Transport
Societat 24/12/2022

L’augment de la demanda dificulta la connectivitat aèria de Menorca

El Govern treballa amb les companyies per incrementar les freqüències a Palma i Madrid, mentre que per a la de Barcelona proposa una prova pilot

Ivan Martín
4 min
Un avió de Vueling direcció Barcelona sobrevola el municipi de Ciutadella en sortir de l’aeroport de Menorca

MaóLes actuals dificultats de connectivitat aèria a Menorca són una conseqüència de l’èxit de l’illa com a destinació. Aquesta és la justificació que s’esgrimeix des del Govern balear per a la manca de seients per volar a Palma o Madrid, així com l’augment desmesurat dels preus que hi ha hagut a la ruta amb Barcelona. En el darrer mes, les queixes d’usuaris que no han pogut traslladar-se a Palma per ser visitats o rebre tractament mèdic s’han disparat, així com d’usuaris que no han trobat bitllets per viatjar a Madrid.

El director general de Transport Aeri i Marítim, Xavier Ramis, explica que Menorca “està de moda”, fet que ha provocat un augment exponencial de la demanda. L’illa viu el moment de tota la seva història amb més connectivitat pel que fa a rutes, freqüències i passatgers, un escenari que també és extrapolable al trànsit marítim, amb més companyies i rècord d’usuaris en els trajectes entre illes i amb França. L’aeroport de Menorca ja suma un 11% més de passatgers que l’any 2019, mentre que Mallorca i Eivissa estan lleugerament per damunt de les xifres d’abans de la pandèmia. Una altra dada significativa és que hi ha un 28% més de seients a l’hivern a la ruta amb Palma que el 2019 i tres companyies que operen (Air Europa, Air Nostrum i Uep Fly).

Ramis reconeix que el vol de primera hora del matí i alguns de l’horabaixa tenen ocupacions properes al 100%, especialment els dies laborables. Un escenari similar succeeix amb l’Obligatorietat de Servei Públic (OSP) a Madrid: “A banda de la gent que viatja més que mai a la capital espanyola, quan l’Imserso programa un grup, queda tot ple”. I afegeix: “El descompte de resident fa que cada vegada hi hagi més gent que vola i el Govern està preocupat per donar respostes a un increment que ningú havia previst”.

L’Executiu autonòmic ha mantingut reunions amb les diferents companyies aèries implicades i s’ha aconseguit que Air Nostrum reprogrami l’operativa d’hivern augmentant un 24% la temporada de Nadal. A més, s’ha demanat que estudiïn alternatives per incrementar l’operativa, el mateix que s’ha traslladat a Uep Fly i a Air Europa. El problema d’introduir noves freqüències és, per Xavier Ramis, que a determinades hores del dia no hi ha la demanda suficient i les ocupacions són baixes: “Els avions autoritzats per les companyies matriu per cobrir els vols entre illes són d’un màxim de 100 passatgers i els ‘slots’ estan ocupats”.

L’OSP amb Palma és oberta, és a dir, poden entrar-hi altres companyies, mentre que la ruta Menorca-Madrid és tancada i només la pot operar la UTE adjudicatària Air-Nostrum-Iberia, amb dues freqüències d’anada i tornada cada dia, reforçada per Setmana Santa. Ramis deixa clar que les companyies estan complint els contractes: “L’Estat fixa un mínim de quatre freqüències diàries a l’hivern i cinc a l’estiu amb Palma, i ara mateix està en dotze freqüències”.

Així, el Govern prepara una proposta de millora reforçant els trams horaris amb una major ocupació dels vols entre illes. Una situació que es repetirà amb Madrid, ja que el primer vol del dia a la capital de l’estat espanyol és el que té major demanda. En aquest sentit, Xavier Ramis anuncia que el Govern es reunirà amb Mundiplan per intentar convèncer que no operin a primera hora els viatges de l’Imserso: “Pensam que una persona que va de vacances prefereix agafar un vol a les dotze del migdia que a primera hora del matí, i així evitam l’impacte que suposa a altres ciutadans que tenen necessitat d’anar i tornar el mateix dia a Madrid”.

L’Executiu autonòmic també s’ha reunit amb el Consell de Menorca i amb les principals entitats socioeconòmiques de l’illa per traslladar a la Direcció General d’Aviació Civil una proposta que doni sortida a les demandes dels menorquins. És una circumstància que Ramis ha qualificat de complexa i n’enumera els motius: “Passam de dues a tres empreses que poden operar a una, i amb un preu més elevat que el mercat lliure. Per tant, quan entra en vigor una OSP, recuperam la freqüència a primera hora, però apugen els preus”. Per això, demana trobar un equilibri: “Hi ha qui aposta per ampliar els mesos de l’OSP i altres per suprimir-ho. Nosaltres som partidaris d’augmentar les freqüències i els seients”. En conseqüència, després d’introduir en el darrer contracte el reforç per Setmana Santa, el Govern traslladarà que es passi de dues freqüències a tres coincidint amb el pont de la Constitució, Nadal i les festes de Sant Antoni.

OSP amb Barcelona

Una altra ruta que presenta dificultats i registra un augment de la demanda és l’enllaç amb Barcelona. La petició per establir una OSP amb la capital catalana és difícil de justificar a Europa i Madrid no s’hi ha mostrat receptiva. Pel director general de Transport Aeri i Marítim, primer caldria demostrar la necessitat d’una OSP: “És la ruta amb més passatge de Menorca. Moltes companyies que hi operen, freqüències, seients i preus econòmics... Europa no ho permetrà”.

De tota manera, després de constatar que hi ha dies puntuals que els vols estan plens i les tarifes dels bitllets pugen de manera astronòmica, el Govern planteja un sistema que limiti les tarifes màximes i les mitjanes, que són aquelles que generen les queixes de la població: “Aviació Civil ens ha dit que ho està analitzant. Seria una prova pilot per eliminar aquests excessos que no generen un benefici a una empresa, perquè també provoquen una mala imatge”.

Les vagues aèries d’aquests dies nadalencs a Menorca no fan sinó agreujar la situació. Fins al dijous 22 de desembre, en només 48 hores, s’havien suspès vuit vols d’Air Nostrum entre Menorca i Mallorca per culpa de la vaga de pilots convocada pel Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA). De moment, és l’única ruta afectada i les altres dues, València i Madrid, s’assegura que no es veuran alterades. Cal recordar que la vaga continua els dies 26, 27, 29 i 30 de desembre, i el 2 i 3 de gener. Pel que fa a la convocatòria de vaga de Ryanair per a la darrera setmana de l’any no afectarà els vols amb Barcelona. Finalment, la vaga de tripulants de Vueling dels dies 25, 26 i 30 de desembre, i l’1, 2, 6, 8 i 9 de gener, a l’hora d’escriure aquesta informació, és encara una incògnita, tot i que és probable que es vegin afectades les connexions amb Barcelona, Bilbao, Londres i París.

stats