Societat 15/06/2023

"Que facin un bany per a nins, un per a nines i un per a rarets", la reacció d'una mare als banys mixtos a l'escola

FAPA Mallorca considera necessari que s'entengui que "hi ha alumnes que no se senten còmodes anant als lavabos ordinaris"

2 min
El bany mixt d'un centre educatiu de Mallorca.

PalmaLa incorporació progressiva de banys mixtos als centres educatius que encara no en tenen ha despertat una resposta ideològica per part d'aquells pares que qüestionen la mesura. "S'està coartant el dret que els nins puguin pixar drets". Aquesta és una de les frases que es van sentir durant la reunió entre un grup de mares i l'equip directiu d'un centre educatiu públic de Mallorca. Durant la mateixa reunió, en ser informades les mares sobre els beneficis d'aquests lavabos (que també inclouen la igualtat entre els alumnes i el foment de la convivència), la seva resposta va ser més agressiva. "Que hi hagi un bany per a nins, un per a nines i un per als rarets –en al·lusió a les persones trans".

Els banys mixtos estan especialment pensats per a l'alumnat trans o no binari (aquell que no s'identifica amb el gènere masculí ni femení). El protocol d'atenció a l'alumnat trans elaborat per la Conselleria d'Educació i Formació Professional recull que si es fan activitats diferenciades per gèneres, s'ha de tenir en compte la realitat de l'alumnat trans, i se'ls ha de garantir l'accés i l'ús de les instal·lacions del centre, amb banys i vestuaris inclosos, d'acord amb la seva identitat de gènere.

Alumnes que no se senten còmodes als lavabos ordinaris

Un altre centre de Mallorca va rebre recentment un correu, dirigit a la direcció, en el qual es demanava una explicació de per què s'havien introduït aquests lavabos mixtos sense avisar els pares. "Van en contra del plantejament que tenim per educar la nostra filla", deien en el correu. La directora de l'escola, en rebre el missatge, els va respondre que "l'educació no sols ha de tenir un caràcter instructiu, sinó basat en la formació humana dels alumnes, per crear ciutadans lliures, tolerants i que respectin la diferència com quelcom inherent a la condició humana. Tal com estipulen tant la LOMLOE com la Llei d'educació de les Illes Balears i les normatives que se'n deriven", assegura.

Aquests comentaris se sumen a la polèmica que es va produir fa dues setmanes a l'IES Porreres, pel fet que un docent treballàs l'educació sexoafectiva amb els alumnes a partir d'un llibre, El azul es un color cálido, que contenia imatges lèsbiques, i basat en el film La vida de Adèle. El pare d'una nina, a través d'Advocats Cristians, va denunciar que les imatges "eren pornogràfiques i inadequades. La meva filla deia que li feien fàstic", va dir als mitjans.

Davant aquesta situació, Cristina Conti, presidenta de FAPA Mallorca, explica que no tenen constància que aquests comportaments s'hagin generalitzat. "Sempre hi haurà gent que vagi en contra de tot. Si als centres es van instaurant aquests lavabos, s'han de tenir les bases i arguments per explicar el perquè de cada mesura", diu. I es pregunta: "Quin problema hi ha amb els lavabos inclusius?". Conti també creu que és necessari fer pedagogia per ajudar que tothom –en aquest cas els pares– entenguin que "hi ha altres maneres de viure. S'ha de respectar els alumnes que no estiguin a gust en els lavabos ordinaris".

stats