Patricia Martínez de Valdivieso: "Mai he parlat amb una dona que no hagi tingut un complex físic: vivim turmentades"

4 min
Patricia Martínez de Valdivieso, creadora de continguts a @marilynslook.

PalmaFeia anys que aspirava a dedicar-se a la creació de continguts i ara "passant-ho bé" –com diu ella– a TikTok ha arribat a més de 150.000 seguidors i a obrir-se una porta en aquest sector. Patricia Martínez de Valdivieso, més coneguda a les xarxes com @marilynslook –el seu projecte– és periodista i comunicadora audiovisual, dues professions que encara amb responsabilitat i consciència perquè sap que "futures generacions creixeran amb això".

Sou periodista, comunicadora audiovisual, però també instagramer i tiktoker, a banda d'estar estudiant patronatge de moda. Professionalment, com us definiríeu?

— Si em demanen a què em dedic, diria a la comunicació i, específicament, a les xarxes socials. Professionalment, em definiria com una persona creativa, inquieta i treballadora. Per a mi és molt important continuar creixent i coneixent noves branques dins el meu sector.

I personalment? Un dels vostres mantres és "ho pas bé". Per què és important aquesta frase i per què defineix el que feis?

— Sempre he tingut clar que, em dedicàs al que em dedicàs, m'ho havia de passar bé, per a mi és essencial. Ficam moltes hores a la feina, pràcticament hi deixam la vida darrere. Jo em nec rotundament a passar un mínim de vuit hores al dia fent alguna cosa que no m'apassiona. Som conscient que per arribar a aquest punt de satisfacció cal treballar molt, sempre es comença des de baix. A ningú li regalen res! Però es pot aconseguir.

Per què vàreu decidir encaminar la vida acadèmica cap a la comunicació? Ve de sempre?

— El meu germà també va estudiar Comunicació Audiovisual. I tot i que ell es decantà per una branca diferent, sempre he tingut aquest estímul creatiu a casa: fotografia, vídeo, escriptura... Ja en els primers anys d'institut tenia clar que aniria cap a Periodisme, Publicitat o Comunicació Audiovisual.

Com us vàreu estrenar professionalment i cap a on us agradaria adreçar-vos?

— Les meves primeres feines no van ser al món de la comunicació. Jo feia feina al mateix temps que feia la carrera, per poder pagar les meves despeses i ajudar a casa amb el que pogués. Però em va anar molt bé, vaig aprendre a cercar-me la vida. Gràcies a les pràctiques de la universitat, vaig aconseguir la meva primera feina en una agència de comunicació. Allà hi vaig passar tres anys i ara m'estic dedicant a les xarxes amb el meu propi projecte, @marilynslook.

Es podria dir que sou creadora de continguts. És fàcil fer-se un lloc en aquest món? I, concretament, a Mallorca?

— No és gens fàcil. No hi ha una fórmula secreta que es pugui seguir per aconseguir seguidors, bon engagement i per poder començar a treballar amb marques. A Mallorca es mou molt poc aquest tema, però a poc a poc anam creixent. És qüestió de temps, crec.

Quina part de vertader i fals veis en els prejudicis que hi ha cap als i, sobretot les, creadores de contingut?

— Molts creuen que ser creador de continguts és com no fer feina. Els que pensen així és perquè tenen un desconeixement total del sector. Abans, les marques invertien en publicitat tradicional, ara inverteixen en creadors de contingut perquè arriben millor al seu públic objectiu. Darrere de tot el contingut que es crea, sigui promocional o no, hi ha feina.

Al vostre compte promoveu també el body positive en molts aspectes. Per què?

— Mai he parlat amb una sola dona que no hagi tingut alguna vegada un complex físic. De fet, moltes hem viscut turmentades amb això durant anys. És una bogeria! Vivim esclavitzades! Aleshores, jo em rebel. Per a mi és molt important sempre que puc poder recordar que tots els cossos són bonics i que ningú és perfecte. Si els meus stories d'Instagram compartint les meves inseguretats o missatges body positive poden ajudar –ni que sigui a una persona– em sentiré satisfeta.

A Instagram ja us segueixen més de 3.000 persones, però a TikTok més de 150.000. Què aporta TikTok al vostre contingut perquè tingui tant d'èxit allà?

— Fa molts anys que crei contingut per a les xarxes, principalment a YouTube i Instagram. Però aquest contingut mai acabava d'enlairar-se. Fa uns mesos em vaig obrir TikTok i vaig començar a crear allà per diversió i entreteniment. La cosa va començar a créixer, jo vaig començar a esbrinar quins vídeos m'agradava més gravar, quins tenien millor acollida i he aconseguit una cosa que volia des de fa molt: una oportunitat per poder dedicar-me a això.

Pensau que heu trobat la fórmula d'aquesta xarxa? Quines diferències veis entre el públic de TikTok i Instagram?

— No tenc la fórmula secreta de TikTok! Crec que els únics que la tenen són els mateixos creadors de l'aplicació. Però sí que sé que m'agrada crear i aportar en aquesta xarxa social. Tenc la sensació que el públic a TikTok és més proper, encara que no hi ha tant de control de l'odi com a Instagram.

Bona part del públic a TikTok és jove. Sentiu certa responsabilitat en aquest sentit?

— Hem d'acceptar que les xarxes no són una moda, són una plataforma més, com la televisió o la ràdio. Les futures generacions creixeran amb això. Així que sí, sent la responsabilitat de crear un contingut de qualitat al meu perfil. Tot i que crec que la clau sempre ve des de casa i l'escola, de l'educació digital rebuda.

Què pensau de l'altaveu en què s'ha convertit i l'arma que pot esdevenir quan cau en mans de persones com el tiktoker mallorquí Naim Darrechi per difondre contingut masclista?

— Una vegada vaig sentir l'estilista Monica Anoz dir que les xarxes socials són com un ganivet, les pots fer servir per tallar-te a tu o per tallar verdures. Hem de ser conscients que seguint gent així estam donant un altaveu a la violència. La primera passa és no tolerar aquestes actituds.

Quina part del vostre temps dedicau a crear contingut? Creis que és possible arribar a viure d'això?

— La gran part del meu dia la dedic a crear contingut: per diversió i per deure. I he de dir que m'encanta, en gaudesc molt. Sí, és possible viure d'això, però és difícil i no ve de la nit al dia.

En paral·lel, estudiau patronatge de moda. Com vàreu decidir fer aquest gir?

— Tot va començar perquè em van regalar una màquina de cosir i allà vaig començar a enamorar-me de la costura. En volia aprendre i aquest màster em va parèixer una bona opció.

Què significa la moda a la vostra vida?

— No tenc ni un sol record de la meva vida en què la moda no hi hagi estat present. És la meva manera d'expressar-me, de sentir-me còmoda.

stats