El TGV ja s’inundava abans d’estrenar-se
Girona denuncia que el pou i part del túnel també s’havien omplert d’aigua el 2009
BarcelonaEl pou per on va entrar l’aigua que va inundar la nit de diumenge a dilluns un quilòmetre del túnel del TGV a Girona -hi va deixar fins a set metres d’aigua acumulada i fora de servei el tram nord- ja “havia patit” un episodi similar l’any 2009, quatre anys abans que l’alta velocitat entrés en servei. Tal com va detallar ahir a l’ARA l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, fa cinc anys, quan ja estava fet el pou i el forat per on la tuneladora Gerunda havia de perforar el subsòl, hi va haver una tongada de precipitacions que van inundar el mateix punt afectat aquesta setmana. L’episodi, segons l’Ajuntament de Girona, va deixar palesa la necessitat de segellar el pou, unes obres que llavors el gestor d’infraestructures també va considerar necessàries. “Adif va acceptar tapar el pou i l’Ajuntament fins i tot ja havia aprovat el projecte. El problema és que no s’hi han posat, han deixat passar el temps”, va denunciar ahir Puigdemont.
En lloc de fer aquestes obres, Adif es va limitar a posar un mur de totxanes d’un metre i mig d’alçada que les pluges del cap de setmana van fer caure a l’interior del pou. “La sort va ser que no passava cap tren, perquè hi hauria hagut una desgràcia”, assegura l’alcalde. L’Ajuntament acusa Adif de “mentir” quan diu que la causa de la inundació va ser que el clavegueram de la ciutat no estava preparat per absorbir tanta quantitat d’aigua, una versió que el gestor d’infraestructures ahir va mantenir. Segons Adif, la saturació de la xarxa a l’alçada del riu Güell va fer que uns 30 milions de litres es desviessin cap al mur, la paret es trenqués i el material i l’aigua caiguessin al pou. Pel gestor públic, el volum de pluja que va caure diumenge és “excepcional”. Puigdemont, però, recorda que el 22 d’agost hi va haver un pic de pluges molt intens i que “el sistema de clavegueram no va fallar”.
L’exemple del 22 d’agost
Segons dades extretes de l’estació meteorològica automàtica que el Meteocat té a Girona, ubicada a un quilòmetre de l’estació de tren, les pluges de diumenge van ser les més abundants a Girona des del 1982. En total van caure en 24 hores 124 litres per metre quadrat, mentre que fa 32 anys la xifra va ser de 165. Ara bé, en les pluges de diumenge no hi va haver cap pic especialment fort d’intensitat. El màxim que es va arribar a recollir en mitja hora van ser 19 litres per metre quadrat, una dada que no supera els 32 que van caure entre les nou i dos quarts de deu del matí del 22 d’agost. L’acumulació de pluja de diumenge va ser, doncs, excepcional, però, tal com assegura l’Ajuntament de Girona, no es pot dir que l’aiguat fos excepcionalment torrencial.
A banda de segellar el pou, l’Ajuntament recorda que l’actual línia de TGV continua tenint moltes mancances respecte al projecte original. La més important, la reurbanització de l’exterior de l’estació, reclamada insistentment pels veïns de la zona. L’alcalde va enviar dilluns un requeriment al president d’Adif, Gonzalo Ferrer, per demanar al gestor d’infraestructures explicacions sobre les causes de la inundació i sol·licitant que es corregeixin les deficiències perquè la situació no es torni a repetir. Ahir Adif encara no havia contestat ni tampoc s’havia posat en contacte via telèfon amb l’alcalde. L’Ajuntament assegura que l’únic que poden fer és requerir al gestor d’infraestructures que doni explicacions. Tampoc descarta recórrer als tribunals per l’incompliment del projecte original de l’obra. “És una opció, sobretot si es produeixen negligències que posen en risc la seguretat dels usuaris”, va dir Puigdemont.
El gestor d’infraestructures continuava ahir sense donar una data de quan es podrà restablir el servei de Girona cap a Figueres. Els seus portaveus insistien que ara la prioritat és treure l’aigua que encara s’acumula al túnel (ahir a la tarda encara quedaven uns tres metres dels set inicials). En aquesta tasca hi participen tècnics contractats per Adif, els Bombers de la Generalitat i, des de dimecres a la mitjanit, fins a 84 efectius de la Unitat Militar d’Emergències (UME), procedent del batalló número 4 de Saragossa. L’ajuda de l’exèrcit espanyol la va sol·licitar el mateix gestor d’infraestructures, desbordat per la situació. La seva feina se centra a la zona de Sarrià de Ter, on han introduït un equip d’extracció d’aigua i fang, que han connectat amb un bypass amb autobomba per obtenir més potència. Per agilitzar les tasques, ahir a la tarda també es va posar en funcionament una sisena bomba que permet doblar la quantitat d’aigua que s’extreu i arribar així a dos milions de litres per hora.
Els tècnics que estan treballant en el terreny deixaven entreveure que difícilment el servei es tornarà a posar en funcionament abans d’una setmana, perquè un cop s’hagi eixugat el túnel Adif també haurà d’analitzar-ne l’estat. “L’aigua l’ha arribat a inundar al llarg d’un quilòmetre i, evidentment, ha exercit pressió cap a fora”, va apuntar el cap d’emergències de Girona, Enric Cano. El túnel, va explicar, es va dissenyar per rebre la pressió del subsòl, però no per fer-ne. “S’haurà de mirar si la infraestructura pot haver patit”, va afegir Cano. L’alcalde de Girona està convençut que “l’afectació serà molt severa”. A banda de l’estructura, els enginyers també hauran d’inspeccionar els sistemes de seguretat i de senyalització i les catenàries, que en alguns punts van quedar cobertes. “No permetrem que es posi en servei fins que Adif garanteixi la màxima seguretat per als usuaris i que això no es torni a repetir”, deixa clar Puigdemont. Una seguretat que no està garantida. De fet, Adif té pendent d’aprovar el pla d’autoprotecció en cas d’emergència. Els Bombers l’han suspès dos cops per deficiències.
Els enginyers de camins culpen Adif per deixar les obres inacabades
El Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports va qüestionar ahir la versió d’Adif sobre la inundació del TGV a Girona. Adif havia vinculat les inundacions a la saturació i la incapacitat d’evacuació del sistema de clavegueram de Girona. Però al Col·legi consideren que “aquesta causa seria en tot cas secundària i és insuficient per aportar el volum d’aigua que ha causat la inundació”. Els enginyers entenen que ha sigut una “greu errada” d’Adif considerar que “amb la posada en marxa de la infraestructura i del servei del TGV es complia amb els compromisos, deixant algunes parts de les obres del túnel sense finalitzar”. En la seva valoració de la inundació a Girona, el Col·legi va recordar que els Bombers han atribuït la inundació “al trencament d’un mur provisional en el pou on es va introduir la tuneladora”. “El segellat d’aquest pou forma part de les obres inacabades del túnel”, afegia la nota dels enginyers.