GOB

El GOB insta la Marina Mercant a dotar de més seguretat el litoral i minvar l'impacte ambiental

En una reunió amb el director general, Gustavo Santana, les entitats han exposat la seva preocupació compartida davant els impactes creixents derivats de la massificació nàutica

ARA Balears
08/04/2025

PalmaEl GOB Mallorca i les entitats SOS Costa Brava, Ecologistes en Acció i SOS Mar Menor han reclamat a la Direcció General de la Marina Mercant més seguretat a les costes i mesures per reduir l'impacte ambiental.

En una reunió amb el director general, Gustavo Santana, les entitats han exposat la seva preocupació compartida davant els impactes creixents derivats de la massificació nàutica que, a parer seu, es pateix en el litoral de tot l'Estat. Segons ha informat el GOB en una nota de premsa, durant la reunió s'ha posat de manifest que la principal causa d'aquesta situació és l'excés d'embarcacions d'oci "sense control i vigilància".

Cargando
No hay anuncios

En els darrers anys, han lamentat, aquesta realitat s'ha convertit en un "augment de la inseguretat" en les zones més saturades amb episodis "preocupants" de col·lisions entre embarcacions, accidents amb banyistes i risc en la pràctica d'activitats esportives, a més de greus impactes sobre els ecosistemes marins. Per això, fa mesos que aquestes entitats van impulsar una campanya per reclamar mesures urgents que "permetin posar fre" a aquesta realitat i reduir la inseguretat a la costa. Així, han traslladat les seves propostes a la Direcció General de Costes i de la Mar i a la Marina Mercant.

Després de la reunió amb aquest darrer departament, fonts del GOB han assegurat "veure amb bons ulls" la "predisposició" de la Direcció General d'escoltar les seves demandes i estudiar, en la mesura les seves competències, la viabilitat. Malgrat les "evidents dificultats" derivades del complex repartiment de competències entre administracions, per al GOB és "imprescindible" avançar cap a una regulació "més clara, coherent i efectiva" de l'activitat nàutica esportiva i d'esbarjo.

Cargando
No hay anuncios

Concretament, les entitats reclamen la reducció de la velocitat en la costa, establint un límit de velocitat de cinc nusos en els 300 primers metres de costa per protegir persones i hàbitats, a més de la prohibició del fondeig en els primers 50 metres de platges i 20 metres de la resta de la costa per preservar espais sensibles i garantir zones de bany lliures de risc.

Igualment, sol·liciten un ús obligatori de cartografia d'espècies protegides a través de les cartes nàutiques i les formacions de titulacions nàutiques per a la protecció d'hàbitats marins. Al seu criteri, és necessari també prohibir la navegació sense titulació i millorar els mecanismes de control i vigilància perquè les normatives existents siguin "efectives" i "elevar la impunitat" davant les infraccions.

Cargando
No hay anuncios

En la trobada han insistit en la necessitat d'actualitzar normatives estatals que, segons el GOB, ja no responen a la realitat actual, com la Llei de costes i el Reglament d'Ordenació de la Navegació Marítima.

Finalment, han defensat la importància de disposar de dades clares i accessibles sobre el nombre d'embarcacions i la seva distribució territorial. Totes les organitzacions han remarcat que una navegació segura i sostenible és "clau" per a les comunitats costaneres i per a la conservació de la biodiversitat marina. Per això, han demanat al director general de la Marina Mercant que tingui en compte aquestes demandes i que "actuï en conseqüència".