Els cotxes són més sorollosos que les discoteques

Un Mapa de Soroll de Vila assegura que el trànsit rodat és el principal emissor acústic de la ciutat, motiu pel qual es prepara un pla d’acció que restringirà la circulació a més barris

A la capital de l’illa de l’oci i les discoteques, la principal font de renou són els cotxes. Ho diu el darrer (i primer) Mapa Estratègic de Soroll comanat per l’Ajuntament d’Eivissa, que analitza l’exposició a les remors dels 57 barris que formen el municipi. D’aquesta manera s’incorporaran els resultats al nou planejament urbanístic de la ciutat i s’actuarà en conseqüència gràcies a l’impuls que l’equip de govern farà d’un pla d’acció en què s’inclouran les millores per reduir la contaminació acústica, que podrien ser “limitació de velocitat”, canvi del tipus d’asfalt o “posar més vegetació”, tal com ha explicat la regidora de Medi Ambient, Montse Garcia.

Segons l’estudi, el nombre de persones afectades pel trànsit rodat està entorn del 7% de la població total del municipi en la temporada alta per als indicadors de dia i del 24% de la població total en l'indicador de nit.

No obstant això, en temporada baixa, el volum de circulació es redueix considerablement amb un 6% de la població afectada en horari diürn i un 16% en horari de nit. Això és degut al fet que bona part del trànsit rodat existent deriva del moviment de turistes i oci.

No és l’única font conflictiva. El soroll de l’oci afecta entorn del 3% de la població del municipi i es concentra a les zones properes als ports esportius, al passeig marítim, a la Marina, a Can Bossa i al Pratet. Hi ha la circumstància que la majoria són les zones amb menor densitat de població censada.

El que gairebé no contribueix al soroll de la ciutat són el trànsit aeri, analitzat amb les dades de la petjada sonora que publica AENA, i el renou industrial, que es concentra en zones sense residents afectats.

Amb aquestes dades “es confirma que el trànsit rodat és la principal font de contaminació acústica del municipi d’Eivissa”, segons l’Ajuntament. És per això que des del Consistori no descarten restringir els vehicles a més barris, com ja s’ha fet aquest hivern a bona part del centre, sempre “en consonància entre el nou Pla General d’Ordenament Urbà i aquest estudi”, tal com ha explicat la regidora d’Urbanisme, Elena López, qui ha recordat que aquest informe s’anirà actualitzant cada 5 anys per no incomplir la Llei de renou.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF