Òpera

Cantar en català la història del nen a qui la mare va salvar d'anar a Auschwitz

'Push! (Empeny!)', una òpera participativa sobre les víctimes de l'Holocaust, s'estrena a Sabadell

22/01/2025

SabadellSimon Gronowski tenia només 12 anys quan va pujar a un tren amb la mare i la germana. Era l'abril del 1943, i el seu destí havia de ser Auschwitz-Birkenau, però en uns instants en què el tren es va aturar, la mare el va empènyer fora del vagó. Ell va esperar que la mare i la germana el seguissin, però no va ser així i va tornar tot sol a casa. Va sobreviure, va estudiar dret, es va aficionar a tocar el piano i al jazz i anys més tard va reconèixer el guarda que l’havia fet pujar al tren i el va perdonar.

Aquesta és la història que explica l’òpera Push! (Empèny!), que des del 2016 s’ha representat en diferents llocs d’Europa i que ara arriba per primera vegada a Catalunya amb traducció al català de Joan Sallent. Ho fa amb la participació de 130 cantaires de quatre corals de Sabadell, a més del Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV). En total, sobre l’escenari de La Faràndula de Sabadell el diumenge 26 de gener, coincidint amb la vigília del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust (27 de gener), hi haurà 152 persones posant-se en la pell de les víctimes de l'Holocaust. Els responsables de l’OSV esperen que es pugui repetir en altres escenaris catalans i amb la participació de cantaires de molts altres llocs.

Cargando
No hay anuncios

"Normalment l’òpera està contemplada com una activitat en què hi ha unes persones dalt l’escenari i, a l’altra banda, hi ha el públic, que no hi participa. En canvi aquesta és una òpera participativa i volíem que en formessin part diferents col·lectius de Sabadell, perquè el tema del qual parla és molt oportú per als temps que vivim", explica Jordi Cos, president de l’OSV i responsable de la direcció i coordinació artística de Push!. Amb aquesta òpera, que ha produït la Fundació Òpera a Catalunya i l'OSV i que s'estrena sota la direcció musical de Manel Valdivieso, Sabadell tanca els actes com a Capital de la Cultura Catalana.

Als cors, que dirigeix Buia Reixach, hi ha des d'infants de vuit anys fins a adults que superen els vuitanta. Tots ells representen els que anaven en aquell tren que els havia de portar als terribles camps nazis. "És una oportunitat per reflexionar sobre com el poder se sustenta en l’odi, l’odi a qui és diferent. Hi ha molts Simon, en el passat i en el present, i una òpera com Push! ajuda a reflexionar sobre què faríem si un Simon ens truqués a la porta i ens demanés ajuda", diu Cos. El baríton Toni Marsol posa la veu al Simon, la soprano Laia Frigolé és la seva germana i el baríton Germán de la Riva fa el paper de guardià.

Cargando
No hay anuncios

L'òpera va néixer després d'una trobada en una cafeteria entre el compositor britànic Howard Moody, que és autor del llibret i de la música, i Simon Gronowski. "Aquesta és una òpera sobre temes com el desterrament, el terror, el perdó i l’esperança", diu Moody en un vídeo que ha fet amb motiu de l'estrena a Sabadell. Una de les coses que més van colpir el compositor britànic és quan Gronowski li va dir que la seva vida era un miracle. "Li vaig demanar que ho escrigués en un petit tros de paper al cafè on ens vam trobar. És una de les possessions més preuades que tinc", afirma el compositor britànic. "Cada vegada que veig l'òpera adquireix un nou significat a causa dels esdeveniments contemporanis, i és una manera de comprendre la nostra història", afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Tant la mare com la germana del Simon van morir a les cambres de gas, poc després d'arribar a Auschwitz-Birkenau. "El meu pare va morir desesperat el juliol de 1945", relata el Simon en un altre vídeo. "Aquesta òpera és una obra mestra amb moments colpidors. El moment en què la meva mare m'empeny i quan el canceller nazi de Malines ve a demanar-me perdó. Encara avui hi ha homes que pateixes i hi ha pobles que sofreixen, jo mantinc la meva fe en el futur, perquè crec en la bondat humana. Visca la pau i l'amistat entre els homes", afegeix.

"És una història duríssima, però els cors acaben somrient perquè el fil conductor és la bondat. Passen coses terribles i malgrat tot es continua creient en la bondat humana, i això és brutal. És com el Simon ha viscut la seva vida", destaca el director escènic, Dani Coma. Simon Gronowski ha explicat moltes vegades que mai ha volgut odiar ningú. És un gran defensor dels drets humans. Tant ell com Moody seran a Sabadell per conèixer els músics i els cantaires que interpretaran la seva història.

Cargando
No hay anuncios