Productors i botiguers mallorquins cerquen sobreviure repartint a domicili

Negocis de diferents tipus que s'han vist obligats a tancar per l'estat d'alarma obren noves fórmules per als clients

Les petites botigues i negocis de Mallorca intenten fer front a la crisi del coronavirus i combatre les pèrdues econòmiques causades pel confinament decretat per l'estat d'alarma. Moltes no poden obrir i d'altres, encara que ho poden fer, noten que els ha baixat la clientela. Per això cada vegada n'hi ha més que ofereixen el servei de dur les compres a domicili, amb la qual cosa també ajuden a disminuir els desplaçaments dels ciutadans. 

Camp Mallorquí, que agrupa una dotzena de cooperatives i societats agràries de Mallorca, s'ha posat a repartir verdures i fruites de temporada. La por dels pagesos del fet que el seu producte es faci malbé ha estat l'empenta necessària per començar a repartir a domicili. Aquesta iniciativa es va posar en marxa aquest diumenge i en tres dies varen rebre unes 3.000 peticions. La càrrega de feina és tan gran que, mentre la majoria d'empreses estan fent expedients de regulació temporals, ells cerquen autònoms per fer de repartidors. "Fa 50 anys la societat i la pagesia es van separar i ha estat en temps de crisi quan s'han retrobat", afirma el president de Camp Mallorquí, Miquel Gual.

La fruiteria Escales té paradeta al mercat de l'Olivar de Palma. Davant la davallada de clients, la seva propietària, Sònia Escales, s'ha vist obligada a reconduir el model de negoci i a oferir servei a domicili. Si abans treballaven tres persones a la fruiteria, ara només en són dues. Les comandes es fan via WhatsApp –en reben una dotzena al dia– i és la mateixa Sònia qui les reparteix. "És una qüestió de confiança. Als clients els agrada que hi vagi jo, faig net tots els productes amb alcohol, davant d'ells, i complesc totes les mesures de seguretat", apunta. Per ella aquesta situació és "molt difícil", però té clar que farà el que sigui per no tancar el negoci. Emilio Mesquida és propietari de la Polleria Los Maños, també situada al mercat de l'Olivar. Ja fa temps que ofereix el servei a domicili, però ara ha notat un augment considerable de les comandes, que arriben a les 30 diàries. "Ens falten mans, per això fem les entregues amb un marge de 48 hores", comenta. Això sí, a part del pollastre, el seu producte estrella, els clients demanen sobretot menjar preparat, com cordon bleu o nuggets.

N'hi ha que, més que mantenir uns ingressos mínims, el que cerquen és mantenir els clients, no perdre'ls per quan puguin tornar a obrir. Aquest és el cas de Cafès Bay, que també s'ha afegit a la llista de negocis que, davant el confinament, ofereixen el servei a domicili. El seu propietari, Toni Vallacanes, es mostra sorprès davant la quantitat de comandes que han rebut. Amb l'estat d'alarma s'ha vist obligar a tancar les botigues i varen ser els mateixos clients els que es varen posar en contacte amb ell per poder comprar cafè. "Realment no ho fem pel negoci, sinó per donar el servei als nostres consumidors", recalca.

El forn Fondo, un dels emblemàtics de Palma, també s'ha posat en marxa. Normalment hi fan feina 16 persones i des de la setmana passada en són 4, però no han tancat. Si bé és cert que habitualment solen fer entregues a hotels, restaurants i càterings, ara han ampliat l'opció per als particulars. La copropietària del forn, Neus Llull, lamenta que totes les empreses a les quals entregaven productes a domicili hagin tancat i que ara ofereixen "aquest servei a particulars mentre duri la situació". Les comandes han de ser mínim de 15 euros, ja que, si no, "no els surt a compte".

Del que no hi ha cap dubte és que "aquesta crisi farà pensar la societat", comenta Miquel Gual del Camp Mallorquí. "No pot ser que en el segle XXI encara ara no siguem autosuficients. Per això, mentre els clients ho demanin, el sector agrari continuarà oferint aquest servei", recalca.

EDICIÓ PAPER 23/05/2020

Consultar aquesta edició en PDF