Transport aeri
Societat 01/01/2023

Errors tècnics aturen la implantació del control remot a l’aeroport de Menorca

Els controladors aeris denuncien les deficiències del sistema que pretén posar en marxa Aena i demanen més personal i que estigui ben format

Ivan Martín
4 min
La torre de control de l’aeroport de Menorca.

MaóLa implantació del Sistema de Control Remot (SCR) a l’aeroport de Menorca està paralitzat després de detectar-hi errors tècnics greus. El projecte, que havia de convertir l’aeròdrom de l’illa en el primer a emprar aquesta tecnologia a l’estat espanyol conjuntament amb el de Vigo, s’ha transformat en un autèntic maldecap per a Aena. Mentrestant, l’actual torre de control arriba al final de la seva vida útil i el govern espanyol no atén les demandes de les institucions públiques de les Balears per aturar el projecte d’SCR i apostar, com inicialment preveia el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) aprovat pel Consell de Ministres l’any 2017, per la construcció d’una torre de control convencional.

L’SCR hauria d’estar operatiu a Menorca des de maig del 2021 i oficialment està pendent d’un informe de l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA), una versió que contrasta amb la denúncia efectuada per la cap d’instrucció de la torre de control de Menorca, María José Quintana, en el transcurs del XIV Congrés del Sindicat Professional Independent de Controladors Aeris (SPICA), que es va dur a terme a Sevilla.

Quintana confirma que la implantació del sistema està aturada i explica que els instructors que varen començar una formació el març no l’han continuada des de mitjan abril: “Es va desprogramar la gent que estàvem convocats per a aquestes sessions, perquè en principi el sistema hauria d’estar en funcionament, però afortunadament no és així”.

Un dels principals problemes de l’SCR és la imatge que arriba de la càmera de 360° i que presta imatge a deu panells, comprimint-se a 120°. “Això dificulta l’observació del que passa fora de la pista central, ja que a banda de controlar els moviments a l’aeroport també ho feim amb els de l’aeròdrom de Sant Lluís i la base que té l’hospital Mateu Orfila per als helicòpters d’evacuació sanitària”, afirma.

D’altra banda, la cap d’instrucció de la torre de control de Menorca recorda que es va recomanar que la instal·lació de la càmera de 360° no es fes a més de 250 metres de l’eix de la pista i en aquests moments la distància supera els 400 metres. “Quan fèiem proves, vàrem observar que començàvem a veure el trànsit a dues milles, i amb aquesta distància no es pot fer l’ajust d’una sortida i arribada. No es veu una avioneta que està arribant al punt d’espera, es confon amb l’asfalt”, alerta l’experta.

Una vegada comunicades aquestes deficiències, el projecte es va aturar, tot i que la part tècnica volia continuar avançant. A més, malgrat assegurar que la càmera de 360° tenia una garantia de dos anys i que no ocasionaria problemes, fa un mes va patir una avaria en el sistema de refrigeració que va afectar les dues parts de la càmera, infrarojos i zoom: “Amb la càmera de baix veim les potes de les de dalt, a més de començar a detectar-se punts d’òxid a causa del salnitre provocat pel fort vent”.

La manca de formació del personal és un dels aspectes preocupants. Segons Quintana, els contractes amb les empreses que presten serveis estan suspesos i adverteix que és essencial repetir la formació al personal tècnic: “La informació de tres setmanes es va comprimir en dues perquè el professor que impartia la matèria no tenia els certificats pertinents”. Actualment, hi ha set tècnics a l’aeroport de Menorca, però perquè realment funcioni l’SCR serien necessaris el doble, ja que només la substitució de qualsevol peça de la càmera exigeix un mínim de dues persones, perquè el treball és en altura. “El descobert del 3 de juliol passat es va vendre com una protesta dels treballadors de Menorca per reivindicar millores laborals, però és mentida, va ser un error de recursos humans”, denuncia.

Rècords històrics

Quintana recorda que l’aeroport de Menorca ha batut aquest any tots els rècords de la història i les previsions s’han vist superades amb escreix. Recorda que l’estimació de tècnics a l’illa l’any 2024 és d’entre 12 i 13, dos menys del que seria aconsellable, i que els aeroports que ja funcionen amb l’SCR, com el de London City, ho fan amb més recursos de personal i la instal·lació de més càmeres. Davant aquests fets, la tècnica afirma: “Ells tenen la seva jugueta i la volen implantar a Menorca. A mi em paguen per separar avions, no per jugar amb un joystick”.

Pel que fa a Aena, l’ens públic s’ha limitat a enviar un breu comunicat en el qual assegura que el projecte no està paralitzat i que continua endavant. Reconeix que es tracta d’un procés complex. Afirma que ja disposa d’una nova dependència de control dotada de sistemes de navegació aèria i visualització mitjançant càmeres en fase de proves, i que després d’aquesta passa es farà la formació del personal fins a l’inici del servei, que requerirà una aprovació prèvia de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Conclouen dient que, com que no ha finalitzat encara el procés de proves i de formació dels controladors, AESA no ha emès cap informe.

El senador del PP per Menorca, Cristóbal Marqués, ha sol·licitat la compareixença urgent del president d’Aena, Maurici Lucena, i del president d’AESA, David Benito, davant la denúncia efectuada pels controladors aeris. Marqués ha qualificat de “molt preocupant” les deficiències detectades: “Sempre que demanam per l’estat de la torre, ens trobam amb una excusa diferent. Volem saber el que està passant realment, perquè hi ha en joc la seguretat de tothom”. El senador també ha expressat preocupació per la falta de personal qualificat: “Si es vol instal·lar un SCR, allò normal seria augmentar el personal que es dedica al manteniment. En cas contrari, estaríem cometent una irresponsabilitat”.

El PP manté la voluntat de construir una torre de control convencional i demana a la presidenta del Consell de Menorca, Susana Mora, que s’impliqui en la resolució del conflicte. En la mateixa línia s’ha mostrat Unides Podem que, a banda de Mora, exigeix a Francina Armengol que actuï amb coherència amb les PNL aprovades per unanimitat al Parlament, en les quals es demana una torre de control nova i que s’atenguin les reivindicacions de la societat menorquina.

stats