Menorca limitarà a 120.000 els vehicles de l'illa, prioritzant els residents
El control, que es realitzarà a través de càmeres i registres de matrícules, es concentrarà entre els mesos de juny i setembre
PalmaMenorca limitarà a 120.000 els vehicles que podrà haver-hi al mateix temps a l'illa, inclosos els dels residents —per als quals no es fixarà límit— i els de visitants, que cada any varien en funció dels cotxes dels menorquins.
Comptant que les tendències dels últims anys es mantinguin, s'espera que en els dies de màxima afluència d'aquest 2025 se superin els 123.000 vehicles, 87.000 de residents i la resta de visitants, segons ha detallat en roda de premsa Pau Pol, un dels autors de l'estudi de càrrega presentat aquest dijous. Si el sostre dels 120.000 s'apliqués ja enguany, l'entrada de vehicles a l'illa es podria reduir en un 9%, fins a uns 33.000.
A partir de l'estudi de la consultora Cinesi —que també va redactar l'informe de Mallorca—, el Consell de Menorca elaborarà un reglament mitjançant el qual es podrà controlar efectivament l'entrada de vehicles, la tramitació dels quals estarà llesta en un termini d'entre sis i 12 mesos, segons el conseller insular de Mobilitat, Juan Manuel Delgado.
El control, que es realitzarà a través de càmeres i registres de matrícules, es concentrarà, en un principi, entre els mesos de juny i setembre, en els quals hi ha una major mobilitat, encara que les dates podran variar d'un any a un altre en funció de les dades i les necessitats. "Aplicarem les mesures i el que proposa l'estudi des del rigor i la planificació. Aquest estudi ens permet fer realitat el que fins ara eren només intencions: regular l'entrada de vehicles a l'illa, protegint els residents i garantint un equilibri entre l'activitat econòmica i la sostenibilitat", ha expressat el president del Consell, Adolfo Vilafranca.
Sense límit per als residents
Els aproximadament 100.000 residents menorquins no tindran cap contingent màxim, de moment, sinó que el límit es fixarà només als vehicles que arribin de fora de l'illa, als quals també s'aplicaran taxes més altes, tant als d'ús particular (sobre el 60%), com als de lloguer (40%).
Actualment, segons l'estudi de càrrega, 86.023 vehicles de Menorca corresponen a residents, però els càlculs apunten al fet que es podria arribar als 87.000 enguany. Dels vehicles de fora de Menorca, al voltant del 80% són cotxes i el 20% motos, sense comptar les autocaravanes, que tenen una reserva limitada, condicionada a la disponibilitat de places en els càmpings de l'illa.
Setmana amb més trànsit: del 5 a l'11 d'agost
No obstant això, hi ha una tendència a la baixa en l'estada mitjana dels turistes a Menorca, la qual cosa provoca que es moguin més per l'illa, moltes vegades coincidint en punts i horaris amb els altres visitants. Per municipis, Maó rep el doble de viatgers que Sant Lluís, seguit de Ciutadella; i per mesos, juliol i agost representen el 150% dels valors mitjans anuals.
La setmana amb més trànsit de 2024 va ser la del 5 a l'11 d'agost, amb un 54% dels desplaçaments corresponents a residents, un 29% a turistes estatals i un 17% a estrangers, segons dades de les companyies mòbils.
En aquest moment es va aconseguir el màxim de 122.170 vehicles a l'illa, la qual cosa suposa un excedent de 2.170. Si ja s'hagués aplicat el sostre, s'hauria evitat l'entrada d'un 6% dels que arriben en vaixell.
Més i millor transport públic
L'estudi de càrrega recull dades de mobilitat de residents i turistes d'operadors de telefonia mòbil, l'estat del transport públic, la flota de taxis i VTC, l'evolució del parc de vehicles i les entrades i sortides pels ports de Maó i Ciutadella, com ha detallat Pol.
Per complir amb el sostre de vehicles, que s'implantarà de manera progressiva, el Consell s'ha compromès a escometre propostes dels tècnics que han elaborat l'estudi. El fonamental és incrementar i millorar el transport públic perquè el seu ús continuï creixent, però també es prendran altres mesures: elaboració de plans de mobilitat urbana i de centres generadors de trànsit, informació en temps real de l'estat de la carretera i els aparcaments, ampliació de la xarxa ciclista, i control de les flotes de lloguer i autocaravanes, entre altres.
Millor que a Mallorca, pitjor que la mitjana d'Espanya
L'enginyer de Cinesi, que també va formar part de l'equip que va realitzar el mateix estudi de càrrega a Mallorca, ha destacat que la situació a Menorca és millor, encara que la taxa de vehicles per habitant continua superant per molt la mitjana estatal. A més, Mallorca presenta més punts de saturació i més freqüents que les carreteres que Menorca, com la via de cintura de Palma, col·lapsada tot l'any i no només a l'estiu, que mostra una situació "més crítica" que la menorquina, segons Pol.