L'alumnat autista augmenta un 445% en vuit anys a les Balears
Un estudi recorda que l'autisme és una condició del desenvolupament neurocognitiu per a tota la vida
PalmaEl nombre d'alumnes matriculats en els centres públics i concertats de les Balears diagnosticats amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) ha augmentat fins a un 445% en menys d'una dècada, una situació que ha obligat els docents a millorar els processos d'aprenentatge i ensenyar "a una velocitat vertiginosa" per adaptar-se a les noves realitats de les aules. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi Característiques educatives de l'alumnat amb TEA, inclòs en l'Anuari de l'Educació de les Illes que s'ha presentat aquest dijous i que ha elaborat el Grup d'Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la UIB, amb el suport de la Fundació Guillem Cifre de Colonya.
L'estudi, que signa David Sánchez, insisteix en la importància de saber que aquest trastorn "no és cap malaltia i no es cura, sinó que és una condició del desenvolupament neurocognitiu de l'alumnat per a tota la vida". El text fa una crida per enfortir les potencialitats i peculiaritats dels alumnes autistes per fomentar-ne "de veritat" la inclusió i l'atenció a la diversitat amb "alumnes que tenen un procés de desenvolupament neurocognitiu diferent del d'altres companys, ni millor ni pitjor". Sánchez ha remarcat la importància d'entendre que l'alumne autista és molt més que un alumne que presenta dificultats de socialització i comunicació i que amb el coneixement de les seves característiques i necessitats es pot comentar la inclusivitat. "Intentam canviar els falsos estereotips que es relacionen amb l'alumnat autista a partir d'una aproximació més humana i educativa", apunta l'investigador.
Amb una mostra de més de 60 casos entre 2020 i 2024, l'estudi analitza l'evolució de diagnosticats a l'escola pública i concertada per determinar reptes i descriure les característiques educatives més importants per desenvolupar l'ensenyament i l'aprenentatge. En un context generalitzat d'alumnes amb necessitats de suport educatiu, el nombre d'alumnes autistes en els centres de les Balears ha passat de 955 en el curs 2017-18 a 4.256, segons les darreres xifres disponibles (s'han sumat al sistema 3.261 en vuit anys).
L'estudi de David Sánchez crida l'atenció sobre les característiques que compliquen la realitat escolar dels alumnes autistes i sobre la valoració i actuacions posteriors. "En algunes ocasions, els docents parteixen d'estereotips falsos que poden condicionar la identificació, el diagnòstic i l'aplicació de mesures de reforç", assenyala. La investigació recorda que cada alumne neurodivergent és diferent i fa una crida a "no generalitzar comportaments, aptituds i actituds simplement pel diagnòstic de TEA" i a "fugir dels prejudicis", ja que la majoria dels reptes de l'alumnat amb TEA es poden afrontar amb la implicació de la família, el professorat i altres professionals.
Dificultats educatives associades
L'estudi també repassa les dificultats associades als alumnes autistes. Sánchez detalla les alteracions socials i el rebuig a la interacció; l'alteració de la comunicació i el llenguatge; les alteracions conductuals que es poden manifestar amb conductes obsessives, transgressores o agressives en alguns casos; les alteracions cognitives; les hipersensibilitats, i altres aspectes. Que els docents no entenguin les peculiaritats de l'alumnat neurodivergent, ocasiona que molts esperin consells educatius generals per extrapolar a l'aula, "sense entendre que no hi ha solucions genèriques per a tots els TEA" i que l'ajuda dependrà de la casuística personal, clínica i familiar de cadascun.
Pel que fa a les dificultats de socialització i comunicació d'aquests alumnes, l'estudi assenyala que l'equip docent ha de ser conscient que poden ser rebutjats, exclosos o aïllats dels altres companys. Si no s'actua, s'impediria que poguessin aportar la seva manera peculiar de veure el món a la societat. "Desgraciadament, és habitual veure aquests alumnes sols en el pati i interactuant amb pantalles en moltes ocasions", apunta Sánchez, a més de recordar que els centres tenen eines per desenvolupar les habilitats socials d'aquests joves.