INFRAESTRUCTURES
Balears 26/02/2017

El Pacte dona el sus a la batalla pel cogovern de l’aeroport

El PSIB i Podem accepten la proposta de MÉS de crear una plataforma cívica per plantar cara a AENA

Jaume Vinyas
3 min
El Pacte dona el sus a la batalla pel cogovern de l’aeroport

PalmaLes intencions d’AENA-ENAIRE d’augmentar l’operativitat de l’aeroport de Son Sant Joan i aconseguir que, en temporada alta, hi hagi una operació (entrada o sortida) cada 45 segons ha fet que el Pacte acabàs la paciència. El PSIB i Podem han acceptat integrar-se a la plataforma que MÉS per Mallorca va proposar la setmana passada i que es podria constituir demà mateix, en un acte convocat per a les 19 hores al local d’UGT de Palma. Els ecosobiranistes hi han convidat totes les entitats integrades dins la “plataforma per la reforma del finançament”. Segons va confirmar, ahir, el portaveu parlamentari de MÉS, David Abril, ara per ara han confirmat l’assistència a l’acte CCOO, UGT, STEI, el GOB, Terraferida, diferents representants dels treballadors dels aeroports i els veïns de Sant Jordi, a banda dels dos socis del Pacte.

La coordinació dels tres socis en aquesta qüestió sembla total i el PSIB va anunciar, ahir mateix, que ha sol·licitat la compareixença al Congrés del director d’AENA per demanar-li explicacions sobre el pla director que s’aplicarà els propers anys a Son Sant Joan. El diputat Pere Joan Pons també ha registrat una bateria de preguntes al Congrés dels Diputats per tal de conèixer els plans de feina previstos per a la infraestructura palmesana.

El diputat socialista justificà la petició de compareixença al·legant que “l’aeroport de Palma és la principal porta d’entrada a les Illes i les decisions que es prenen sobre ell tenen efectes directes sobre la societat i l’economia de Balears. Per això, Pons demana que “els plans que es vulguin posar en marxa s’haurien de parlar i consensuar amb les institucions de les Illes”.

En aquest sentit, el socialista reclama a AENA que escolti la veu de les institucions, els agents socials i els col·lectius de la societat civil de les Illes i adopti un sistema de cogestió en el qual “es tingui en compte el que tenim a dir des de Balears i puguem participar en les decisions de l’ens. Un clam que ja fa més de trenta anys que fan els partits balears i que mai no ha rebut resposta, més enllà de la ‘cessió’ de permetre que el Govern ocupi una cadira en el Comitè de Coordinació Aeroportuària, un òrgan en què són representats AENA, el Ministeri i els governs autonòmics, entre altres agents socials i econòmics, però en què l’Executiu autonòmic representa poc més que el paper de “convidat de pedra”, segons ha denunciat Abril aquesta mateixa setmana.

La via austríaca

Els ecosobiranistes són la força política més enrabiada amb el previsible augment de l’operativitat de Son Sant Joan. Abril i la coportaveu Bel Busquets van presentar, dimecres, una Proposició No de Llei (PNL) que, entre altres mesures, insta el Ministeri de Foment i ANEA/ENAIRE a “avançar cap al cogovern dels nostres aeroports, començant per decidir sobre la reinversió d’almenys el 50% dels beneficis generats en tot allò que tingui a veure amb el fet de reduir els impactes negatius tant socials com mediambientals de l’activitat turística”.

Els ecosobiranistes aspiren, per tant, que les institucions balears gestionin 100 milions d’euros, la meitat dels beneficis que va obtenir el gestor aeroportuari a les Balears i que suposen gairebé el 25% dels beneficis totals dels aeroports espanyols. “Ja no ens conformam amb la cogestió aeroportuària”, ha indicat la coportaveu Bel Busquets. “Volem el cogovern”, va insistir.

A banda de l’ofensiva política, representada per la PNL, i la social, amb l’aspiració a constituir la plataforma (i sense descartar la convocatòria de mobilitzacions), fins i tot es plantegen recórrer a la via judicial si AENA tira endavant els plans d’ampliar Son Sant Joan. En aquest sentit, han recordat que, recentment, s’ha aconseguit aturar l’ampliació de l’aeroport de Viena per motius mediambientals.

Aquesta possible ofensiva judicial es plantejaria, però, des d’un punt de partida diferent. I és que a Àustria va ser l’equivalent al Tribunal Constitucional el que va aturar l’ampliació al·legant que la construcció d’una nova pista suposaria un augment, del 2%, en les emissions de gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera i, justament, el govern s’havia compromès, davant la Unió Europa, a reduir en un 2,5% les emissions de CO2 al sector transports l’any 2020.

Des de MÉS per Mallorca descarten que el Constitucional espanyol sigui capaç d’emetre una sentència d’aquest tipus i, per tant, s’optaria per recórrer directament als tribunals europeus. D’altra banda, dubten que AENA s’arrisqui a invertir en una ampliació de l’aeròdrom palmesà perquè, recorden, “ja està preparat per acollir 30 milions de passatgers”. Les inversions d’AENA podrien anar encaminades a incrementar l’operativitat, per exemple, amb la instal·lació de nous fingers.

Abril prefereix ser caut i esperar que AENA destapi les seves intencions abans de plantejar mesures més concretes. De la reunió de dilluns, s’espera, com a molt, l’acord per elaborar un manifest que serveixi de base a una lluita de gran volada.

stats