Les institucions balears es tornen a bolcar en la promoció turística a la World Travel Market de Londres
Prohens destaca el creixement de turistes en temporada baixa i el Consell de Mallorca assegura que l'illa es reinventarà gràcies a la intel·ligència artificial
PalmaMentre que el Pacte per la sostenibilitat del Govern enceta la segona fase, la de propostes per a la contenció turística, les institucions de les Illes es tornen a bolcar en la promoció a una de les fires més importants del sector, la World Travel Market (WTM) de Londres. Com cada any, l'Executiu, els consells i ajuntaments han acudit a la cita a la capital britànica per explicar les bondats de les Balears i presentar-les com a una destinació cultural, un dels mantres del Partit Popular des que va assumir el poder el 2023.
Va ser el novembre de 2023 que la presidenta del Govern, Marga Prohens, va presentar la nova estratègia del Govern: "El trinomi turisme, cultura i esports com a eix de promoció del turisme en l'àmbit internacional", segons va explicar l'Executiu mitjançant un comunicat. El comunicat que el Govern ha publicat aquest dimarts assenyala que Prohens ha defensat enguany "l'estratègia de transformació turística centrada en presentar les Illes Balears com a destinació cultural". Malgrat que les Illes tornaran a batre en guany un nou rècord d'arribada de turistes, la presidenta ha remarcat que el gruix del creixement ha estat en temporada baixa, precisament gràcies a l'estratègia que combina "turisme, cultura i esport". Ara bé, el nombre de visitants no ha aturat de créixer en temporada alta: un 0,8% el juliol i un 1,8% l'agost.
El conseller de Turisme, Jaume Bauzà, ha parlat de "canvi de rumb històric, basat en la sostenibilitat, la qualitat i la convivència" i ha subratllat que la temporada ja dura nou mesos a les Illes. Bauzà ha assenyalat també que la voluntat del Govern és convertir les Illes en "la primera destinació plenament circular de la Mediterrània", encara que no ha detallat quines mesures s'aplicaran per assolir aquest objectiu.
La "reinvenció" que promou el Consell de Mallorca
Per la seva part, els representants del Consell de Mallorca han presentat el que consideren "un ambiciós projecte" perquè els turistes dissenyin el seu viatge amb les eines de la intel·ligència artificial. Segons el comunicat de la institució insular, aquesta iniciativa "vincula passat, present i futur". Amb les eines de la IA els turistes podran "generar rutes personalitzades", amb activitats com el senderisme i el coneixement de l'artesania local, com el vidre bufat. També podran "dissenyar itineraris complets d'estada" que, segons destaca el Consell, "es podran descarregar o enviar per correu electrònic". A més, rebran recomanacions que s'adaptin a les seves preferències, una mesura que la institució insular considera que "ajuda a fomentar un turisme responsable i a descongestionar les zones més massificades".
L'Ajuntament de Palma ha insistit en "la transformació del model turístic a través de la cultura" i el batle, Jaime Martínez, ha explicat "les línies neuràlgiques de la candidatura de Palma com a Capital Cultural Europea per a l'any 2031". Segons Martínez, la cultura "pot transformar el turisme, regenerar el territori i redefinir el futur de la Mediterrània".
A Londres també s'hi ha desplaçat una delegació de l'Ajuntament de Calvià "amb la intenció de revalidar l'atractiu en el mercat britànic", segons el comunicat del consistori, que ha remarcat "una sòlida tendència al creixement" i l'extensió de la temporada.
Pel que fa a la presentació del Consell de Menorca, la institució insular ha presentat l'illa "com un clúster cultural de la Mediterrània". El president menorquí, Adolfo Vilafranca, ha anunciat l'Opening Cultural-Island of Art, un esdeveniment artístic que marcarà l'inici de la temporada després de Setmana Santa. "Cada vegada són més els viatgers que ens visiten atrets per la nostra oferta cultural i el nostre estil de vida creatiu", ha dit Vilafranca, qui vol consolidar Menorca "com una destinació de referència per a aquells que cerquen inspiració, autenticitat i bellesa compartida".