Proves cotxes
Suplements 25/01/2022

Volkswagen Tiguan eHybrid: quan la necessitat i la moda es donen la mà

Provem la versió híbrida endollable del SUV compacte alemany, que destaca per combinar una elevada potència de 245 CV amb una gran habitabilitat interior

10 min
Volkswagen Tiguan e Hybrid

A l’hora de comprar un automòbil, habitualment se solen barrejar dos conceptes: la necessitat i la moda. I és que abans de fer una despesa tan important és normal plantejar-se per què volem adquirir aquell vehicle, però és innegable que també estem suggestionats per tot allò que fan tant la societat en general com la gent que ens envolta.

Ho explicaré d’una manera més clara. Imaginem que tenim una família amb fills i ens cal un cotxe ampli i còmode. La necessitat ens farà plantejar-nos quin tipus de carrosseria ens convé, mentre que la moda ens durà a escollir un color en concret o la motorització més venuda. Però, curiosament, el vehicle que avui ens ocupa, el Volkswagen Tiguan eHybrid, és capaç de mantenir un gran equilibri entre necessitat i moda.

Volkswagen Tiguan eHybrid
Volkswagen Tiguan eHybrid
Volkswagen Tiguan eHybrid

La família que acabo de plantejar potser necessitaria un monovolum, però el Tiguan és un SUV compacte que barreja la necessitat (ofereix una gran quantitat d’espai interior) amb la moda, ja que els totcamins són actualment objectes de desig. Alhora, equipat amb el motor híbrid endollable barreja la necessitat (maximització de l’eficiència i etiqueta mediambiental zero) amb la moda, ja que avui en dia tot allò que sigui elèctric o híbrid triomfa. Així doncs, ara només queda esbrinar si, un cop provat en profunditat, aquest Tiguan continua sent tan recomanable com sembla.

Disseny exterior: lògica i racionalitat

Per a la versió híbrida endollable Volkswagen només ofereix al nostre mercat dos acabats, anomenats Life i R-Line. Habitualment les unitats de proves que cedeixen les marques corresponen a les versions més equipades, però en aquest cas el model que il·lustra l’article correspon a l’acabat Life. I personalment trobo que és un encert, ja que al cap i a la fi és la versió que molts clients acabaran comprant.

Més enllà de la versió escollida, el que és comú a tota la gamma Tiguan és el fet de lluir un disseny actualitzat. I és que fa uns mesos el popular totcamí va rebre una sèrie de petits canvis amb l’objectiu d’assemblar-se més als darrers models de la marca alemanya.

Els més destacables es troben a la part frontal, que ara llueix unes òptiques redissenyades que avancen cap a les aletes laterals i poden disposar de la tecnologia led matricial IQ Light. Per la seva banda, i al contrari del que veiem en el disseny de moltes marques, la graella frontal no és gaire gran (malgrat que el darrer restyling l’hagi fet créixer) i comparteix protagonisme amb la graella inferior, ubicada al para-xocs. Unes motllures que simulen dues entrades d’aire i diversos detalls cromats completen un conjunt força discret però efectiu. Ara bé, evidentment, la versió esportiva R-Line emfatitza tots aquests elements estètics i planteja un disseny força més agressiu.

Llandes del Tiguan eHybrid
Detall dels fars
Detall de la càmera posterior

La part lateral del Volkswagen Tiguan eHybrid d’aquesta prova també destaca... per no destacar gaire. Aquí el més destacable és la presència de l’endoll de càrrega de la bateria situat a l’aleta esquerra, ja que les llandes de 18 polzades tenen un disseny discret i semblen més petites del que realment són. Les línies de tensió del cotxe són completament rectes, i fins i tot a la part inferior de les portes es fan servir uns elements cromats que s’allarguen per tot el para-xocs posterior.

I ja que parlem de la part posterior, aquí també hi veiem alguns canvis respecte al model anterior. Els pilots led són nous, la inscripció “Tiguan” s’ha traslladat al centre de la porta del maleter i el para-xocs llueix un disseny renovat.  

Interior: sobrietat efectiva

No ens enganyem, avui en dia gairebé totes les marques són capaces de fabricar cotxes amb habitacles en els quals predominen els materials de gran qualitat, la tecnologia i la connectivitat. Però, malgrat tot, és fàcil trobar algun aspecte negatiu o, com a mínim, criticable. Doncs bé, aquesta tasca és realment complicada en el cas del Volkswagen Tiguan eHybrid. No pas perquè sigui tot perfecte, sinó perquè els enginyers i dissenyadors de la marca alemanya s’esforcen especialment en fer interiors lògics sense gairebé cap aspecte criticable.

Detall dels interiors del Tiguan eHybrid
Detall dels interiors del Tiguan eHybrid
Detall dels interiors del Tiguan eHybrid

Així doncs, potser l’element més criticable sigui... que no hi ha res criticable. És a dir, que com que no s’ha fet cap tipus de concessió al disseny i tots els comandaments i botons estan justament allà on s’espera que estiguin, estem davant d’un habitacle sobri i fins i tot una mica avorrit... però molt efectiu. A més, la qualitat dels materials és bona i, amb el darrer restyling, elements com el volant o els comandaments de la climatització s’han vist renovats.

Val a dir que la nostra unitat de proves disposa de botons físics al volant, un element teòricament senzill però que personalment prefereixo als panells tàctils que equipen models superiors de la gamma, com el Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid que vam provar recentment .

Pel que fa a la connectivitat, res a assenyalar en negatiu. Incorpora una pantalla de 8 polzades que inclou el sistema multimèdia MIB3 amb connectivitat sense fils amb Android Auto i Apple CarPlay, i darrera del volant hi trobem una altra pantalla (en aquest cas de 10,25 polzades) que fa les funcions d’instrumentació digital i permet visualitzar el navegador.

Detall dels comandaments al volant
Detall dels interiors
Detall dels interiors

Si bé és cert que la presència de plàstics durs és notable (especialment a les parts inferiors de l’habitacle), el millor del Tiguan és la gran quantitat d’espais de què disposa per emmagatzemar objectes. A més dels habituals a les portes o a la guantera central, també en trobem un a la part superior del quadre de comandaments, un altre al costat del comandament que acciona els llums del cotxe i fins i tot dos petits calaixos als seients davanters.

Habitabilitat: força espai malgrat la bateria

Al principi d’aquest article dèiem que aquest cotxe podria ser un bon exemple de vehicle que s’estigués plantejant comprar una família. I el que aquesta família buscarà és un bon espai interior per sobre d’aspectes com el disseny o el comportament dinàmic. Doncs bé, en aquest sentit el Tiguan és un cotxe recomanable, perquè amb una longitud de tan sols 4,51 metres és capaç d’oferir un espai a les places posteriors del tot envejable. D’acord, està clar que tres passatgers no viatjaran gaire amples perquè la plaça central és estreta i el túnel central força elevat, però dos ocupants gaudiran d’un molt bon espai tant per a les cames com per al cap.

Seients davanters
Seients posteriors
Detall del maleter

A més, en aquest cotxe hi trobem espais tant a les portes com a la part lateral de la banqueta de seients. I ara que parlem de la banqueta, una de les principals característiques del Tiguan és que els seients posteriors es poden desplaçar longitudinalment un total de 18 centímetres, de manera que podrem augmentar o reduir la capacitat del maleter segons les nostres necessitats.

Els interiors ofereixen espai per emmagatzemar objectes
Els interiors ofereixen espai per emmagatzemar objectes