Societat 30/03/2018

Per entendre'ns millor

Glossari dels mots més comuns que ens podem trobar al llarg de l’etapa escolar dels nostres infants

Aina Moratinos I Mariona Herrera
3 min
PER ENTENDRE’NS MILLOR

En el camp de l’educació i la salut és habitual l’ús de sigles i conceptes específics, ja sigui per redactar informes, especificar ajudes i suports, diferenciar la naturalesa de les dificultats, etc. Com a pares, i, per tant, destinataris de la informació dels nostres fills, sovint podem trobar-nos termes que resulten difícils d’entendre. Per això, l’article d’avui pretén servir com a glossari dels mots més comuns que ens podem trobar al llarg de l’etapa escolar dels nostres infants.

Serveis educatius de la Conselleria d’Educació i Universitat:

- SAD: Servei d’Atenció a la Diversitat.

- EAP: Equip d’Atenció Primerenca (atenen els infants de 0 a 6 anys).

- EOEP: Equip d’Orientació Educativa i Psicopedagògica (atenció durant l’etapa escolar).

Equips específics d’atenció a la diversitat:

- EOEP EADISOC: Equip d’Avaluació de les Dificultats de Socialització i Comunicació.

- EAC: Equip d’Alteració del Comportament.

- Equip DSV: Equip d’atenció a l’alumnat amb NEE associades a Discapacitat Sensorial Visual.

Alumnat:

- NEE: Necessitats Educatives Especials (alumnes que requereixen, per un període de la seva escolarització o al llarg de tota l’escolarització, determinats suports i atencions educatives específiques derivades de discapacitats o trastorns greus de conducta).

- NESE: Necessitats Específiques de Suport Educatiu (alumnes que requereixen una atenció educativa diferent a l’ordinària perquè són NEE).

Les NESE poden estar associades a:

- NEE: Necessitats Educatives Especials.

- RM: Retard Maduratiu, només es pot aplicar a l’etapa d’educació infantil.

- DP: Discapacitat Psíquica.

- DS: Discapacitat Sensorial.

. DSA: Discapacitat Sensorial Auditiva.

. DSV: Discapacitat Sensorial Visual.

- DM: Discapacitat Motora

- TGD: Trastorn Generalitzat del Desenvolupament

- TEG: Trastorn Emocional Greu.

- TGC: Trastorn Greu de Conducta.

- DEA: Dificultats Específiques d’Aprenentatge.

- TGL: Trastorn Greu del Llenguatge oral.

- TDA/H: Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat.

- TA: Trastorn d’Aprenentatge (dislèxia, discalcúlia, disortografia, disgrafia).

- AC: Altes Capacitats Intel·lectuals.

- IT: Incorporació Tardana al sistema educatiu espanyol.

- CPHE (Condició Personal i Història Escolar): Alumnat amb un desfasament curricular de dos o més cursos per condicions personals greus de salut, o derivades dels factors socials, econòmics, culturals, geogràfics i ètnics.

Respostes educatives d’Atenció a la Diversitat:

- Mesures generals de suport.

- Mesures ordinàries de suport.

. RE (Reforç Educatiu): Distintes mesures ordinàries aplicades generalment dins l’aula ordinària que pretenen ajudar a adquirir aquells continguts o aprenentatges on l’alumne o alumnes presenten més dificultats aportant activitats complementàries o metodologies diferents.

. AC (Adaptació Curricular): Són aplicables a totes les etapes i ensenyaments i es podran dur a terme tant en les tasques i activitats d’aprenentatge com en les activitats i instruments d’avaluació de les diferents àrees, matèries, mòduls o àmbits.

. Adaptacions curriculars no significatives: Són les modificacions dels elements del currículum que no afecten el grau de consecució dels objectius generals ni de les competències bàsiques

. Adaptacions d’accés al currículum: Són les modificacions que faciliten i possibiliten el desenvolupament curricular i que es refereixen als elements organitzatius, als recursos de tot tipus i a l’optimització d’aquests recursos

- Mesures específiques de suport.

. ACS (Adaptació Curricular Significativa): Mesures que s’aparten de manera substancial dels elements del currículum i afecten el grau de consecució dels objectius establerts per cada etapa i de les competències bàsiques. Es prenen aquestes mesures després de l’ avaluació psicopedagògica dels serveis d’orientació.

Aquestes mesures de suport seran proposades i duites a terme pels professionals del centre escolar i seran revisades i ajustades periòdicament si escau.

En cas d’ACS, les famílies o tutors legals han d’estar informats de l’abast d’aquesta mesura.

Professionals específics:

- EOE: Equip d’Orientació Educativa.

- AL: Mestre d’Audició i Llenguatge.

- PT: Pedagogia Terapèutica.

- ATE: Auxiliar Tècnic Educatiu.

*La informació d’aquest article ha estat extreta del portal del Servei d’Atenció a la Diversitat del CAIB

stats