Art

Eugènia Balcells desplega un "Stonehenge electrònic" al MNAC

El museu exposa a la Sala Oval la versió definitiva de la videoinstal·lació 'From the center'

BarcelonaEugènia Balcells (Barcelona, 1943) és un artista intel·lectualment voraç: li interessen totes les visions de la ciència, l'economia, l'ecologia, la poesia, la música... Els seus treballs tenen un caràcter científic i alhora existencial i espiritual, com ara From the center (1981-1982), una videoinstal·lació pionera que la mateixa Balcells defineix com un "Stonehenge electrònic" i que ara el MNAC presenta en la versió definitiva a la Sala Oval després que la Generalitat la comprés per a la seva col·lecció. "Buscava sobretot captar, d'alguna manera, la naturalesa intrínsecament variable i canviant de la realitat –explica Eugènia Balcells–. La realitat no són només una sèrie d'objectes físics que estan l'un al costat de l'altre, sinó que participem en una dansa energètica, formem part d'una increïble dansa energètica que està funcionant alhora des de tots els nivells, i vaig intentar expressar aquesta dansa".

La nova presentació es titula Des del centre i consisteix en una mitja esfera de 8,5 metres d'alt i 17 de diàmetre evocadora d'un ull. Està feta amb un teixit hologràfic que canvia segons l'impacte de la llum, que crea un espai propi per a l'obra dins la Sala Oval. No es tracta d'una estructura efímera, sinó que es podrà fer servir en posteriors presentacions de l'obra. "A From the center, l'Eugènia es va preguntar què podia arribar a veure amb els instruments que tenia a l'abast", explica la filòsofa Eulàlia Bosch, la comissària de la mostra juntament amb el conservador d'art contemporani del museu, Àlex Mitrani. "L'Eugènia venia del cinema experimental, sabia molt bé què és una càmera, però per primera vegada s'enfrontava al vídeo, així que tenia la possibilitat de filmar continuadament, tota l'estona que volgués i sense haver de canviar la pel·lícula i revelar-la", explica Bosch. D'altra banda, per a Mitrani es tracta d'una obra fonamental en la història del videoart, no només a Catalunya sinó també internacionalment. El pressupost de la nova instal·lació, obra de l'empresa Magrada Proyectos, dirigida per l'enginyer alemany Matias Gravenhorst, és d'uns 300.000 euros.

Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios

El lloc de la humanitat en el cosmos

From the center consisteix en dotze pantalles, al centre de les quals hi ha una pedra. Les imatges que es poden veure en cadascuna de les pantalles Balcells les va filmar durant dos anys a Nova York des de damunt la pedra, col·locada com una fita al terrat de l'edifici a la cantonada de Broadway amb Grand St., on vivia. No va buscar res en concret, sinó que es va deixar impressionar per les imatges que la càmera li oferia. Els sons i les músiques de cadascun dels canals els va crear l’artista, músic i pioner de so Peter Van Riper (1942-1998), que aleshores era la seva parella, i també inclou la recitació d'Eugènia Balcells d'un poema. "El resultat no és un documental sobre la ciutat de Nova York, sinó una reflexió molt complexa sobre la ubicació dels humans en els cosmos", diu la comissària.

Cargando
No hay anuncios

From the center està cridada a ser una obra clau en el futur recorregut del museu ampliat, i la fa dialogar amb una de les pintures més icòniques dels seus fons, el Crist en Majestat de Taüll. "Aquesta màquina de visió mística que uneix ciència i espiritualitat, objectivitat, biografia de l'artista, reflexió i treball amb les noves tecnologies de la imatge dialoga perfectament amb els frescos romànics. El Crist en Majestat representa la idea de la totalitat d'aquella època, i l'Eugènia es va enfrontar a les arrels de la funció i a la necessitat de l'art, que és la coneixença profunda de la realitat, de l'Univers, a través de la visió, i concep aquesta màquina complexa i meravellosa", explica Mitrani.

Cargando
No hay anuncios

Cadascun dels monòlits de From the center té un títol poètic, entre els quals hi ha High and low, Circles of time (East), Night, Circles of time (West), Layers, Flight i Windows to the sky. El moviment és el protagonista d'alguns: a Circles of time (East) es pot veure com el sol es mou a través de la pantalla en diagonal mentre se sent el so d'una campana budista, i Flight està protagonitzat per un estol de coloms volant en cercles per damunt l'edifici. Uns altres estan centrats en el temps i el canvi. Per fer Capes, Balcells va fer funcionar la càmera a diferents velocitats i va fer servir filtres per transformar la imatge del lloc. A Alt i baix, la càmera baixa del cim de l'edifici al nivell del carrer. I a Corners, Balcells va capturar la vida quotidiana passant per la cantonada del seu edifici.

Cargando
No hay anuncios

"Aquesta obra no és meva, sinó de la humanitat. Per poder-la fer vaig convocar la memòria de moltes coses, i això li dona una universalitat que no tindria si fos el caprici de l'Eugènia", diu l'artista, que recorda el poder polític i social que atorga als seus treballs. "Vull aprofitar la meva aportació al món de l'art per reencantar el món, per recuperar la meravella, la capacitat de sorpresa i el vincle amb el misteri –diu Balcells–. Hem de recuperar el moment interior, que ha d'estar viu. Si no, estem morts".

La inauguració de l'exposició Des del centre, que estarà oberta fins a l'11 de setembre, ha coincidit amb les sessions de treball del grup de tècnics catalans i aragonesos que estan analitzant el trasllat de les pintures murals de Santa Maria de Sixena a l'Aragó. Per a Balcells, tot aquest procés és un "mal ús de l'energia, que és sagrada", i diu que ella hauria fet una exposició virtual "màgica" dels murals al monestir.