Societat 06/06/2021

El govern espanyol vol que s'ensenyi a utilitzar la bicicleta a l'escola

A més, pretén crear una titulació oficial de mecànics per a aquests vehicles

ARA Balears
2 min
Un carril bici.

PalmaAmb l'objectiu d'impulsar l'ús de la bicicleta en tots els seus àmbits, el govern espanyol ja té redactada l'Estratègia Estatal per a la Bicicleta, un document que, després d'anys de treball, recull centenars de mesures per aplicar fins al 2025. Entre aquestes iniciatives, l'executiu estatal proposa que s'ensenyi a les escoles a utilitzar la bicicleta i que es creï una titulació oficial de mecànics de bicis, segons ha informat Europa Press, que ha tingut accés al document.

L'Estratègia, que es presentarà aquest dilluns, es divideix en 10 àrees temàtiques en les quals es recullen 28 blocs d'acció. La primera àrea té l'objectiu d'aconseguir un major increment en l'ús de la bicicleta i un canvi cultural favorable cap a la mobilitat sostenible. Per això, l'executiu aposta per fer campanyes d'impuls de plans de mobilitat ciclista a centres de treball i de foment de la mobilitat sostenible al centre educatiu.

El document també posa de manifest la necessitat de modificar la normativa per incloure aparcaments obligatoris en habitatges de nova construcció o regular les comunitats de veïns per assignar espais comunitaris a l'aparcament i dipòsit de bicicletes. A més, s'elaborarien guies per facilitar la instal·lació d'aparcaments en habitatges, comerços, oficines i edificis públics, així com en centres docents.

Respecte de les infraestructures, el govern espanyol planteja la planificació i desenvolupament d'una xarxa estatal bàsica, contínua i homogènia d'infraestructures ciclistes interurbanes; el disseny i execució d'un pla de conservació i eliminació de trams de concentració d'accidents ciclistes en vies interurbanes; el suport a l'elaboració de plans específics d'accés a infraestructura i serveis ciclistes urbans en àrees perifèriques i amb risc d'exclusió social; i el suport a l'elaboració de plans d'adaptació de grans vies d'accés a ciutats per tal que siguin usades per bicicletes.

La bici per anar a la feina

El document també dedica una de les àrees temàtiques a mesures dirigides a aconseguir que la bicicleta es converteixi en un mitjà de transport quotidià. En aquest sentit, destaca que els dos àmbits principals en els quals caldria fomentar aquest canvi cap a una nova cultura de la mobilitat són el transport a la feina i el transport escolar. Respecte del transport a la feina, consideren que, per incidir directament sobre les empreses en aquest aspecte, les administracions públiques poden "oferir beneficis específics" per a aquelles que incloguin en la seva política de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) plans de transport que atorguin protagonisme a alternatives de transport sostenible.

Finançament

El govern espanyol pretén finançar les mesures recollides en l'Estratègia a través de finançament públic i privat. Segons assenyala l'executiu, el finançament públic pot procedir de les partides pressupostàries dels diferents ministeris, governs autonòmics o administracions locals implicades, i no descarta que s'hi destinin fons europeus procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Una altra possible font de recursos la componen els fons de préstecs i ajudes, d'àmbit estatal i europees, disponibles per a projectes i actuacions relacionades, de manera directa o indirecta, amb la bicicleta, i també podran generar-se recursos a través de la provisió de serveis (mitjançant taxes o preus), de la recaptació d'aportacions (com quotes de socis de clubs de marca o productes) o de patrocinis i col·laboracions externes (donacions privades o de promotors).

stats