Educació
Societat17/05/2023

Un de cada tres alumnes de 15 anys de les Illes no és al curs que li toca

Les causes principals són l'abandonament escolar, la repetició de curs i el model econòmic

PalmaGairebé un de cada tres alumnes de 15 anys de les Illes (el 28,4%) no van cursar el nivell educatiu que els tocava segons la seva edat –quart d'ESO– el curs 2021-2022. Únicament Andalusia, Castella- la Manxa i Múrcia presenten pitjors resultats, amb el 29,8%; el 30,1% i el 30,5%, respectivament. Així ho constata una enquesta elaborada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional. Els resultats de les Balears s'han de contextualitzar amb unes altres dades important: l'any 2022 l'abandonament escolar va ser del 18,2%, –4,3 punts més que la mitjana estatal– i un 6,6% dels alumnes varen repetir quart d'ESO –és el cinquè percentatge més alt de l'Estat.

El president de l'Associació de Directors i Directores d'Educació Secundària de Mallorca (Adesma), Joan Ramon Xamena, considera que aquestes xifres responen a "una situació molt complexa, en la qual intervé el fet que el motor econòmic de les Illes sigui el turisme". " Molts estudiants van i venen amb el curs ja començat i molts dels que arriben de fora o repeteixen o se'ls baixa de curs, perquè no tenen el nivell adequat", afegeix. Sobre aquesta qüestió, el doctor en Pedagodia per la UIB, Joan Jordi Muntaner, creu que "el sistema no s'adapta a la realitat dels alumnes, i es va a l'actuació fàcil: agafar l'estudiant i posar-lo al curs inferior". Però també es pregunta si "s'aconsegueix solucionar el problema i que l'afectat per la decisió assoleixi els objectius".

Cargando
No hay anuncios

Entre primer i quart d'ESO els alumnes es perden

Muntaner assenyala que les dades són "molt preocupants". "El problema real [el d'alumnes que no està al curs que toca] no s'estudia amb la perspectiva d'analitzar-lo i donar-li una solució", explica. El pedagog també considera que ara per ara s'adopten "mesures antigues –repetició o canvi de curs– que no donen resposta a les característiques i necessitats de l'alumnat". I ho explica amb una metàfora: "Si un estudiant repeteix curs és com si a un infant que no li agraden les llenties n'hi poses un altre plat. Difícilment aconseguiràs que se'l mengi". O en el cas de l'alumne, que assoleixi els seus objectius acadèmics.

Cargando
No hay anuncios

La taxa d'alumnes de 12 anys que estaven al curs que els correspon el mateix any 2021-2022 va ser del 86,8%. La diferència existent entre aquesta dada i la dels alumnes de 15 anys, del 71,6%, posa de manifest un conflicte, segons Muntaner. "Quan tants alumnes es perden entre primer d'ESO i quart és perquè el sistema educatiu està fallant a engrescar els estudiants, o és massa exigent. A primer, la majoria tenen el nivell acadèmic adequat i després, de manera progressiva, els estudiants es van perdent", apunta Xamena, fins a arribar als valors d'alumnes que estan al curs que toca quan tenen 15 anys. Aquesta situació, segons Muntaner, deriva que "es carrega sobre l'esquena dels alumnes tota la responsabilitat del fracàs educatiu, quan no és així. Els docents i l'administració tampoc no han pres mesures per evitar-lo".

Cargando
No hay anuncios

Una altra dada que crida l'atenció és que el percentatge de nines balears de 15 anys que al curs 2021-2022 cursaren quart d'ESO, el 75,3%, va ser sensiblement superior al dels nins, del 68,1%. Segons Xamena, aquest fet es deu que "tradicionalment, les joves són millors estudiants que ells, estan més centrades i maduren més ràpidament, mentre que ells passen més dels estudis".

L'entrada en vigor de la LOMLOE "hauria d'ajudar a millorar la taxa d'idoneïtat a tots els nivells educatius", explica Muntaner. Cal tenir present que es limiten les vegades que un alumne pot repetir: una a Primària –als cursos de final de cicle– i una a Secundària. Si més no, recorda Xamena, excepcionalment "es pot tornar a repetir una vegada més a quart d'ESO", si així ho considera l'equip docent.