De paraula
Societat11/03/2023

Andreu Monfà: "Demanarem als alemanys què saben de la llengua de Mallorca"

Impulsor d'EasyCatalan

PalmaA Andreu Monfà Banyeres li agraden les llengües, però sobretot li agrada la seva, el català. Per donar-la a conèixer a qui en vulgui aprendre fa quatre anys que, juntament amb un grup d’entusiastes, impulsaren l’EasyCatalan. Es tracta d’una iniciativa digital amb més de 15.000 subscriptors a YouTube i més d’11.000 seguidors a Instagram. La setmana que ve serà un dels participants en les ‘Jornades de Llengua i Ensenyament. L’oralitat’, que organitzen la UIB i la Direcció General de Política Lingüística.

A qui vol ensenyar català EasyCatalan, a persones d’aquí o de fora?

— EasyCatalan vol ajudar a aprendre català a tothom qui en tingui ganes. Molts dels nostres seguidors són persones que viuen a l’estranger, però també n’hi ha molts altres que són estudiants de català que resideixen al mateix territori del domini lingüístic. També hi ha persones catalanoparlants que ens segueixen per curiositat. Molts ens escriuen per comentar-nos quines són les seves motivacions.

I quines són?

— Hi ha de tot, però una circumstància molt comuna és haver vist les sèries Merlí i Merlí: Sapere aude des de l’estranger a través de plataformes digitals. També hi ha usuaris, encara que més pocs, que s’han llençat a aprendre català després d’haver vist la sèrie Smiley, que és més recent. Altres han començat després d’haver escoltat cançons en català a YouTube. Fa poc ens va escriure un estudiant de la Colúmbia Britànica, al Canadà, per explicar-nos com de motivat estava per estudiar català. Ara recordo també la conversa amb una jove marroquina d’una trentena d’anys que viu a Catalunya fa poc, i que treballa i estudia alhora per convalidar els seus estudis de Secundària. A la vegada està molt motivada per aprendre la llengua amb els nostres vídeos.

Cargando
No hay anuncios

Sou molt actius a Youtube i a Instagram. I les altres xarxes?

— Els nostres seguidors es concentren sobretot en aquestes dues aplicacions, però també tenim perfil a Facebook i a Twitter. L’explicació que tenim més incidència a YouTube i a Instagram és, per ventura, que la majoria dels nostres seguidors es concentren en una franja d’edat que va dels 25 als 40 anys. Per arribar a un públic encara més jove, tenim pensat d’obrir perfil a Tik Tok.

Cargando
No hay anuncios

Amb tants de perfils, la feina es multiplicarà...

— Sí, estem ben ocupats [riu]. Som un grup de persones que ara fa quatre anys, abans de la pandèmia, ho posàrem en marxa. Al principi la cosa va partir per iniciativa de na Sílvia Perearnau, que de seguida va contactar amb mi per formar part d’aquest projecte. Ella és filòloga alemanya i jo soc graduat en Traducció i Interpretació en l’especialitat d’Alemany. Tots dos érem molt seguidors d’EasyGerman, una iniciativa molt didàctica dirigida als aprenents d’alemany. Allò que ens va cridar l’atenció dels seus vídeos és que difonen la llengua no amb únic parlant, sinó amb parlants diversos que entrevisten pel carrer. Així els estudiants tenen accés a multitud d’accents i de franges d’edat. Nosaltres volguérem imitar aquesta manera de fer. Per això ens vinculàrem a EasyLanguages, que és una iniciativa privada sorgida a Alemanya. La plataforma inclou la modalitat en alemany, amb més d’1,5 milions de seguidors a Youtube, i la versió catalana, amb més de 15.000 seguidors. Entremig hi ha EasyItalian, amb 230.000 seguidors, i EasyGreek, amb 57.000.

Què deu tenir més seguidors aquí, EasyGerman o EasyCatalan?

— Qui ho sap? Hi ha parlants i aprenents de totes dues llengües. De fet, volem aprofitar la nostra vinguda a Mallorca per entrevistar catalanoparlants, i també volem fer una col·laboració amb EasyGerman a fi de demanar als alemanys què saben de Mallorca i la llengua pròpia de l’illa.

Cargando
No hay anuncios

Sou lingüistes o hi ha qualque especialista en audiovisuals?

— La majoria som filòlegs o traductors, però també hi ha graduats en Biologia, Matemàtiques o Economia. No tenim ningú del món audiovisual, així que n’hem hagut d’aprendre nosaltres mateixos. Al principi, quan fèiem vídeos d’entrevistes o de nosaltres mateixos explicant alguna cosa, els havíem de repetir unes quantes vegades. Ara ja surten molt més ràpid. Amb la pràctica també hem après quina durada ha de tenir cada vídeo per a una xarxa determinada. Per exemple, a Instagram allò ideal és que sigui d’uns trenta segons. En aquesta xarxa, però, allò que funciona molt bé són les fotografies dedicades al vocabulari d’un camp semàntic determinat, com ara el mercat, els animals, les parts d’una catedral, els elements d’una excavadora. També fem un pòdcast de publicació setmanal, amb una durada d’uns 25 minuts.

Cargando
No hay anuncios

Vós en viviu, de l’EasyCatalan?

— Fins fa poc ho fèiem de manera altruista. Ara comptem amb el suport de la Generalitat per fer una sèrie de publicacions periòdiques i el pòdcast setmanal. També tenim els ingressos que provenen de les reproduccions al nostre canal de YouTube, que tampoc no és gaire cosa. Tot i que ara la cosa ha començat a rodar, als matins treballo en un despatx de traduccions. Em dedico a traduir textos de l’àmbit tècnic i econòmic. Vaig estudiar Traducció i Interpretació, perquè m’agraden les llengües, però sobretot m’agrada la meva. Som youtuber per amor al català. Cada dia faig molta de feina, però m’ho passo molt bé.

Missatge de veu (Lleida, 1992)

A partir de les tres de la tarda tinc disponibilitat perquè m’entrevisteu. És l’hora en què surt de treballar del gabinet de traduccions on faig la meva jornada laboral, i abans de posar-me amb les tasques periòdiques d’EasyCatalan. Per fer vídeos, hem visitat algunes parts del territori del domini lingüístic, com ara Perpinyà i el País Valencià. Ara estem molt engrescats perquè el proper cap de setmana serem a Mallorca. A banda de participar en les jornades que ha muntat la UIB i el Govern, també fem una crida a totes aquelles persones que es prestin per entrevistar-les. Diumenge al matí, dia 19, a partir de les 11 h serem entre el portal de la Seu i l’Almudaina, per a tothom qui s’hi vulgui prestar.