Els veïns de Canamunt rebutjen el projecte de la plaça Major: "S'allunya de les necessitats dels residents"
Per la seva banda, Amics del Ferrocarril confia que el túnel del Tren formi part del projecte de remodelació de la plaça
PalmaL'Associació de Veïns de Canamunt ha rebutjat el projecte de reforma de la plaça Major impulsat per l'Ajuntament de Palma. En nota de premsa, i davant el projecte de reforma presentat aquest dijous per Cort, des de l'Associació de Veïns de Canamunt han volgut expressar el seu "profund desacord" amb la proposta, que consideren "allunyada de les necessitats reals dels veïns i orientada a fomentar, encara més, el turisme i el comerç privat".
Un projecte que, a més, segons ha lamentat l'Associació, "no neix del diàleg amb els veïns, sinó de la voluntat de convertir l'espai central de la ciutat en un centre comercial disfressat de 'revitalització urbana''. D'aquesta manera, "des de la fatiga acumulada (invisible però constant)", l'Associació ha expressat la seva preocupació davant el que els arriba.
Perquè, al seu judici, "la plaça Major és, o hauria de ser, un espai de trobada ciutadana, de convivència, de cultura popular i vida quotidiana". I, "amb el projecte triat, hem perdut una plaça i hem guanyat un centre comercial", han criticat. "No és que no vulguem reformes", ha aclarit l'Associació de Veïns de Canamunt, "el que no volem és que ens reformin fins a fer-nos desaparèixer". "El que ens fa mal no és l'obra física, sinó el model de ciutat que s'imposa: una Palma on tot s'ofereix, tot es ven, tot es transforma en 'experiència' per a qui passa de llarg, mentre que qui viu aquí cada vegada importa menys", han emfatitzat.
En aquest sentit, han advertit que "la reforma projectada contempla una reordenació dels espais que incrementa la superfície destinada a locals comercials i terrasses que afavoreix clarament una major afluència turística". "Una vegada més, es prioritzen els interessos econòmics per damunt de la qualitat de vida de les persones que residim en el centre històric de Palma", s'ha queixat l'Associació, preocupats davant la possibilitat que "aquest model perpetuï l'expulsió de residents, l'encariment del cost de la vida i la pèrdua d'identitat del barri". "Aquest projecte de reforma no millora la ciutat: la buida per dins. I davant això, no podem callar", han conclòs des de l'Associació.
Amics del Ferrocarril confia que el túnel del Tren formi part del projecte de remodelació de la plaça
Per la seva banda, l'Associació d'Amics del Ferrocarril ha afirmat que té la "seguretat" que el túnel del Tren s'incorporarà al projecte de reforma de la plaça Major de Palma. D'aquesta manera ha reaccionat l'entitat a la presentació de l'avantprojecte presentat aquest dijous, al qual ha manifestat el seu suport, segons ha explicat l'associació en una nota de premsa.
L'associació en defensa del ferrocarril ha valorat especialment les paraules del batle, Jaime Martínez, quan ha destacat que els elements patrimonials que formen part d'aquest espai, com la Rambla, la 'costa' del Teatre, el quiosc de la Rambla, el túnel i el refugi antiaeri seran "elements importants que també formaran part del projecte".
En aquest sentit, han relatat que el 1931 va entrar en servei el ferrocarril per un túnel al Port de Palma, obres que es van iniciar el 1928. La línia es va deixar d'utilitzar l'any 1965, moment en el qual es van fer els últims viatges.
Durant la Guerra Civil, es va fer servir com a refugi antiaeri, per la qual cosa es van habilitar entrades a la plaça Major i prop del teatre Principal. El túnel original ha patit des d'aleshores dues modificacions. La primera a construir els aparcaments en la plaça Major, quan el túnel va ser parcialment tallat, però es va preveure la seva rehabilitació. La segona modificació la va patir quan es va construir l'aparcament de la plaça de l'Olivar, on es van tallar 80 metres de túnel, la qual cosa, a parer seu, es va "condemnar".
Actualment, han considerat que seria "perfectament accessible i visitable" des de la sortida del Port, sota les muralles, fins als aparcaments de la plaça Major i també en el tram des de la citada plaça fins al Mercat de l'Olivar. "El seu interès històric, turístic, patrimonial i fins i tot de mobilitat, fa que aquesta opció pogués ser posada en marxa dins del projecte de reforma i que com a tal es contemplava a les bases", han al·legat.