Patrimoni
Societat 16/06/2022

L'última polèmica barcelonina: publicitat a la façana de la catedral

Un anunci de Samsung cobreix la bastida de les obres de rehabilitació que es fan al temple fins a principis del 2023

2 min
Cartell de Samsung a la façana de la Catedral de Barcelona

BarcelonaEls (molts) turistes que aquests dies visiten Barcelona no veuran la catedral tal com la coneixem. Una gran bastida coberta amb un anunci de la marca Samsung ha sorprès aquest dimecres barcelonins i forans. Alguns ja han deixat clar a través de les xarxes que això de posar publicitat sobre un edifici que forma part del patrimoni arquitectònic i històric de la ciutat els sembla una manca de respecte. Un atac. Però, amb la normativa municipal a la mà, tot s'ajusta a la regla: la catedral viu immersa aquests dies en les obres de rehabilitació del cimbori i les cobertes, i quan hi ha una bastida d'obres l'ordenança preveu que es pugui fer un ús publicitari extraordinari de l'espai perquè l'empresa que s'hi anuncia contribueixi a sufragar el cost de les obres. La condició és que la publicitat tingui una durada acotada i que qui la posa compensi la ciutat per l'impacte paisatgístic de l'anunci.

En el cas de la catedral, perquè Samsung hagi pogut estampar el seu nom i la imatge d'un noi amb un telèfon mòbil en una lona a dalt de tot del temple, ha hagut de rebre l'autorització del departament de Paisatge Urbà de l'Ajuntament i també la del departament de Cultura de la Generalitat, perquè es tracta d'un edifici catalogat com a Bé Cultural d'Interès Nacional. I fonts de l'arquebisbat de Barcelona asseguren que tot s'ha fet amb les autoritzacions necessàries: l'anunci serà visible des d'aquest dimecres i fins al dia en què acabin aquests treballs, que s'han d'allargar fins a principis del 2023. La compensació per a l'Ajuntament és de 53.943,92, que segons el consistori es destinaran a finançar obres de millora del patrimoni i paisatge de la ciutat. El que no s'ha fet públic és l'import total que abona Samsung.

I vista la polèmica que ja ha generat l'aparició del primer anunci, des de l'arquebisbat avisen que no serà l'únic i que, durant aquesta setmana, quedarà instal·lada una altra lona mimètica similar a la de la bastida que ja s'ha muntat per reformar els deu vitralls de l'absis gòtic de la catedral, visible des del carrer de la Pietat. Està previst que les dues lones presideixin la catedral fins al mes de gener del 2023. Des de l'arquebisbat asseguren que la marca que s'hi anuncia "és una empresa privada interessada en promoure el patrimoni cultural de la ciutat" i que no és el primer cop que protagonitza campanyes d'aquest tipus en edificis de l'Església.

stats