M. À. Santos: "El sistema de fitxatge horari del professorat ha generat un problema on abans no n'hi havia cap"

Professor d'Economia i portaveu del sindicat Alternativa, aquest docent parla de la situació del sistema educatiu a les Balears i del model econòmic illenc

Resident a Son Servera, a Mallorca, Miquel Àngel Santos Nebot és professor d'Economia. En l'actualitat, compagina la seva feina a les aules amb la tasca de portaveu del sindicat Alternativa Docent. Lluny de la seva professió, confessa que allò que més l'apassiona és gaudir dels seus dos fills i, quan té temps, sortir a fer una ruta amb bicicleta o per la muntanya.

Per què vàreu decidir ser professor d'Economia?

Després d'acabar la universitat i mentre treballava en una gran empresa, esporàdicament impartia algunes classes a adults que em resultaven molt engrescadores. Em vaig animar a fer el CAP i quan vaig fer les pràctiques va ser quan realment m'hi vaig decidir. El contacte amb els alumnes m'aporta moltes coses i m'allunya de la monotonia del dia a dia de l'oficina.

Considerau que aquesta assignatura genera dificultats als alumnes?

Més que dificultats, m'atreviria a dir que és una matèria que genera interès, ja que permet interconnectar coneixements que els alumnes han adquirit en altres assignatures, com per exemple aplicar de manera pràctica les matemàtiques a l'economia.

Quina importància té l'economia en l'aprenentatge educatiu?

Sense menysprear cap de les altres matèries, crec que és imprescindible que tots els alumnes cursin les assignatures d'economia i que al Batxillerat hauria de ser obligatòria. És una matèria que afecta diàriament tots els ciutadans i almenys s'hauria de tenir un coneixement mínim del vocabulari bàsic. Aquest coneixement és essencial per poder desxifrar moltes de les informacions que arriben des dels mitjans de comunicació o per fer una valoració crítica del bombardeig informatiu de les xarxes socials.

Com a integrant del sindicat Alternativa Docent, què opinau del sistema de fitxatge horari del professorat als centres educatius?

Consider que s'ha intentat implantar un sistema de control que ha creat més complicacions que beneficis i ha generat un problema on abans no n'hi havia cap. Tampoc existia un problema d'absentisme perquè als dos minuts que un docent no és a l'aula els alumnes ja han avisat el cap d'estudis. A més, ha generat un sentiment de desconfiança entre els docents. Des del sindicat Alternativa demanam aturar-ho i començar a replantejar-ho tot de bell nou.

Recentment, la proposta de llei educativa balear també ha estat un tema que ha generat debat. Quina és la vostra opinió sobre aquesta polèmica lingüística?

És una evidència que la llengua catalana en el dia a dia pateix un procés de minorització. L'escola ha estat un dels puntals que ha contribuït de manera significativa que tots els alumnes puguin conèixer la llengua i la cultura pròpies i per a molts joves és l'únic àmbit de contacte amb la nostra llengua. La nova llei ha de garantir que en cap cas es pugui abaixar el llindar actual. També vull dir que actualment tot es confia a l'escola i si també ho feim en el tema lingüístic no millorarem gaire la situació.

La taxa d'abandonament escolar a les Balears és una de les més altes de l'Estat. A partir de la vostra experiència com a docent i com a representant del sindicat Alternativa, què creis que es pot fer per millorar aquesta situació?

La situació del sistema educatiu de les Illes és diferent pel que fa a la situació de partida. Es tracta d'un sistema en constant creixement. Això fa que de manera contínua s'hagin d'escolaritzar nous alumnes, majoritàriament dins la xarxa pública. El sistema pateix un infrafinançament històric que obliga a un sobreesforç continuat per als docents i l'Administració. La inversió educativa de les Balears sempre està per davall de la mitjana i amb la situació que tenim hauria d'estar molt per damunt per poder fer-hi front. També s'ha de mencionar que el mercat laboral illenc és molt actiu i genera oportunitats de feina "fàcils" als joves. Des d'Alternativa hem exposat la necessitat de donar valor a les titulacions, i que s'abordi l'obligatorietat d'exigir-les a les noves contractacions, de manera progressiva i consensuada a cada sector, perquè els alumnes rebin el missatge que per treballar han d'estar titulats.

Com a expert en economia, què opinau de l'actual model econòmic de les Illes?

Fa poc vaig anar a veure l'obra de Toni Gomila Rostoll cremat. En un moment de l'actuació, un dels personatges explica al pagès que el turisme és molt millor que l'agricultura perquè no han de perdre el temps sembrant i cuidant el sementer, "només és segar i batre". L'actual model de segar i batre ha estat molt profitós, però cada vegada ho és menys. És un model que posa al límit les capacitats de les Illes. Crec que és hora de posar els fonaments per explorar i desenvolupar nous sectors d'activitat.

Pensau que és possible un canvi de model a curt termini?

A curt termini és impossible. Tots els polítics que ho prometen cada dia ens menteixen. Ara bé, el llarg termini comença avui mateix i per això és urgent destinar recursos al foment de nous "sementers" d'activitat. Un dels puntals fonamentals per abordar-ho és l'educació, perquè els futurs sectors d'activitat són i seran intensius en capacitats intel·lectuals i d'adaptació al canvi continu.

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF