Societat 07/03/2023

Descobreixen una nova espècie del bacteri legionel·la a Mallorca

La mostra, batejada amb el nom de 'Legionella maioricensis', és la primera que es troba a tot l'Estat

La nova espècie de legionel·la va ser aïllada el 2012 en un mostreig rutinari d'aigua en un hospital de Mallorca.

PalmaUn equip d'investigadors de la UIB, del laboratori de salut ambiental Biolinea Int., la Clínica Rotger i d'altres centres reconeguts de recerca europea han descobert una nova espècie del bacteri legionel·la a Mallorca, la primera que es troba a Espanya. L'han batejada amb el nom de Legionella maioricensis i l'estudi s'ha publicat a la revista científica International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology.

La UIB ha explicat que la mostra va ser aïllada el 2012 per part de Biolinea Int. en un mostreig rutinari d'aigua en un hospital de Mallorca. En aquell moment, no es va identificar encara com una nova espècie, però per les seves característiques es va intuir que podria tractar-se d'una nova legionel·la. Amb posterioritat, es va saber que un altre laboratori de salut ambiental de la República Txeca havia aïllat, en un mostreig fet en un supermercat, un tipus de legionel·la de característiques semblants a la de Mallorca.

Després de diverses proves de laboratori, es va constatar que es tractava d'una nova espècie. Aquests estudis es varen presentar per primera vegada en un congrés científic a Atenes el 2019. La pandèmia va interrompre les recerques, fins que l'any 2022 el bacteri va poder identificar-se definitivament com una nova espècie de legionel·la.

Amb tot, el director científic de Biolinea Int., Sebastià Crespí, ha assenyalat "que no hi ha evidència que aquesta nova espècie hagi causat infeccions en humans, encara que, almenys en teoria, podria causar-les". A l'estudi es va detectar informació genètica que apunta a la seva capacitat per ser resistent a uns certs antibiòtics, com per exemple les penicil·lines.

La UIB ha destacat que el descobriment suposa un avanç important en el coneixement de la diversitat de poblacions del bacteri. No obstant això, l'investigador del grup de Microbiologia de la UIB, Antoni Bennàssar, ha manifestat que "el coneixement sobre la diversitat poblacional de la legionel·la és encara limitat. Queden moltes preguntes sense resposta i incerteses respecte a l'epidemiologia de la legionel·la".

Se sap que una de les 65 espècies de legionel·la descrites fins al moment, la Legionella pneumophila, és la causant del 90% dels casos de legionel·losi, una malaltia respiratòria infreqüent que es presenta en forma de pneumònia greu i potencialment mortal en un 10% dels casos. La Universitat ha explicat que la infecció s'adquireix principalment per la inhalació de bioaerosols, finíssimes gotetes d'aigua, contaminades amb el bacteri legionel·la. Les fonts principals d'infecció són els sistemes d'aigua potable, sobretot l'aigua calenta sanitària i les aigües de bany amb dolls d'aigua i aire.

Els investigadors conclouen que l'estudi de la genòmica de poblacions de legionel·la i la dinàmica dels seus gens és d'una importància crucial per a la prevenció i exploració de l'origen en casos futurs de legionel·losi, a més de l'optimització dels protocols de mostreig.