Barcelona.El 39,2% dels anuncis de joguines emesos als canals de televisió catalans durant l’última campanya de Nadal contenien estereotips de gènere, segons un estudi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) fet públic ahir. Això suposa una reducció de 10 punts en relació amb l’any passat, quan el percentatge de campanyes amb elements sexistes va ser del 49,4%. De fet, és la dada més baixa detectada des que es va començar a elaborar l’estudi, l’any 2001.
En concret, l’informe del CAC, que va analitzar 166 campanyes emeses entre el 10 d’octubre i el 6 de gener a TV3, el Super3/33 -on se’n van concentrar un 81,3%- i 8TV, ha identificat els anuncis de nines com els que inclouen més estereotips de gènere -un 54,5% del total-, seguits dels d’escalèxtrics -amb un 17,3%-. En aquesta última categoria, més del 90% dels espots contenen algun estereotip, una xifra que en el cas de les nines se situa en el 71,4%.
En relació amb l’any passat, el nombre d’estereotips d’un gènere i altre tendeix a equilibrar-se, però els femenins continuen sent majoritaris: han passat del 67,9% al 61,8%. El més habitual és el que els responsables de l’estudi han anomenat “nena que juga amb una nina”, que representa un 21,8% del total. Entre els masculins, el més recurrent és el del “nen que no interacciona amb nenes en un pla igualitari”, que suposa el 22,7% del total d’estereotips identificats.
L’informe es farà arribar al Parlament, als canals de televisió estudiats, a l’Institut Català de les Dones i a diverses associacions de publicitaris i de fabricants de joguines.