Societat 19/12/2019

El Govern reconeix ara que la Llei de canvi climàtic envaïa competències estatals

En concret, ho feia amb la prohibició de circulació de vehicles amb dièsel, segons l'acord entre els dos executius publicat al BOIB

Ara Balears
2 min
Retencions en una autovia a Palma en una imatge d’arxiu.

PalmaEl Govern ha reconegut que la disposició addicional tercera de la Llei de canvi climàtic de les Illes Balears, que prohibeix la circulació de vehicles dièsel a partir del 2025, envaïa competències estatals sobre el trànsit. Queda clar en l'acord entre els executius balear i espanyol que ha publicat el Butlletí Oficial (BOIB) aquest dijous, i on consta que els dos governs han acordat suprimir el calendari previst mentre l'Estat elabora la seva pròpia normativa climàtica.

En concret, l'acord publicat al BOIB diu que la disposició addicional tercera, en l'apartat en què es fixa el calendari de prohibició dels vehicles amb dièsel, parla d'una qüestió "reservada a les competències exclusives de l'Estat en matèria de trànsit i circulació de vehicles de motor, per la qual cosa la Comunitat Autònoma es compromet a suspendre el calendari previst en aquesta disposició", continua el text, "mentre l'Estat estableix la regulació corresponent prenent en consideració les circumstàncies singulars del fet insular".

Amb aquest acord s'ha evitat un recurs d'inconstitucionalitat per part de l'Estat. Però el diputat de MÉS per Mallorca Josep Ferrà ha afirmat que causa controvèrsia. "Quan es va fer la llei hi havia arguments jurídics a favor perquè aquesta competència podia ser autonòmica i així ho mantenia el Govern", ha declarat. Ha afegit que la suspensió és fins que s'aprovi la llei estatal, però "ser pioners vol dir donar exemple a altres comunitats i esperam que la normativa climàtica espanyola doni cobertura a qualsevol altra comunitat".

La Llei climàtica balear es va aprovar el febrer de 2019 i des del principi ha estat polèmica, especialment el punt sobre el dièsel. La votació de la llei es va fer just l'endemà que el president de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC), José María Marín, enviàs al president del Parlament una carta en què criticava algunes de les mesures, com la prohibició de l'entrada de nous vehicles dièsel a les Balears a partir del 2025.

Poc mesos després de l'aprovació, el 17 de juny, l'Estat va anunciar que estudiaria la constitucionalitat de l'article sobre el dièsel. En aquell moment, el conseller en funcions de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, es va mostrar molt segur sobre la constitucionalitat de la llei i afirmà que era molt "madura" i "sòlida" i que calia defensar-la.

Després de l'estiu i ja amb el nou Govern, el vicepresident i conseller de Transició Energètica, Juan Pedro Yllanes, va anunciar que se suspendria la prohibició del dièsel a partir del 2025 fins que la legislació espanyola de canvi climàtic ho permeti. Això, però, va suposar que MÉS per Mallorca i Més per Menorca criticassin la marxa enrere de l'Executiu balear.

stats