OCB

L’OCB presenta la campanya 'No excloguis ningú. Comparteix el català' per promoure l'ús social de la llengua

La campanya començarà a les xarxes socials dilluns, dia 19, i s’allargarà fins al 15 de juny

ARA Balears
16/05/2025

PalmaL'Obra Cultural Balear ha presentat aquest divendres la campanya que posarà en marxa el pròxim dilluns per dinamitzar l'ús social del català a Mallorca. Sota el lema 'No excloguis ningú. Comparteix el català', l'entitat ha assenyalat que la campanya té com a objectiu conscienciar els ciutadans de la importància de parlar-lo, ja que, si bé l’índex de coneixement de la llengua pròpia entre la població continua essent molt alt, els indicadors sobre l’ús social de la llengua, especialment entre els joves, demostren una clara tendència a la baixa.

El president de l'OCB, Antoni Llabrés, ha manifestat que "en aquests moments, l'extensió de l'ús social del català és el major repte del procés de normalització lingüística". Per aquest motiu, ha afegit, "mantenir el català en les relacions interpersonals és crucial per a la transmissió lingüística".

Cargando
No hay anuncios

L'entitat ha afirmat que totes les anàlisis apunten que una de les principals causes del debilitament de l’ús social del català és la tendència de molts parlants a amagar la llengua pròpia de manera habitual, especialment fora del context familiar. "De manera inconscient, molts segueixen el patró social generalitzat de parlar en castellà en adreçar-se a desconeguts, en casos en què no és necessari", apunten. "Darrere aquest patró de comportament s’amaguen prejudicis molt arrelats entre els parlants i altres factors sociolingüístics: una falsa idea d’educació, la por de no ser entès, per evitar problemes, el fet que aquest sigui el patró dominant, el fet que tots els catalanoparlants siguin bilingües, etc."

Amb tot, l'OCB ha assenyalat que tot i no ser-ne conscients, els comportaments lingüístics dels parlants no són innocus i tenen un gran impacte sobre l’ús social de la llengua. "Les conseqüències d’amagar sistemàticament el català són diverses: invisibilitat de la llengua, creació d’un paisatge lingüístic monolingüe en castellà, dificultats d’integració i exclusió dels nouvinguts, debilitament de l’ús social i la transmissió lingüística amenaçada, entre d'altres".

Cargando
No hay anuncios

Per tot això, l'entitat considera "crucial" canviar els patrons de comportament, ja que consideren que és la manera més efectiva de preservar la llengua i d'acollir i incorporar nous parlants. La matriu de la campanya és principalment audiovisual i 2.0. El missatge, el ritme narratiu i les convencions visuals han estat adaptats als codis de les xarxes socials. La campanya consisteix en quatre vídeos diferents, de vint segons cada un, que es difondran cada setmana a través de xarxes socials, falques de ràdio, anuncis a TV i cinemes, com també anuncis a premsa digital i escrita.

Els vídeos exposen de manera desenfadada els prejudicis que duen molts parlants a amagar la llengua (por de no ser entès, una falsa idea d’educació, una equivocada forma d’acollida…) i les conseqüències negatives que això té. Tot seguit, s’anima els parlants a canviar l’actitud lingüística: mantenir el català, en benefici de tothom.

Cargando
No hay anuncios

El to de la campanya és alegre i positiu, i proposa uns nous patrons socials basats en la integració i l’assertivitat lingüística. El lema de la campanya, precisament, vol incidir en la vertadera acollida i inclusió de tots aquells que no tenen el català com a primera llengua. El coneixement de la llengua pròpia és una peça fonamental per garantir la cohesió social i la igualtat d’oportunitats: “No excloguis ningú. Comparteix el català”.

La campanya començarà a les xarxes socials dilluns, dia 19, i s’allargarà fins al 15 de juny (un vídeo per setmana). A més disposar de contingut patrocinat a Facebook, Instagram i TikTok, també tindrà l’impuls de diferents creadors de contingut de Mallorca que han volgut donar-hi suport: Júlia Mérida, Antoni Guiscafrè, Joan Salvador Moñino (Parlars Mallorquins) i Aina Segura i Neus Gil (Anam fent).

Cargando
No hay anuncios

Els personatges que apareixen als diferents materials (vídeos, falques, anuncis...) són voluntaris que han volgut col·laborar amb la campanya. La creació audiovisual ha anat a càrrec de Cinètica, mentre que l’agència Borbalan s’ha encarregat de la imatge gràfica i la gestió del màrqueting digital.