Societat 02/12/2020

El tramvia a Son Espases seguirà el traçat del tren de Sóller fins a Son Hugo

Connectarà la plaça d'Espanya de Palma amb l'hospital en 15 minuts

Ara Balears
3 min
Aquest és el traçat que seguirà el tramvia des de plaça d'Espanya a Son Espases

PalmaEl nou tramvia que connectarà en 15 minuts la plaça d'Espanya de Palma amb l'hospital Son Espases aprofitarà el traçat actual del tren de Sóller fins a les piscines de Son Hugo, des d'on partirà un ramal independent fins al centre sanitari. El recorregut serà de 4,7 quilòmetres i tindrà un total de 9 parades, segons ha informat aquest dimecres el Govern. La previsió de l'Executiu és que el tramvia a Son Espases tingui uns 4.000 usuaris al dia –entre 1,2 i 1,5 milions a l'any–.

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons; la presidenta del Govern, Francina Armengol; i el batle de Palma, José Hila, han presentat aquest dimecres el projecte, que té un pressupost estimat de 51,6 milions d'euros. Pons ha manifestat que confia que el tramvia es pugui finançar amb fons de la Unió Europea. En cas contrari, es recorrerà a les ajudes del conveni ferroviari amb el govern espanyol.

Pons també ha destacat que les obres per a la nova xarxa de tramvia seran mínimes precisament per l'aprofitament del traçat del tren de Sóller. De moment, només se n'ha presentat el traçat i encara se n'ha de redactar el projecte executiu. "Queda un any i mig per davant", ha dit el conseller. Si arriben fons europeus per tirar endavant el tramvia, el projecte es podrà iniciar aquesta legislatura. Però si finalment s'ha de recórrer als recursos del conveni ferroviari, es tardarà més, perquè per aquesta via només arribaran 10 milions d'euros anuals durant deu anys.

"Si volem reduir vehicles de la via de cintura, necessitam respostes de transport públic que siguin potents i que arribin als grans equipaments que són demandants de molta mobilitat", ha explicat Pons. Malgrat que hi havia alternatives diferents per arribar a Son Espases, com el tren o el metro, finalment s'ha optat pel tramvia pels seus "efectes positius". "Ajudam a cosir Ciutat, donam accés a transport públic de qualitat a unes barriades de Palma que d'una altra manera no ho podríem fer, i a la vegada ens llevam la idea d'un transport públic que porti d'un lloc a un altre", ha indicat Pons, que ha destacat que aquest tramvia pot fer camí més enllà de Son Espases.

Pons també ha explicat que el govern espanyol "ja coneix aquest projecte" i que ara està "negociant amb la Unió Europea". "El govern espanyol entén la justificació d'aquestes inversions, però encara no s'ha definit amb la UE quins seran els projectes que acabaran entrant", ha afegit amb referència als fons de resiliència.

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons; la presidenta del Govern, Francina Armengol; i el batle de Palma, José Hila

Francina Armengol ha remarcat que el tramvia és una aposta "ferma" de l'Executiu pel transport públic de qualitat i amb zero emissions. "Som conscients de la gran concentració de transport privat que tenim a les carreteres, sobretot a les entrades de Palma", ha dit la presidenta, que ha assenyalat com a "objectiu compartit" la necessitat d'"apostar de manera valenta pel transport públic i d'alta capacitat". "Amb aquesta classe de transport públic veurem una articulació de Palma molt diferent. Veurem una ciutat europea amb una mobilitat sostenible", ha afegit Armengol.

Per part seva, José Hila ha comentat que algunes zones de Palma, com els carrers Eusebi Estada i Concòrdia, han quedat "obsoletes" i necessiten "projectes transformadors" com el tramvia, que connectarà 35.000 residents de Ciutat.

El tramvia passarà per les zones de Gaspar Bennàssar, la Plaça de Toros i Son Oliva i avançarà per àrees de nou creixement com Son Ferragut i la barriada de l'Amanecer. La línia també connectarà amb zones d'equipaments públics, com les piscines de Son Hugo, l'IES Son Pacs i el polígon de Son Rossinyol. Segons ha explicat Pons, el Govern preveu construir una altra línia des de Son Espases cap a altres zones de Palma, com la Vileta i Son Rapinya, i connectar l'estació de tramvia de plaça d'Espanya amb l'Aeroport i arribar a l'Arenal.

La nova via, les freqüències de la qual s'adaptaran en funció de la demanda, serà compatible amb els trajectes que fa el tren de Sóller –tren i tramvia tindran les seves vies independents, però estaran molt a prop i no es podran creuar a indrets com el carrer Concòrdia– i provocarà canvis en la circulació del carrer Eusebi Estada, que mantindrà només el sentit d'entrada al centre de Palma.

stats