Producte local

Ni inspecció ni documentació: el producte local continua sense control al sector turístic

El Consell de Mallorca admet que enviar cartes als hotels i restaurants en lloc d’anar-hi presencialment ha permès passar per alt aliments importats com a quilòmetre zero

El producte local té una presència encara molt reduïda a hotels de les Illes.
01/06/2025
4 min

PalmaEl Consell de Mallorca, l’administració competent en Turisme, no ha fet cap inspecció presencial per comprovar si els establiments turístics ofereixen el 3% del producte local que marca la llei, com admeten fonts de la institució insular. Fins ara, el Consell només ha enviat cartes a “més de 1.000” hotels i restaurants per saber si ho compleixen, segons diu el conseller de Turisme, Marcial Rodríguez. “L’Administració té diferents maneres d’inspeccionar”, s’excusa. Tampoc no s’ha obert cap expedient sancionador. Aquest procés no convenç el president d’Unió de Pagesos, Sebastià Ordines, que considera que “enviar una carta no és fer una inspecció”. 

Amb aquestes cartes, segons assegura Rodríguez, el Consell demanava als establiments turístics que adjuntassin albarans amb els quals poguessin demostrar que complien amb la normativa. Però des de Garden Hotels diuen que varen rebre un qüestionari per correu electrònic on els demanaven la despesa de l’any anterior en begudes i menjar, quina part del total era de producte local i amb quines factures o albarans podien justificar-ho. “Però no n’havies d’adjuntar cap”, recalquen fonts de la cadena hotelera. Per la seva banda, hotels com els de la cadena Riu sí que han hagut de demostrar la traçabilitat dels productes amb l’aportació de documentació.

Comprovar si els establiments turístics compleixen amb el 3% del producte local mitjançant cartes i l’enviament d’albarans ha provocat queixes en el sector primari, que no veu increments en els seus guanys tot i que tots els hotels i restaurants asseguren que compren aliments i begudes de quilòmetre zero. “No entenem com l’augment del producte local en els establiments turístics no es veu reflectit en les vendes de les explotacions agràries”, retreu Ordines. Els productors denuncien que si a les factures el proveïdor és de Mallorca “ja es compta com a aliment quilòmetre zero”. De fet, Marcial Rodríguez ha reconegut a l’ARA Balears que amb aquesta manera d’inspeccionar, “tot es podia identificar com a producte local, encara que no ho fos”.

A més, el conseller insular diu que a les inspeccions d’albarans no hi havia “prou indicis per obrir expedients sancionadors” i afegeix que es varen trobar “amb dificultat per identificar el producte local”. Aquest fet es pot vincular amb la manca d’un logotip que reconegui aquesta procedència. Tot i que aquesta marca es va consensuar amb el sector primari i es va aprovar per unanimitat a la Mesa de Coordinació de la Cadena Alimentària i Promoció del Producte Agrícola i Alimentari d’Origen Local, encara no es pot trobar al mercat perquè la normativa que en regularà l’ús està en fase de consulta pública, segons explica el director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés. 

A causa de la manca de control, el sector primari va exigir al conseller que el seu departament faci inspeccions presencials a un 10% de la planta turística de Mallorca. “Hi ha devers 800 hotels i només se n’inspeccionaran 80, però val més això que no enviar una carta i no aclarir res”, opina Ordines. Per altra banda, per acabar amb les ambigüitats a l’hora d’identificar el producte local, Unió de Pagesos advertirà als socis que l’han d’identificar. 

A la reunió que celebraren dijous passat, els productors i el conseller varen arribar a un acord per fer una nova ronda d’inspeccions presencials a 100 establiments turístics, entre hotels i restaurants, segons reconeix el mateix Marcial Rodríguez. A més, totes les actuacions que es facin i totes les dades que es recopilin es compartiran amb la Conselleria d’Agricultura, segons assegura.

Hotels que compleixen la llei 

Els hotels de Garden i de Riu tenen relacions directes amb productors locals i compren aliments de quilòmetre zero des d’abans que s’imposàs la norma. Per una banda, Garden, entre tots els hotels que la conformen, ha oferit un 4,5% de producte local de mitjana el 2024, segons dades que ha proporcionat l’empresa a l’ARA Balears. De fet, no només empra aliments i begudes de quilòmetre zero, tal com marca la normativa, sinó que també hi inclou productes com els sabons. 

Per altra banda, per assegurar-se que els treballadors del restaurant prioritzen els aliments d’aquí, estan obligats a triar-los davant qualsevol altre producte que no sigui local. “Si volen síndria i al programa els surt que n’hi ha de Mallorca, sempre han de triar aquesta en lloc de l’altra”, asseguren.

En relació amb el preu, apunten que si els aliments locals són de temporada “són més barats que els de la Península”. Garden també comparteix les queixes dels pagesos perquè, segons considera, aquests reclamen “i amb raó”. “Ens consta que hi ha hotels i restaurants que no ho compleixen i és una llàstima, perquè els establiments turístics consumeixen una brutalitat. Si tothom compràs de veres el que exigeix la llei, tots voldríem ser pagesos”, sentencien des de la cadena hotelera. 

Des de Riu comenten que enguany han augmentat la seva compra de producte local fins a un 10% als hotels de les Illes. Segons consideren, l’ús de producte local “ha representat un salt de qualitat bastant clar que els clients han notat i també han notificat a l’empresa. També ens aporta millor visibilitat, sobretot amb els gelats i els vins, perquè els clients veuen i reconeixen aquestes marques als supermercats i ells les tenen amb el Tot Inclòs”.

stats