'L'amic retrobat': història d’una amistat malmesa pel nazisme
Una excel·lent direcció d'actors al Teatre Goya en l'adaptació de la novel·la de Fred Uhlman
'L’amic retrobat'
- Autoria: Fred Uhlman. Traducció: Dolors Udina
- Dramatúrgia: Josep Maria Miró. Direcció: Joan Arqué
- Amb Jordi Martínez, Quim Àvila i Max Grosse Majench
Els pobles són víctimes de les decisions dels seus líders, ja siguin palestins en mans dels fonamentalistes de Hamàs o israelians sota el no menys fonamentalista Netanyahu. I també ho van ser els alemanys, jueus i no jueus, sota el nazisme com queda palès a la versió teatral de la novel·la d’aire autobiogràfic de Fred Uhlman (1901-1985), escriptor i pintor jueu alemany que es va refugiar primer a París i després a Londres.
A L’amic retrobat, Uhlman relata la història d’una amistat juvenil malmesa per l’ascens de Hitler al poder. L’amistat de Hans, fill d’un metge jueu de classe mitjana, i Konradin, fill d’una adinerada família aristocràtica de Suàbia que cursen estudis al prestigiós Karl Alexander Gymnasium de Stuttgart. Dos cors solitaris que malgrat la separació que imposa la diferència de classes i l’ascens de l’antisemitisme, descobreixen interessos i preocupacions comunes que desemboquen en una gran amistat que ratlla l’enamorament, sotmesa, és clar, a les tensions externes de l’època. Un relat que arrenca dècades després amb Hans tranquil·lament establert als Estats Units quan rep una carta del Gymnasium en la qual li demanen una contribució econòmica per a un monument als caiguts del col·legi. Una carta que el pertorba. Ja havia oblidat. O gairebé. I aleshores rememora. I rememorem amb ell. No pas la seva experiència, però sí el que se’n desprèn. No fa gaire veia una fotografia penjada per un professor a la xarxa amb un noi jueu i un altre de palestí abraçats. Però els separaran. Si ja no els han separat.
La dramatúrgia de Josep Maria Miró és una mica reiterativa a l’hora de construir la relació i no pot despendre’s del tot de l’origen narratiu que el director, Joan Arqué, surfeja amb encert amb un seguit d’accions físiques quasi coreogràfiques, amb estímuls musicals i amb una excel·lent direcció de Jordi Martínez (Hans adult), Quim Àvila (Hans adolescent) i Max Grosse Majench (Konradin) sobre una proposta escenogràfica d’una estèril plasticitat.
L’amic retrobat és una producció del Teatre de l’Aurora de Lleida que es va veure a la sala Tallers del TNC el 2019. I és un espectacle molt recomanable, sobretot per als joves, perquè cal estar atents, ja que les decisions electorals poden crear monstruositats arreu.