Restauració

Preus i turistització allunyen els residents dels restaurants

La restauració afronta una altra temporada fluixa pel que fa a l’afluència de turistes, en un moment en què els residents controlen més les despeses

PalmaLa facturació de cafeteries i restaurants a les Illes ha baixat entre un 20% i un 30% els primers sis mesos de l’any, segons les dades de les associacions empresarials. “El pitjor any en bastant de temps”, confirma el president de CAEBRestauració, Juanmi Ferrer, que apunta que una de les causes de la situació és el descens del consum per part de turistes i residents, que han minvat, i molt, les seves visites a bars i restaurants “a causa del preu, principalment”, confirma.

Segons les patronals, des de la pandèmia fins avui dia, entre energia, aigua i costos de personal, l’increment de despeses és de més del 30%. “Això sense tenir en compte el preu dels lloguers d’aquells a qui els acaba el contracte”. “És impossible no repercutir aquests increments als preus de la carta, i som conscients que això és molt complicat d’assumir per a molts dels clients”, admet el president dels empresaris.

El resultat és que l’hivern no ha anat bé a molts dels negocis que no viuen exclusivament del turisme, emperò l’arribada massiva de visitants, en contra del que passava les darreres temporades, “no ha arreglat el calaix, perquè van amb una botella d’aigua a la mà, passen i no s’asseuen. I els locals entren menys perquè ens hem enfocat al turista”, comenta Juan López, propietari d’una cafeteria a Palma.

Cargando
No hay anuncios

Els locals giren l’esquena

S’ha reduït el nombre de sortides i la gent va molt alerta amb la despesa

Si hi ha un fet en el qual coincideixen la majoria d’empresaris és que els locals han reduït el nombre de sortides a sopar o dinar i, a més, “van molt alerta amb el que gasten. Però és normal. Una parella i dos fills no poden anar a dinar per menys de 120 euros.Qui pot aguantar això?”, explica Laura Ripoll, que acaba de traspassar un petit restaurant del qual demana no revelar el nom. “És un negoci molt dur i, encara que qui no ho coneix pugui trobar que hem apujat molt els preus, si no ho fas has de tancar”, assegura.

Segons Jordi, cambrer del conegut bar l’Aurora a Ciutadella, “és cert que hi ha menys moviment”. “L’any passat, a Menorca ja hi va haver un petit retrocés, però enguany és més exagerat. Aquí s’ha parlat que el Born per a vianants pot haver afectat alguns, però pens que no. Els turistes i els residents van alerta i gasten menys. S’asseu menys gent i quan ho fa, la seva despesa és menor a la d’altres anys”, confirma.

Cargando
No hay anuncios

Preus exagerats

A les zones turístiques, els turistes compren alcohol als supermercats

Per molt que els costos dels negocis s’hagin disparat els darrers anys, els consumidors tenen clar que els preus han anat massa lluny. “Han perdut el cap”, afirma Alfonso Rodríguez, president de Consubal. “Els illencs no podem pagar els preus, es passen i al final han aconseguit que només s’omplin els locals molts barats. On han d’anar els joves? Abans sorties més a celebrar i ara ja no es pot, és així de simple”, explica Rodríguez, que revela que “ara mateix a Consubal tramitam una reclamació d’una clienta que va haver de pagar 3,5 euros pel pa, 3,5 euros per les olives, i 3,5 euros per l’allioli. És un abús dels empresaris, i els clients estan girant-li l’esquena”, confirma.

Joan Fullana passeja molts d’horabaixes per la platja de Palma, ja que viu a Can Pastilla. “Veus perfectament com molts turistes van al súper, compren beguda i s’asseuen damunt la pareteta aquesta fins que s’engaten. Tenen un pressupost molt limitat i, si van a una cafeteria, no ho podrien pagar. Jo mateix, que tenc una nòmina, diria que normal, no puc anar de restaurants. A sobre, molts són només per a turistes”, diu.

Cargando
No hay anuncios

Final d’una expansió enorme

S’han obert negocis d’ençà que va acabar la pandèmia

La temporada no va igual de bé ni de malament per tot. Fins i tot a un mateix terme com Sóller la zona turística presenta més taules buides, per exemple, que la plaça del poble, on empresaris com Joan, propietari del bar Sa Granja, no ho viuen amb tant d’alarmisme. “Abans teníem vuit o nou persones dretes esperant, ara és cert que no en tenim tantes, però feim feina i bé. El que vull que no perdem de vista és que abans de la pandèmia jo tenia deu treballadors, i després he hagut d’arribar als 16 perquè la cosa realment s’ha disparat”, assegura.

Per a l’empresari solleric, “en aquest context hi ha hagut molts negocis nous dels darrers anys que han crescut per respondre a una demanda exagerada. Ara tornam al nostre lloc. Sé que caurà algun negoci, però és que hi ha hagut una expansió excessiva, i alguna pujada de preus un poc exagerada”, explica.

Cargando
No hay anuncios

Joan Vallespir, comercial d’Olives Rosselló que fa 30 anys que recorre bars i restaurants del Llevant, creu que “els que van millor són els molt bons, que tenen una clientela assegurada entre els estrangers que els volen conèixer i les famílies mallorquines que hi van una vegada a l’any i paguen. I els molt barats, que són el refugi per a milers de ciutadans que no poden pagar el que costa avui sortir a sopar”, assegura.

Vallespir destaca que “la zona de Cala Ratjada va pitjor enguany, mentre que per exemple Cala Millor aguanta més bé”. “A Cala Ratjada els preus no són barats, i el seu principal client són alemanys que enguany no van tan sobrats econòmicament. Els kebabsestan plens de clients perquè amb 10 euros menges i beus una cervesa”, relata.

Competència de l’allotjament

El lloguer turístic fomenta que es cuini i els hotels també obren cafeteries

Cargando
No hay anuncios

A més d’uns preus que no estan a l’abast de la majoria, altres factors han contribuït que els restaurants vagin perdent clients entre els turistes. “El lloguer turístic que tots vàrem veure amb alegria fa uns anys, ara ha esdevingut un sistema que no ens beneficia gens. Especialment, els pisos atreuen turisme de poca qualitat, s’hi fica més gent del que està permès i, per descomptat, el que fan és anar al supermercat. Ens hem de demanar si volem això”, lamenta el president dels restauradors, Juanmi Ferrer.

També s’ha produït un altre fenòmen més recent encara: la incorporació de petits establiments “als baixos o als espais oberts dels hotels”, explica Joan Vallespir.“Enguany n’he vist obrir més de dos, que fan la competència als mateixos restaurants. Aquí tothom competeix pel mateix”, assenyala. Aquesta fórmula es dona gràcies a la reforma de la Llei turística en temps del Covid, una modificació amb la qual el Pacte va permetre ampliar les instal·lacions dels hotels fins a un 10%.

Turistes de ‘selfie’

L’increment turístic dels darrers anys ha estat de poca qualitat

Un dels fenòmens que destaquen els empresaris és que el gran increment de turistes dels dos darrers anys “no aporta”. “Ens quedam amb els de tota la vida”, afirma el propietari del bar Sa Granja de Sóller. “T’arriben alguns joves i no tan joves que demanen un plat concret que han vist a xarxes socials. Es fan una selfie i au. Els demanes si volen beure i et diuen que no, que estan bé així. I tu penses: realment per què hem de menester aquests visitants?”, es demana. Però també vol fer un crit d’alerta:“A mi també em cansa la saturació, però alerta si enviam missatges negatius! Els educats deixaran de venir. Els de la selfie, no”, remata.