Salut mental
Societat27/03/2023

Les telefonades de menors al Telèfon de l'Esperança es disparen un 750%

L'organització ha atès 204 persones d'aquest perfil, enfront de les 24 que hi van contactar l'any 2019

PalmaEl Telèfon de l'Esperança de les Illes Balears va rebre 4.840 telefonades durant l'any 2022, de les quals 492 (11,77% del total) varen ser de joves i menors d'edat. Aquesta darrera xifra suposa un increment en relació amb l'any 2021, amb 382 contactes; el 2020, amb 292 telefonades, i el 2019, amb 71. Per tant, s'ha experimentat un creixement del 593% en els darrers quatre anys. Així ho ha explicat Lino Salas, portaveu de l'associació, durant la presentació de l'Informe Llamantes 2022. El desglossament de les dades permet comprovar que 204 menors varen contactar amb el Telèfon de l'Esperança l'any 2022, mentre que l'any 2019 varen ser 24, amb un augment del 750%. Salas ha explicat que de les persones menors ateses 175 varen ser derivades a professionals, "una dada molt positiva, ja que els menors no acostumen a reconèixer les coses que fan –com cridar al Telèfon de l'Esperança–". Els motius més habituals de les telefonades d'aquest col·lectiu "són la soledat i aïllament, les conductes violentes –especialment en l'àmbit familiar–, els embarassos prematurs o les conductes addictives".

El perfil més usual de les persones que van contactar amb el Telèfon de l'Esperança l'any 2022 van ser les dones (59,93%), casades, separades o viudes (63,1%) i d'entre 46 i 76 anys (57%). En un 65,49% dels casos patien problemes psicològics o psiquiàtrics i van verbalitzar trastorns com la soledat (10,83%), ansietat (6,57%), depressió (6,45%) i conflictes en l'àmbit familiar (5,77%). D'aquesta darrera xifra, l'informe constata que 43 dones varen expressar patir maltractament psicològic i físic, i, en dos dels casos, sol·licitaven un habitatge d'emergència. De la mateixa manera, també van contactar homes que infringien maltractament a les seves parelles.

Cargando
No hay anuncios

Increment dels suïcides

Un altre perfil de persones que van requerir intervenció, i que preocupa molt pel seu increment en poc temps, és el de persones amb potencial suïcida. L'any 2022 van ser 207 (4,28%) les persones ateses, 12 de les quals ho van ser durant l'acte suïcida en curs, una dada molt superior a les 40 que van contactar per demanar ajuda l'any 2019. Malgrat el percentatge que representen sobre el total de telefonades és petit, Salas ha volgut destacar-les que "pel fet que suposen un risc per a la vida de les persones, per les situacions de risc amb les quals viuen i per la tasca que requereix per part dels orientadors i voluntaris. Per tot això, les conductes suïcides agafen una gran importància, que exigeix que es tingui en compte al Pla estatal de prevenció de la conducta suïcida". Dels que van telefonar per aquest motiu, el 84,54% tenien idees suïcides, el 9,66% presentaven crisis suïcides –cercaven maneres de posar fi a la seva vida– i en el 5,80% dels casos l'acte suïcida estava en curs.

Cargando
No hay anuncios

El 75% del total de les persones ateses van mostrar satisfacció per l'actitud d'escolta rebuda i el 65% sentiren satisfeta la seva demanda d'ajuda. Aquest fet, explica l'informe, "no significa que s'hagin resolt els problemes, sinó que amb el suport rebut han aconseguit donar-li un nou enfocament", i la persona s'adona de que "disposa de recursos i habilitats per enfrontar els seus problemes, o demana ajuda a l'entorn familiar o professional".

En un moment en què nombrosos estudis han constatat un increment important dels problemes de salut mental, especialment arran de la pandèmia, l'informe del Telèfon de l'Esperança confirma aquesta dada. El 65,49% dels usuaris patien problemes de caràcter psicològic o psiquiàtric, i "s'estima que una tercera part dels 4.840 que van telefonar-nos presenten risc de conducta suïcida, sense una intervenció adequada que ho eviti", ha remarcat Salas.

Cargando
No hay anuncios

El Telèfon de l'Esperança disposa de 35 voluntaris, però fa una crida per demanar que més gent s'inscrigui, ja que és un servei que atén cada dia de l'any, durant les 24 hores, "i es necessiten moltes persones per cobrir els torns o possibles substitucions". Actualment, 11 ciutadans estan immersos en processos de formació per ser aptes per a l'activitat. És un servei que atén de manera totalment gratuïta, un recurs a l'abast de totes les persones que ho necessitin, que han de trucar al 971 46 11 12. A l'altre costat, un voluntari estarà a la seva disposició.