Denúncia
Societat 26/01/2023

Sanció de 76.000 euros a una empresa per endossar una enciclopèdia de 8.000 euros a una pensionista

Dos toms facsímil, un de medicina i un de sant Francesc, més una Nespresso, és l'oferta que es va fer a una dona gran de Palma

2 min
Xerrada de la Direcció General de consum a persones majors de Mallorca

PalmaEncara es venen enciclopèdies. Això sí, algunes, una mica amb calçador. És la primera conclusió a la qual es pot arribar després de llegir la sanció de més de 76.000 euros que ha imposat la Direcció General de Consum del Govern balear contra l'empresa Alvarez&Sicilia. Aquesta editorial va convèncer en primera instància una dona gran, pensionista, perquè adquirís una oferta de dos toms, en format facsímil, un sobre medicina i un altre sobre sant Francesc d'Asís. L'oferta, que els comercials van explicar a la denunciant que era de gran interès perquè els productes "es revaloritzarien", pujava a la quantitat de 3.960 euros cada un dels toms, per tant, prop de 8.000 euros. A més dels dos toms en format col·leccionable, la proposta comercial venia acompanyada d'un obsequi que no era altre que una cafetera Nespresso.

La pensionista en qüestió, quan obrí la porta als comercials durant l'estiu del 2020, va acceptar pagar una entrada de 57,50 euros, i es comprometé a les mensualitats restants. Però quan els representants de l'empresa tornaren a acudir al seu domicli amb els llibres, la denunciant va decidir que volia tornar enrere l'operació, cosa que precisament la normativa de consum recull com a "dret al desistiment". La pensionista va afirmar que no podria fer front a una despesa mensual tan alta, i va demanar aturar l'operació.

Ja no va tenir èxit. I com que havia signat el contracte, havia donat les seves dades bancàries i autoritzat els càrrecs, Alvarez&Sicilia va continuar cobrant. Per tant, no li va quedar altra opció que presentar una reclamacio a l'oficina municipal de consum, que la tramita davant la direcció general. Aquest organisme es posà en marxa i requerí almenys quatre vegades a l'empresa per comprovar si els fets denunciats eren certs.

L'empresa denunciada no va respondre als requeriments de Consum, i per aquest motiu es va iniciar el procediment sancionador, ja que segons l'administració aquesta pràctica incorre almenys en quatre irregularitats: L'empresa no oferí la informació legalment establerta per a aquest tipus de contractes, tampoc l'aplicà en les compres a distància, no va respectar el dret de la pensionista a desistir i incloïa clàusules abusives en la relació comercial establerta. Per tot plegat, i en aplicació de la normativa vigent, la sanció supera els 76.000 euros, ja que els fets són considerats greus.

stats