FINANÇAMENT
Balears 29/01/2017

Els projectes de capitalitat arriben, però tard

Cort ha executat només una quarta part de les inversions previstes per al 2016

C. Buades / M. Gelabert
4 min
CONFLICTE  Armengol i Hila es reuniren el 2015, però per al 2017 no hi ha encara cap acord.

PalmaNomés una quarta part dels projectes acordats per realitzar amb fons de la Llei de capitalitat durant el 2016 s’ha executat completament; és a dir, 4 de 16. Són mesures establertes al Consell de Capitalitat reunit el 2015 per decidir com es reparteixen els 30 milions d’euros que el Govern ha d’aportar a l’Ajuntament de Palma a partir de la llei, aprovada el 2006. Des de Cort se n’està desenvolupant, això sí, la gran part, encara que els finalitzats són la minoria. Cal recordar que, malgrat que no s’hagin realitzat completament, aquests doblers no s’han de retornar, com podria passar amb altres fons que rep el Consistori de manera externa, per exemple els europeus (FEDER).

Ara bé... Quines són aquestes inversions? 450.000 euros foren destinats a l’adquisició de vehicles de la Policia local a la platja de Palma. La justificació de Cort se centrà en la pressió demogràfica de la zona. En total, 10 vehicles tango, 14 motocicletes i 10 bicicletes. 140.000 varen ser per a la cavalcada dels Reis “participativa”. Per 300.000 euros es van fer actuacions a la barriada de Son Gotleu per a la millora del parc d’habitatges, que inclou l’inici de la delimitació de l’Àrea de Rehabilitaxió Integral del barri. Aquestes actuacions són una “peça clau”, explica Cort, per accedir a ajudes de l’Estat. El darrer projecte finalitzat ha estat la reposició d’instruments del laboratori municipal, per un valor de 30.000 euros.

En tràmit

I què s’està fent? La gran majoria dels projectes ja s’han iniciat. El que rep més doblers (1.750.000 euros) és el de millora de les instal·lacions i infraestructures de les escoletes municipals i dels centres públics d’Educació Infantil i Primària (CEIP), una intervenció ambiciosa amb la qual es pretén millorar la xarxa d’11 escoletes d’infants i 47 CEIP. S’està desenvolupant i és un dels objectius principals.

Un milió d’euros s’invertirà en la millora del drenatge i el sanejament de la zona costanera de la platja de Palma. Suposa només una petita part de tot el que es vol invertir (uns 40 milions d’euros). Té com a objectiu automatitzar la neteja i el manteniment per tal d’evitar estancaments, males olors i mosquits, entre d’altres.

Un altre dels projectes més beneficiats quant a aportació econòmica del Govern és el nou poliesportiu que s’ha de construir a Son Oliva. Ara per ara es troba en les darreres fases del procés d’adjudicació. S’abonaran 650.000 euros. Els altres projectes que es desenvolupen, o estan en fase de plec en tràmit d’informació per part dels serveis jurídics, són els passos per a vianants del ferrocarril de Sóller al carrer de la Concòrdia -cal destacar que ja s’ha realitzat una actuació provisional, d’esfaltar els passos-, la millora d’infraestructures i accessibilitat als barris de Palma, la creació de la casa d’acollida per a víctimes de violència masclista, la senyalística turística, la col·locació de gespa al camp de futbol de l’Antoniana -l’inici de les obres està previst per al febrer-, la primera fase de restauració de la murada del mar i les obres d’adequació de seguretat de la torre del mercat de l’Olivar. Més endarrerida està l’adjudicació de material de mesurament de so i vibracions.

Aquestes inversions que es realitzen per liquiditat arriben gairebé als 7 milions d’euros. La resta, que suposa 25,7 milions, és una despesa que el Govern exerceix a mode de compensacions. Per exemple, es calculen uns 14 milions del palau de congressos, gairebé 8 de la compensació del deute de l’IBAVI, un del conveni de col·laboració a Son Moix i uns tres de participació en el Fons de cooperació local.

Aportació del Consell Insular

A través d’inversions directes, també, el Consell de Mallorca hi aporta 4,3 milions d’euros. Després de la reunió del Consell de Capitalitat, en quedaren 850.000 d’adjudicació. L’Ajuntament pot triar a què destina els doblers, amb la condició que hagi de triar entre competències pròpies del Consell Insular.

La partida més sucosa, d’un milió d’euros, correspon a l’àrea de Cultura: corregir anomalies a la zona sud del passeig de Ronda i intervenir a la murada i els fossats. Tot i això, és Mobilitat, en conjunt, la que en rep més. Per 700.000, l’objectiu acordat fou el de permeabilitzar i pacificar el trànsit al bulevard de la façana maríticma. D’altra banda, s’inverteixen 540.000 euros en la millora urbana del camí Salard i 400.000 a la creació de la senda pedalable al camí Vell de Sineu. De l’àrea d’Infraestructures i Accessibilitat també hi ha un altre projecte de 360.000 destinat a la senda pedalable de Son Espases.

Per a aquest 2017, Palma rebrà 10,5 milions en inversions directes. Hi hagué acord, però momentani. La falta d’entesa en els 19,5 milions de compensacions provocà l’anul·lació de la darrera reunió al desembre, cinc minuts abans que començàs. 5,5 milions d’euros arribaran des del Govern, mentre que 5 més seran invertits pel Consell de Mallorca.

El desacord entre l’Ajuntament i el Govern estanca el 2017

Els pressuposts del Govern balear i de l’Ajuntament de Palma per al 2017 es van aprovar sense haver arribat a un acord d’inversió per a la Llei de capitalitat. El problema de fons: la partida de compensacions. Tant pel que fa a la quantitat com pel que fa a conceptes. El Consell de Capitalitat, que es reuneix per decidir aquestes injeccions pressupostàries, no es va reunir en tot el 2016. De fet, el darrer intent, a finals de desembre, definí la situació de desacord entre administracions: es va suspendre just 5 minuts abans de l’inici. El 2017 ja està en marxa i encara no s’han acabat d’executar projectes del 2016. Encara no es preveu un dia per resoldre la falta d’entesa entre el Govern i el Consistori, ja que no s’ha fixat cap reunió. Això sí, alguns acords estan establerts: invertir un milió d’euros en la compra de busos de l’EMT, rehabilitar l’antiga fàbrica de Can Ribas i millorar les infraestructures viàries.

stats