L'112 denuncia que només té la meitat de les persones necessàries per atendre les emergències

En una carta oberta, denuncien que 44 persones atenen totes les trucades del servei de les Balears, quan el Govern va reconèixer que en serien necessaris almenys 71 tècnics

Emergències
ARA Balears
06/06/2025
2 min

PalmaEl Servei d'Emergències 112 a les Balears ha denunciat que només té la meitat de les persones necessàries per atendre les emergències. En una carta oberta, la Secció Sindical CGT-Gestió d'Emergències Illes Balears (GEIB) ha explicat que des del centre, els treballadors donen servei 24 hores del dia als més d'un milió de residents de l'Arxipèlag i als més de 18 milions de turistes que visiten les Illes cada any. "La nostra feina és crucial, però es veu greument afectada per l'abandonament institucional, la manca de voluntat política i la precarietat en què fa anys que treballam", critiquen, i apunten que actualment "només 44 persones atenen les trucades de l'112 a les Balears, quan el mateix Govern va reconèixer que serien necessaris almenys 71 tècnics". Això implica, asseguren, "que en una emergència real, els temps d'espera es poden allargar diversos minuts, posant vides en risc, i que cada estiu la situació empitjora: més trucades, menys personal i una càrrega de feina insostenible".

En l'escrit, lamenten que malgrat les promeses de l'Executiu, la plantilla no s'ha reforçat realment. Per cada nova incorporació hi ha baixes provocades per les dures condicions laborals, expliquen, i que el resultat es tradueix en "menys treballadors i més emergències sense una resposta ràpida ni eficaç".

També apunten que la situació "encara s'ha agreujat més" des de la implantació, al gener, d'una nova eina de gestió d'emergències "inacabada, inestable i sense la formació adequada". "Aquesta decisió, presa sense consens, ha alentit els temps d'atenció i ha afegit encara més estrès a un equip ja saturat", expliquen. En aquest sentit, subratllen que el servei d'emergències "no és només una centraleta de trucades" i que a les nits substitueix serveis com l'IBANAT, reben avisos del sistema E-Call dels vehicles, trucades al 016 (emergències sanitàries) o a la línia contra el suïcidi, entre d'altres, i que tot això s'afegeix a les emergències habituals.

Així, retreuen que tampoc estan preparats per a grans catàstrofes o fenòmens meteorològics extrems, cada vegada més freqüents, com les recents DANAS o les tràgiques inundacions de Sant Llorenç. "Sense un sistema fort i amb recursos, qualsevol esdeveniment fora del normal ens supera, i llavors ja és massa tard", lamenten.

Davant la situació, adverteixen que, si tot continua igual, aquest estiu podria ser crític, i han recordat que per Cap d'Any ja varen avisar d'una vaga, tot i que aquesta es va suspendre "en confiar en la promesa de trobar solucions". Tres mesos després, critiquen que "ni la Direcció General de Funció Pública ni la gerència del SEIB han complert el que es va pactar".

"El nostre compromís amb l'112 i amb la ciutadania continua intacte. Però no podem continuar suportant aquesta càrrega sense conseqüències. La situació actual posa en perill la vostra seguretat, la dels vostres éssers estimats i la de tota la població de les Balears", han alertat, i han insistit que només reclamen "els recursos i condicions necessaris per oferir un servei de qualitat a l'altura del que la ciutadania mereix".

stats