Balears 17/10/2016

Revolució cap a l'èxit educatiu: el Govern impulsa un pla per reduir el fracàs escolar

Les Illes són una de les pitjors comunitats pel que fa als resultats i l'abandonament

Martí Gelabert
3 min
El conseller d'Educació, Martí March, acompanyat dels directors generals de la conselleria

PalmaQue les Illes Balears són una de les comunitats autònomes amb pitjors resultats escolars i una taxa d'abandonament més alta és un fet que ha transcendit en diversos estudis i anàlisis. El conseller d'Educació, Martí March, ha assegurat aquest dilluns al matí que són "conscients" de la situació i que cal fer un "esforç" per millorar-la. Per això mateix, la seva conselleria ha engegat el pla 'Cap a l'èxit educatiu', que engloba més de 100 mesures concretes en tots els àmbits en 11 línies d'actuació.

Es tracta del primer pla d'èxit educatiu, integrat i coordinat, que es realitza. I l'objectiu és anar cap a "un procés per aconseguir la normalitat", ha defensat March. Aquest document s'enviarà a tots els centres, associacions de pares, consells escolars i sindicats, entre d'altres actors implicats en el món educatiu, per obtenir el "suport de la societat". La línia és treballar cap a un pacte educatiu, ja que, segons el conseller, "sense la complicitat seria difícil millorar els resultats".

March ha estat acompanyat de gairebé tots els directors generals de la seva àrea. El cap de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante, ha explicat que des del seu departament es treballarà a partir de les línies organitzativa, pedagògica i de gestió. Entre les línies d'actuació, destaquen mesures com ara donar més autonomia als centres, millorar l'assignació de recursos pel que fa al seu context socioeducatiu i empoderar-ne els equips directius.

Entrevista a Antoni Morante: "S'ha de donar confiança al docent, l'Administració dicta moltes normesLa directora general de Personal Docent, Rafaela Sánchez, ha assegurat que, des de la seva direcció, es pretén posar "el professorat com a eix fonamental del canvi". La intenció és reduir el nombre d'interins amb les oposicions de 2017 i 2019, i modificar criteris de plantilla perquè s'adeqüin a les necessitats dels centres, entre moltes altres. Des de la direcció general de Formació Professional i Formació del Professorat, la directora, Maria Alorda, ha apostat precisament per donar més recursos als docents i per continuar impulsant-ne la formació. També ha destacat la importància de donar més valor a l'FP, com una porta per continuar cap als estudis o cap al món laboral.

Ajudes i recursos

El director general d'Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas, ha reiterat la necessitat d'oferir "suport i ajuda a les famílies" amb material didàctic i llibres de text, així com continuar amb les ajudes per al menjador escolar. També ha explicat que es pretén establir "una millora de la dotació tecnològica i de la connectivitat" dels centres, a més de continuar treballant per la comunitat educativa.

Morante ha volgut concloure detallant que en aquest pla "queda clar" que la millora dels recursos "no és l'únic" element per redefinir la qualitat educativa, i que aquesta ha d'anar acompanyada d'un canvi de "metodologies i eficàcia" del sistema educatiu de les Illes.

Primeres crítiques

Des de CCOO no han tardat a criticar el pla proposat per la Conselleria. En un comunicat, el sindicat lamenta que el conseller ha decidit "unilateralment" presentar el pla. Ara bé, des de la Conselleria s'ha destacat que la comunitat educativa podrà fer-hi aportacions.

En concret, CCOO reclama la "implicació" de tot el Govern per poder parlar de reduccions. "Sense la implicació de la Conselleria d'Afers socials ni la de Treball, la d'Educació només pot fer un brindis al Sol". També critiquen que les ràtios són les mateixes que es presenten a l'acord marc i que "manca la necessària revisió dels plans de formació inicial, que la UIB hauria d'impulsar".

"El fracàs escolar no és únicament fracàs acadèmic, sinó d'inserció, d'inclusió social", prossegueixen. El sindicat reclama, en aquest sentit, treballar pel desencaix del "problema estructural".

Document 'Cap a l'èxit educatiu'
stats