Comencen les obres d’un nou carril entre Son Oms i l’aeroport per reduir els embossos a l'autopista
MÉS per Mallorca rebutja el projecte perquè considera que indueix a utilitzar més el transport privat i no arregla els embussos de la xarxa viària
PalmaEl Consell de Mallorca ha iniciat les obres d'un nou carril entre la sortida de Son Oms i l'aeroport, d'uns dos quilòmetres, per reduir embussos en l'autopista de Llucmajor. El conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, Fernando Rubio, ha visitat les obres d'aquesta primera fase del quart carril que ha d'arribar fins a la via de cintura, inclòs dins del Pla d'Accessos a Palma.
El pressupost d'aquesta primera fase és de prop d'un milió d'euros. Rubio, durant la visita d'obres, ha estat acompanyat del director insular d'Infraestructures, Rafel Gelabert; el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma, Antoni Deudero, i el coordinador cap dels enginyers de Carreteres, Miguel Ángel Sagrera.
Segons han apuntat fonts del Consistori, la sortida de Son Oms en direcció a Palma és un dels "punts conflictius de retencions", ja que en aquest lloc es concentra un gran nombre de vehicles que venen de l'Arenal, Platja de Palma, l'Aranjassa i el Pil·larí. "Les retencions es produeixen per la falta de capacitat del carril actual d'accés per absorbir tots els vehicles en hores punta", han afegit fonts del Consell. Per aquest motiu, s'ha projectat aquest vial d'uns dos quilòmetres de longitud, que permetrà un accés més fluid a l'autopista. Les obres tindran una durada de dos mesos.
Rubio ha destacat els bons resultats per reduir les retencions que estan donant les obres del Pla d'Accessos a Palma. "Aquesta obra és una reivindicació de molts conductors des de fa anys, que veien els embussos que es creaven i, per això, hem impulsat la construcció d'aquest carril, per minimitzar al màxim les seves retencions", ha indicat el conseller insular. La inversió en el Pla d'Accessos a Palma durant aquesta legislatura ascendeix als 166 milions d'euros.
Característiques de l'obra
L'actuació consisteix a executar un carril d'accés adossat als dos existents a l'autopista de Llucmajor, entre la incorporació del polígon de Son Oms i la sortida cap a l'aeroport. Per poder encaixar aquest nou carril entre els ponts existents, i atès que el voral dret no és prou ample en tot el traçat, es fa necessari ampliar la plataforma de l'autopista i ocupar part de la mitjana.
Via de cintura
Per la seva banda, el coordinador dels enginyers de Carreteres del Consell de Mallorca, Miguel Ángel Sagrera, ha explicat les actuacions a la via de cintura que, segons ha dit, "estan millorant la fluïdesa del trànsit".
La primera és la reordenació de carrils d'accés de l'autopista cap a la via de cintura. Abans, un dels carrils només s'utilitzava per dirigir-se cap a Manacor, la qual cosa provocava embussos a l'autopista. La segona actuació que també està funcionant és el tercer carril que s'ha creat sota la rotonda de can Blau. Aquest nou vial aconsegueix eliminar l'efecte embut.
"La suspensió del carril bus-VAO suposa que el trànsit lent torna a circular pel carril de la dreta, la qual cosa dona més fluïdesa als altres dos carrils i fa reduir les retencions, ja que els vehicles ara poden repartir-se entre tots els carrils", ha explicat. Així mateix, el quart carril a la sortida de can Blau fins a son Hugo i l'autopista d'Inca és una altra actuació que s'ha comprovat que era "més que necessària" per tenir una millor circulació a la via de cintura, ha afegit.
Més rebutja el projecte de construir un tercer carril a l'autopista de Llucmajor
El portaveu de MÉS per Mallorca, Jaume Alzamora, ha rebutjat l'habilitació d'un tercer carril a un tram de dos quilòmetres de longitud a l'autopista de Llucmajor, entre la sortida de Son Oms, que és la número 10, i la de l'aeroport, la 7, anunciat per la institució insular.
Es tracta d'una mesura que segur que contradiu les solucions plantejades en l'estudi de càrrega encarregat pel Consell Insular, segons la formació, que ha insistit en una nota que ampliar la xarxa viària fa un efecte crida i no ajuda a solucionar els embussos existents a la xarxa viària.
"Tots els experts coincideixen a destacar la inutilitat de construir més vies d'alta capacitat per reduir les congestions de trànsit", ha afirmat el conseller Alzamora, qui ha recordat que l'ampliació de la xarxa viària crea una demanda induïda per al vehicle privat.
Segons el parer d'Alzamora, habilitar més carrils o construir carreteres ha de servir per disposar d'un transport públic regular i de qualitat durant tot l'any i que no estigui pensat només per als turistes, de manera que sigui una alternativa real per a la població resident a l'illa. "Totes les propostes en matèria de mobilitat anunciades fins ara només preveuen facilitats per incrementar l'ús del vehicle privat", ha denunciat Alzamora.
Per això, el partit ha advocat per iniciar el procés per a l'efectiu traspàs de competències de transport terrestre, de manera que "només d'aquesta manera el Consell podrà dissenyar i executar de manera ordenada i global un sistema públic de transport que integri, a més, la xarxa de Serveis Ferroviaris de Mallorca"