ENSENYAMENT

La robòtica com a eix central de l’educació

L’IES Antoni Maura és un dels centres de les Illes que impulsa aquesta innovadora metodologia

La robòtica educativa com a forma d’aprenentatge ja és un fet. Els centres cerquen noves fórmules d’ensenyament que s’allunyin del format tradicional de classe. En aquest sentit, l’IES Antoni Maura és un clar exemple del que significa evolucionar. Aquest institut de Palma aposta des de fa tres anys per la innovació educativa i ha situat la robòtica com un dels eixos centrals del seu ensenyament. “Hem de preparar els alumnes per a les noves professions del segle XXI. Els joves han de ser resolutius, autònoms, crítics i, sobretot, han d’aprendre a aprendre durant tota la seva vida. Canviar la metodologia del centre és una prioritat que es reflecteix no només en la robòtica, sinó en altres maneres de treballar, com l’ensenyament per projectes i l’aprenentatge cooperatiu”, manifesta la professora de Tecnologia de l’Antoni Maura, Yolanda Martínez.

Des del centre exposen que la robòtica és una metodologia multidisplicinària. Amb la construcció dels robots, l’alumnat desenvolupa habilitats creatives i resolutives, a la vegada que es fomenta la feina en equip i es treballen diferents matèries. Martínez assenyala que aquesta metodologia és molt beneficiosa en l’ensenyament d’STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques): “L’estudiant està més motivat. Es converteix en el vertader protagonista. Amb aquesta manera de treballar aconseguim despertar l’interès dels alumnes per la ciència, les matemàtiques i la tecnologia i tots hi tenen cabuda, ja que poden assumir diferents rols a classe (dissenyar, programar, muntar estructures, etc.)”.

Per la seva banda, la directora de l’institut, Myriam Fuentes, destaca un altre aspecte molt significatiu relacionat amb el vincle que es crea entre les famílies, el professorat i el centre: “L’aposta per un canvi en la metodologia d’ensenyament ens ha servit per apropar les famílies al centre. Ha suposat que donin valor a la tasca del professorat, ja que els alumnes donen visibilitat al que fan i demostren maduresa i capacitat d’adaptació als diferents reptes que se’ls presenten amb la robòtica”.

Resultats

Els docents determinen que despertar l’interès dels alumnes per la innovació és clau per aconseguir projectes de qualitat. Des del centre apunten que la millora educativa no tan sols afecta els estudiants, sinó que és tot un conjunt en el qual també es veu beneficiat el professorat. Per una banda, els alumnes són més conscients de la importància del que fan, ja que assumeixen el rol de protagonistes i estan més implicats en les tasques. Per altra, Martínez assegura que “tenir alumnes més motivats també contagia el professorat i, a més, ens obliga a estar al dia i a formar-nos de manera contínua. Dona sentit a l’educació”.

Així, la implantació de la robòtica l’any 2015 ha suposat una millora en els resultats acadèmics. La directora del centre afirma que “hem detectat un augment dels alumnes que titulen a 4t d’ESO”. No obstant això, Fuentes declara que no va ser fàcil prendre la decisió de passar d’un tipus d’ensenyament tradicional a un d’innovador. “Ens preocupava la baixa titulació dels estudiants i l’absentisme escolar. Per aquest motiu, consideràvem que era necessari un canvi de model” explica la directora.

Projectes

L’IES Antoni Maura és pioner en la formació de professorat d’altres centres. El curs passat va impulsar el projecte RobotiB, en el qual es varen desenvolupar coneixements i mètodes d’ensenyament relacionats amb la robòtica.

En total, s’hi varen formar més de 130 docents de 30 centres d’Educació Secundària. Enguany, el projecte ha ampliat també la formació a mestres de col·legis de Primària i s’ha duplicat el nombre de centres que hi participen. “RobotiB lliga la dotació de material específic per treballar la robòtica als centres amb la formació pràctica dels professors”, exposa Martínez.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF