Publicitat
Publicitat

Entre la crisi i els impostos, sobren amarraments a les Illes

El sector nàutic confia que la reforma fiscal sigui aplicable el 2014

Davant dels 107.000 llocs de treball, entre directes i indirectes, i 5.690 milions d'euros sobre el Valor Afegit Brut que representa la nàutica d'esbarjo a l'economia espanyola, a Itàlia treballen en aquest sector 669.200 persones; a França, 343.348 i a Anglaterra, 266.114. Aquestes són les dades que maneja el sector. Associacions empresarials i d'instal·lacions nàutiques han fet d'aquestes dades el seu cavall de batalla per explicar a l'Estat que o canvien les coses o es continuarà perdent una oportunitat.

En el cas de Balears, "això era especialment trist", afirma des d'Escòcia l'empresari Jonathan Syrett, que és vicepresident de l'Associació estatal de grans iots. "El 70% dels megaiots d'ús turístic es mouen per la Mediterrània. Són 767, però sols 11 atraquen a Espanya. "Eviten el pagament de l'impost de matriculació, un gravamen desqualificat per una resolució de la UE perquè només era aplicat a Espanya fins que ahir el Govern començà el procés d'eliminar-lo".

Syrett es mostrava especialment il·lusionat "perquè ara mateix Balears estava perdent una oportunitat única. Tenim les instal·lacions, els professionals que pinten, que arreglen la maquinària, i resulta que no poden treballar perquè aquestes embarcacions fugen d'aigües espanyoles, i tampoc no vénen a fer la hibernació, que és una veritable font d'ingressos".

Espanya té 7.880 quilòmetres de costa i 368 ports esportius, alguns dels quals de primer nivell. En el cas de Port Adriano, una empresa participada per Aguas de Barcelona, va ser una important inversió no exempta de controvèrsia, ja que va provocar un important impacte visual quan es va construir, com a ampliació del port existent al Toro. Avui, aquella gran inversió no ha aconseguit encara atreure els grans iots, en part perquè les empreses que els lloguen no volen operar a Espanya pel seu règim fiscal. "Podríem ser una destinació de primer ordre. Esperam que això canviï", afirma Syrett. "Cada turista nàutic multiplica per nou el desemborsament d'un de convencional. Deixarien més de 3.000 milions d'euros l'any", afegeix.

Segons càlculs de l'associació estatal d'empreses nàutiques, es podrien generar uns 70.000 llocs de treball, "bona part dels quals ja existien i s'han destruït després de l'aplicació estricta de l'impost de matriculació.

Bones notícies

Dins el marc general de la davallada de nombre d'empreses i treballadors, s'han produït poques bones notícies en el sector del xàrter nàutic. Només aquelles empreses que es dediquen a llogar embarcacions de menys de 15 metres han pogut realment aixecar el vol i mantenir l'activitat. És el cas de Latitude Charter, una empresa creada per tres emprenedors amb base a Girona i a Portocolom.

Sarah López Loud, una de les tres sòcies, afirma que "molta gent ens va dir que estàvem bojos, que eren moments complicats. Però nosaltres apostàrem per fer una empresa adaptada als nous temps, amb embarcacions de primera qualitat com són els Hanse, que tenen molta demanda entre llogaters amb cert poder adquisitiu".

Aquesta serà la seva segona temporada i la cosa pinta bé. "El juny ha estat regular, però ara tenim moltes reserves", afirma.