SOCIETAT

L’ombra de la corrupció envolta el concurs del varador de Ciutadella

Presumptes irregularitats amenacen la transparència de l’adjudicació de Ports IB per l’explotació de la instal·lació a la família de Díaz Ferran

Les adjudicacions públiques tornen a estar en el punt de mira a Menorca. I això, després de la intervenció policial a les oficines de l’Autoritat Portuària de Balears a conseqüència d’una operació de la Fiscalia Anticorrupció per presumptes irregularitats en l’adjudicació d’uns amarraments i licitacions de contractes públics a l’illa. Ara l’empresa que gestiona des de fa 35 anys el varador del port de Ciutadella, Astilleros Llompart, demana la paralització del concurs que ha de decidir el nou adjudicatari perquè afirma que la societat més ben puntuada per guanyar-lo -Marina Seca Port de Ciutadella, segons la comissió tècnica de Ports Illes Balears- incompleix els paràmetres tècnics, jurídics i econòmics. Si finalment guanyàs Marina Seca Port de Ciutadella -propietat de familiars de l’empresari Gerardo Díaz Ferran-, Astilleros Llompart hi respondrà amb un recurs contenciós administratiu perquè sigui la justícia que decideixi. Cal recordar que a Díaz Ferran el varen condemnar a set mesos de presó pel cas Mar Blau, i a set anys entre reixes per delicte fiscal i per la fallida fraudulenta del grup Viatges Marsans.

El desencadenant de les sospites dels altres licitadors va ser l’oferta econòmica presentada per Marina Seca, de 101.000 euros, sense comptar impostos. Una quantitat molt superior als 36.500 euros que oferí Astilleros Llompart i els 38.900 euros de la UTE Varador Port Ciutadella, els dos competidors. Ports IB demanava el cobrament d’un mínim de 22.900 euros anuals en concepte de cànon per la gestió del varador durant els pròxims 25 anys. La Llei de contractes del sector públic considera desproporcionada una oferta més d’un 10% superior a la mitjana de la resta d’ofertes i, per tant, Marina Seca hauria d’haver quedat exclosa del concurs: la seva oferta està un 276% per sobre de la mitjana de les altres.

Un altre dels aspectes sorprenents d’aquest procés són les maniobres fetes per Marina Seca amb l’objectiu d’adequar-se jurídicament a l’objecte de la concessió administrativa. Ports IB va ampliar el 25 de desembre de 2018 el termini per a la presentació d’ofertes del concurs, circumstància que aprofità la filla de Gerardo Díaz Ferran, Marta Díaz Santamaría, per fer alguns moviments i canviar l’objecte social de la seva empresa i poder optar al concurs. Díaz Santamaría es va llevar com a administradora única, va cessar de les seves funcions, va quedar com a sòcia única i va posar un empleat com a administrador de Marina Seca. Així, l’empresa de la filla de Díaz Ferran, constituïda l’any 2013 amb el nom de Góndola Baby SL i dedicada a la fabricació i venda de productes tèxtils, passà amb Marina Seca a la reparació i compravenda d’embarcacions. Si no haguessin canviat l’objecte social, no s’haurien pogut presentar al concurs. A més, el plec de condicions també estipula que les empreses aspirants han d’acumular una experiència d’entre tres i cinc anys en gestió d’instal·lacions portuàries, fet que incompleix Marina Seca.

Manipulacions

D’altra banda, la Llei de contractes del sector públic prohibeix que les persones amb deutes amb la hisenda pública puguin optar a cap concurs. Per aquest motiu, sorprèn que Marina Seca s’hi pogués presentar, ja que l’apoderat de l’empresa i gendre de Díaz Ferran, Higinio Aldaz González, té un deute d’1,4 milions d’euros amb l’Agència Tributària i, segons el registre mercantil, Marina Seca està en fallida tècnica des de l’any 2017 per unes pèrdues de més de mig milió d’euros.

Fins i tot els informes de Ports IB reconeixen que els serveis tarifaris són deficitaris i que haurien de compensar-se en règim de lliure competència. Díaz Santamaría cobriria les pèrdues amb els serveis de reparació que presta en dues naus situades en sòl rústic -on, de fet, es prohibeix qualsevol activitat industrial vinculada al sector nàutic-. Dos dies després de transcendir l’informe, el gerent de Ports IB, Pedro Puigdengoles, va dimitir, en teoria, per dedicar-se a altres projectes, una decisió, però, que empresaris menorquins relacionats amb la licitació vinculen a les presumptes irregularitats del procés.

El responsable d’una de les licitadores que competia amb Marina Seca adverteix que la Llei de ports “diu que els serveis que una empresa ha de prestar han de ser suficients per pagar la contraprestació a l’administració” i no es pot pretendre que ingressos d’altres activitats compensin les pèrdues, perquè si el segon negoci fa fallida, els serveis obligatoris d’una concessió pública se’n veurien afectats. Aquesta font, que demana que no es publiqui el seu nom per por de represàlies, denuncia que l’administració “ho està tapant tot” per aconseguir la concessió i, en canvi, afirma que l’adjudicació es fa per raons tècniques. La mateixa font qualifica de “curiós” que alguns detinguts fa poc per la Fiscalia Anticorrupció per irregularitats en adjudicacions de l’Autoritat Portuària formin part del consell d’administració de Ports IB, com és el cas de Miguel Puigserver i Juan Carlos Plaza.

Ara tot queda pendent de la decisió del consell d’administració de Ports IB, que ha sol·licitat més informes per acabar de prendre una determinació i decidirà, segons digué aquest dimecres el conseller de Mobilitat i Territori del Govern, Marc Pons, el setembre.

El procés no ha passat desapercebut per l’associació Amics de la Mar de Menorca, que ha fet pública la seva preocupació i no dubta a qualificar l’oferta de Marina Seca de “temerària” i el concurs públic, de “poc transparent”. Fonts de l’entitat consideren que si es concretàs el canvi al capdavant de la gestió del varador, el model entrant podria posar en risc la subsistència de la flota d’embarcacions clàssiques de l’illa.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF