Alimentació
Societat 25/04/2023

La catalana Heura patenta la fórmula per treure els additius de la carn vegetal

La 'start-up' catalana vol aixecar 50 M€ en una nova ronda de creixement

3 min
Una treballadora d'Heura al laboratori de l'empresa, a la seu de Barcelona.

BarcelonaLa start-up especialitzada en proteïna vegetal Heura ha registrat una patent que li permetrà treure els additius dels seus productes. A més, la companyia catalana ha anunciat aquest dimarts una nova ronda de finançament amb la qual espera obtenir uns 50 milions d'euros.

Fins ara, les empreses que ofereixen productes substitutius de la carn fets amb proteïna vegetal no havien pogut oferir una resposta adequada a les necessitats dels consumidors, com embotits, talls sencers i lactis. La nova patent, que té abast internacional i s'ha inscrit a l'oficina europea de patents, permet crear noves carns únicament amb greix vegetal –concretament oli d'oliva, com ja feia servir abans l'empresa– i incrementar "sense cap additiu" el valor nutricional i la densitat proteica de la carn, ha explicat Isabel Fernández, directora de ciència i tecnologia d'Heura.

Marc Coloma, conseller delegat de la companyia, ha destacat que el segment de carn vegetal ha perdut pes els últims mesos en alguns mercats, entre els quals l'espanyol. A més, Heura es marca el repte d'ampliar el tipus de consumidors de productes plant-based fent caure "les barreres" que té el creixement el sector: la familiaritat amb els ingredients, la qualitat proteica i l'excés d'additius en un moment en què la tendència del mercat porta a una alimentació amb menys processats. La patent, doncs, ajuda en els dos últims punts, ja que treu els additius i permet augmentar la qualitat de la proteïna que es fa servir.

A més, la nova tecnologia registrada farà que Heura pugui llançar al mercat nous productes aquest any més similars en textura i gust a la carn animal, entre els quals salsitxes i trossos de carn grans, com ara pernil cuit, que es podran llescar mantenint l'elasticitat del pernil.

A part d'això, Coloma ha indicat que "els comportaments estan molt vinculats al moment macroeconòmic", actualment marcat per la inflació i la reducció del consum d'aliments, cosa que explica també la pèrdua de pes del sector.

50 milions de nou finançament

Heura ha anunciat també una nova ronda de finançament amb la qual espera aixecar aproximadament 50 milions d'euros. D'aquesta quantitat, 17 milions ja els té, gràcies a una ronda pont aprovada el 2022, en la qual va obtenir el finançament mitjançant notes convertibles que es transformaran en capital de l'empresa aquest any. A més, l'empresa farà la ronda de sèrie B pròpiament dita, adreçada a inversions institucionals que confia tancar el tercer trimestre d'enguany amb més de 25 milions d'euros.

Per últim, obrirà un nou crowd equity similar al que ja va tirar endavant l'abril del 2022. En aquella ocasió, 4.500 petits inversors van participar en el procés de finançament a la plataforma Crowdcube, amb la qual Heura va multiplicar per quatre l'objectiu inicial d'un milió d'euros. Coloma ha explicat que la legislació europea limita a 5 milions d'euros el màxim que es pot aconseguir per ronda a través d'aquest sistema, que és la quantitat que espera assolir aquest any.

Coloma espera que Heura passarà a ser rendible al mercat ibèric "a finals d'aquest any" i, en l'àmbit global, l'any 2025. De moment, la companyia aposta pels mercats europeus com a font de creixement a l'exterior, principalment França, el Regne Unit, Itàlia, els Països Baixos, Suïssa i Polònia, a més de la creació de nous productes a través d'una forta inversió en recerca. Així doncs, el conseller delegat descarta a curt termini la construcció d'una fàbrica pròpia i mantindrà la producció repartida en set plantes externes a la península Ibèrica i al centre d'Europa. Heura va tancar el 2022 amb una facturació de 31,4 milions d'euros, un 77% superior a la del 2021.

stats