a veure amb ells?”, enraona un gestor que ha treballat en diverses ocasions amb l’Ajuntament de Palma. En aquest sentit, no només els cartells oficials de l’esdeveniment de dissabte comencen amb un revelador 'Mallorca Live Presenta', sinó que les xarxes socials del festival s’han omplert aquests darrers dies de publicacions en què s’anunciava el sorteig d’abonaments per a l’edició 2026 del festival si els usuaris compartien el cartell de Patrona i començaven a seguir canals oficials de l’Ajuntament de Palma.
Cal dir que la convocatòria per a l’organització d’aquest esdeveniment es va obrir el mes de maig passat i van ser quatre les empreses que s’hi van presentar: a més de Mallorca Live Music S.L., s’hi presentaren Deejaysgrup S.L., Deep Delay Producciones S.L. i Grup Trui Mallorca, que va ser exclosa per no plantejar una proposta musical sinó escènica. Entre els criteris de valoració hi constava la xifra d’oients mensuals a Spotify: dels 100 punts possibles de cadascun dels candidats, 20 s’assignaven al que disposàs de més oients a la plataforma, i la resta obtenien una puntuació proporcional. “Hi ha poc marge perquè un artista local pugui obtenir els 20 punts, si aquest és el criteri, que a més no s’acaba d’entendre què cerca: els oients d’aquesta plataforma són d’arreu del món, de què ens serveix que vingui un artista que és molt escoltat a escala mundial? Què certifica això? Cercam qualitat artística o simplement numèrica?”, argumenta un expert musical.
En tot cas, els 332.750 euros adjudicats a l’empresa organitzadora del Mallorca Live, festival que en les seves darreres cinc edicions ha rebut més de tres milions d’euros públics, és un pressupost lleugerament inferior als 341.621 que es van assignar pel concert amb què Antònia Font va tancar les festes de Sant Sebastià l’any 2023. De fet, en presentar el concert d’Hombres G fet en el mateix context un any després, per gener del 2024, la regidora Lourdes Roca, responsable també dels actes de Patrona, va voler fer referència a la reducció del pressupost que s’havia aconseguit per aquell concert, fins als 290.000 euros que es van assignar pel d’Hombres G, si bé amb el cost d’aquest nou esdeveniment, en aquest cas de música electrònica, supera els 330.000.
MÉS per Palma qualifica la festa "de regal a una empresa privada"
Aquest dijous, MÉS per Palma ha emès un comunicat on denuncia que "les festes de Patrona s'han convertit en un aparador privat a favor de l'empresa adjudicatària, Mallorca Live" i reclama que l'Ajuntament "deixi d'actuar com a comparsa d'un negoci privat i defensi el caràcter públic i ciutadà de les festes patronals". A més, assenyalen que la venda anticipada de begudes alcohòliques que s'ha fet a través de les xarxes socials de l'empresa "incompleix el Pla municipal de prevenció d'addiccions en afavorir i promocionar el consum d'alcohol". "És d'una hipocresia monumental: l'Ajuntament té un pla per prevenir addicions que exigeix que cap organitzada o que rebi suport per part de l'Ajuntament promocioni begudes alcohòliques, però alhora avala cartells que anuncien combos de cervesa o consumicions gratuïtes", assenyala el regidor de MÉS per Palma Miquel Àngel Contreras.