L'STEI denuncia que el Pacte per l'Educació comprèn preceptes neoliberals

El sindicat critica que la "dreta econòmica" utilitza la bona voluntat del sector per fer un pacte en benefici seu i que el document ha d'incloure una defensa del Decret de mínims

Primer fou la Plataforma Crida i ara ha estat l'STEI. El sindicat majoritari a l'ensenyament tem que els preceptes neoliberals que, denuncia, s'han inclòs en el document del Pacte per l'Educació puguin ser un intent de la "dreta econòmica" de "segrestar aquesta necessitat de pacte en benefici seu".

El sindicat assegura que a hores d'ara, després d'una legislatura en què la imposició i el conflicte han estat la tònica general, "el diàleg i l'esperit de pacte fan més falta que mai". Reconeix també que "aquesta ha estat la voluntat de moltes persones i organitzacions", però denuncia que "els sectors més neoliberals volen aprofitar la conjuntura i segrestar aquesta necessitat de pacte en benefici seu".

L'STEI creu que el document que s'ha consensuat entre els representants de les diferents organitzacions durant els darrers mesos i que la setmana que ve es començarà a votar a les assemblees inclou la "doctrina neoliberal" del Cercle per l'Educació, format per grups aliens al sector educatiu, apunten, com ara la Federació Hotelera de Mallorca, la Cambra de Comerç de Mallorca, el Cercle d'Economia i els col·legis d'Advocats, de Veterinaris, de Notaris i d'Economistes.

El sindicat considera que el Cercle per l'Educació ha "utilitzat" el treball i la "bona voluntat" de la gent i les organitzacions que han participat a les reunions com a "coartada a la seva doctrina", la qual cosa qualifiquen de "greu falta de respecte" a tota la comunitat educativa i a la feina feta. Així, creuen que aquests sectors volen utilitzar el Pacte per l'Educació com un "cavall de Troia" per introduir preceptes neoliberals en contra de l'ensenyament públic i democràtic.

El sindicat no ha format part del procés, com tampoc no ho han fet els sindicats FE-CCOO ni FETE-UGT.

Discrepàncies

Pel que fa a l'articulat del text, des de l'STEI discrepen del model de gestió de centres que s'hi proposa i critiquen que "els centres han de ser gestionats per un líder, el director, com si fossin centres privats".

El document exposa, quant a la funció directiva, que el seu exercici "comporta intervenir en els procediments de provisió de personal docent per concurs específic i de provisió especial". Això suposaria, segons el sindicat, seleccionar els docents "amb els criteris personals dels directors dels centres i al marge de barems públics i qualsevol altra mesura objectiva d'accés a la funció pública que tengui en compte la igualtat, el mèrit, la capacitat i la publicitat". Temen, per això, que es puguin introduir pràctiques "obscurantistes i clientelars" en la provisió de places públiques.

Igualment, veuen amb suspicàcia la introducció de la carrera professional, ja que creuen que la classificació en grups dels docents en funció de la seva experiència suposaria una precarització de la major part de les places.

Llengua

L'STEI apunta també que el Pacte per l'Educació "ha d'exigir el manteniment del Decret de mínims i el ferm compromís que el català sigui la llengua vertebradora del sistema educatiu". La Plataforma Crida també féu una advertència fa unes setmanes amb relació a aquest assumpte demanant una referència explícita a aquesta normativa.

El document del Pacte per l'Educació diu, sobre el model lingüístic, que "cada centre elaborarà el seu Projecte Lingüístic de Centre en el marc de la seva autonomia i en funció de diferents variables de context". Pel que fa al català, l'articulat exposa que "sempre tendrà un tractament preferent la llengua pròpia de les Illes Balears, tal com marquen l'Estatut d'Autonomia i la Llei de normalització lingüística. En aquest sentit, es considerarà la situació de la llengua catalana com a minoritzada i no normalitzada".

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF