Sebastià Vadell: "Ni en els meus millors somnis hauria pensat arribar a tenir aquest èxit"

El copropietari de l'empresa Abbacino explica com s'han adaptat a la crisi sanitària per no tenir pèrdues

Catalina Riera
3 min
El copropietari d'Abbacino, Sebastià Vadell.

PalmaSebastià Vadell (Petra, 1973) ha fet feina tota la vida en el negoci familiar, Abbacino. Als anys 80 els seus pares varen apostar per la moda, i ho varen fer posant en marxa una empresa de complements. Ara són ell i el seu germà Toni els que estan al davant del negoci. Amb l'estat d'alarma van veure com les vendes van caure dràsticament, però l'esperit emprenedor dels germans i la seva aposta per la innovació els van dur a cobrir una necessitat del mercat: les mascaretes. De moment ja n'han venudes prop d'un milió i mig per tot el món, i cada dia en fabriquen 25.000. A principis d'octubre, Abbacino va rebre el Premi a la Internacionalització de la Cambra de Comerç de Mallorca, el primer en tota la seva trajectòria.

Com us heu adaptat a aquesta nova realitat?

A principis d'abril ja vèiem que la mascareta seria un article important amb vista al futur. En vaig comprar de per tot el món per veure com eren. A partir d'aquí, vàrem començar amb un procés creatiu que va durar sis setmanes. Gràcies a aquesta aposta, hem salvat l'empresa i creat llocs de feina.

Amb aquesta iniciativa han incrementat molt les seves vendes respecte a l'any passat?

Sí. Amb les mascaretes no només hem recuperat els mesos de març, abril i maig, en els quals les nostres vendes eren pràcticament zero. Si en aquests moments comparam la facturació d'enguany amb la del 2019, l'hem incrementada més o menys un 5%.

Creu que la mascareta ha vingut per quedar-se o serà un complement que en un futur desapareixerà?

Per desgràcia, en segons quins àmbits quedarà. És evident que arribarà un punt que no l'haurem de dur sempre, però sí que crec que en els espais tancats serà important. Per motius laborals vaig molt a Àsia i és un complement que forma part del dia a dia dels residents en aquest territori. Tenim clar que aquest boom té data de caducitat, per això en cap moment hem deixat de banda els complements.

Bona part de la societat du les vostres mascaretes, com per exemple membres del Govern i altres personatges públics. Quina sensació us provoca veure-ho?

Estam molt contents de veure a ministres i presidents de comunitats amb les nostres mascaretes. De vegades sentim infants que demanen als seus pares la mascareta de l'ocellet -és el nostre logotip-. Fa molts d'anys que Abbacino està obert i això no ens havia passat mai. Sincerament, ens omple d'orgull.

Quan us va sorgir la idea vàreu pensar en la possibilitat de tenir tant d'èxit?

No. Ni en els meus millors somnis m'ho hauria imaginat. Que sortim reforçats d'una pandèmia té molt de mèrit i demostra la feina ben feta. Ara estam en 12 països d'Europa i tenim més de 2.000 clients.

On fabricau les mascaretes?

Fabricam allà on millor es fa la producció. Tot el que tenim de pell ho produïm al Marroc, i tota la part de les lones la feim a la Xina. Les mascaretes sí que les fabricam aquí, en concret a Barcelona, en una empresa de Mataró.

Considerau que ara és un bon moment per emprendre?

Depèn del sector. Un dels que ara van molt bé és el primari. Crec que s'hauria d'apostar per un altre model productiu, perquè al final vendre el turisme és molt fàcil. Ens hem de reinventar i crear llocs de feina.

I què recomanau a una persona que vulgui emprendre?

Que cregui en ella mateixa. La insistència és clau, i està prohibit rendir-se. Si es fa així, el mercat donarà una oportunitat. El més fàcil és rendir-se, però així no arribes enlloc.

stats