Mobilitat
Societat 23/11/2022

La bicicleta triomfa: quasi sis de cada deu ciutadans ja pedalen habitualment

Barcelona, entre les ciutats on més es fa servir la bici per anar a la feina o fer desplaçaments quotidians

4 min
Imatge d'arxiu de ciclistes a Barcelona.

BarcelonaEl nombre d'usuaris habituals de la bicicleta com a mitjà de transport s'ha triplicat des del 2008. Actualment, el 57% dels espanyols d'entre 14 i 70 anys, és a dir, gairebé 6 de cada 10 ciutadans –més de 20 milions de persones– asseguren que utilitzen la bici de manera habitual, és a dir, cada dia o bé setmanalment. De fet, en els últims tres anys el nombre de persones que han passat a fer-la servir diàriament per anar a la feina o a estudiar ha crescut gairebé un 12%. I en el cas dels estudiants, a més, les dades constaten que el percentatge s'ha incrementat entre 10 i 11 punts respecte a fa tres anys i ja suposen al voltant del 30% d'usuaris de la bicicleta.

Tot plegat són dades de l'últim Baròmetre de la Bicicleta a Espanya 2022, l'estudi més gran que es fa en l'àmbit estatal sobre l'ús d'aquest mitjà de transport sostenible. El baròmetre s'ha presentat aquest migdia a Madrid, en el marc del Congrés Nacional del Medi Ambient. L'estudi també remarca el nombre de persones que utilitzen la bicicleta de forma setmanal, que ha crescut un 40% en tres anys: passa del 22,4% el 2019 al 32,5% el 2022. Això vol dir que, actualment, ja hi ha més d'onze milions de persones que fan servir aquest mitjà de transport cada setmana (el 2019 eren 8 milions).

L'informe analitza els hàbits i l'ús que fan els espanyols de la bicicleta i les necessitats o demandes que tenen. Els resultats d'aquest any constaten un creixement general de l'ús de la bicicleta de més de 8 punts respecte a l'última edició del 2019, seguint la tendència dels estudis anteriors. I quan els pregunten pels motius d'aquest canvi, els ciclistes valoren el fet que la bicicleta fomenta la vida activa, té un caràcter ecològic, permet estalviar i contribueix a millorar la mobilitat.

Els motius de l'augment

"La bicicleta s'ha incorporat al paisatge urbà, i això fa només uns anys era impensable", ressalta a l'ARA Antoni Poveda, vicepresident de l'Àrea de Mobilitat de l'AMB. "Hem assolit màxims històrics en l'ús de la bici", corrobora Ruth Lamas, tècnica de mobilitat sostenible de l'organisme. Els motius d'aquest augment general de la bici són múltiples però Poveda i Lamas coincideixen a destacar-ne dos: la pandèmia i les polítiques de promoció de la bicicleta.

La por als contagis durant els moments més durs de la pandèmia per coronavirus va provocar que molts usuaris abandonessin els transports públics col·lectius, com el ferrocarril, el bus o el metro. Una part d'aquests usuaris va decidir-se a provar modalitats individuals, com la bicicleta. "Hi ha bons hàbits que ara, un parell d'anys després, sembla que van arribar per quedar-se", apunta Poveda.

"L'augment també és el resultat de molts anys de polítiques públiques de promoció de la bicicleta a molts municipis, sobretot per part dels ajuntaments, que són els que ho han liderat", opina Lamas, que considera que entre els factors que més han afavorit aquest creixement hi ha la construcció de més carrils bicis, més aparcaments i l'augment de normatives que tenen en compte la bici. "Sense una infraestructura segura és difícil generar augments perquè la por al trànsit a motor encara és el principal motiu de rebuig a l'ús de la bici", argumenta.

Barcelona, entre les ciutats que més pedalen

Barcelona, a més, se situa entre les ciutats capdavanteres en l'ús de la bici per anar a la feina i altres trajectes diaris. Els barcelonins també són, segons les entrevistes fetes pels autors del baròmetre, els ciutadans que més destaquen els avantatges que suposa aquest mitjà de transport per a la mobilitat a la ciutat. I més enllà que la ciutat és "bastant plana", segons Lamas, "els resultats a Barcelona reflecteixen l'actuació de l'Ajuntament i les diferents polítiques locals que s'han fet per promoure-la, destinant-hi part dels pressupostos". "És una de les ciutats amb més quilòmetres segregats i segurs", diu Lamas.

L'estudi també revela que el 75% de les famílies espanyoles tenen alguna bicicleta a casa. En la gran majoria de casos (92%) són les tradicionals mecàniques, tot i que també creix el nombre de bicis elèctriques (un 5% ja en tenen, mentre que abans de la pandèmia només en tenien el 3% dels ciutadans) i les urbanes, com les plegables.

"Més bicis no vol dir més accidents"

L'augment de bicicletes a les ciutats espanyoles no s'ha traduït en un augment de la sinistralitat amb aquests vehicles implicats, segons indiquen les dades del baròmetre. El percentatge d'accidents s'ha mantingut al voltant del 16% durant els últims cinc anys. Una xifra que per als experts en la promoció d'aquest transport és molt remarcable. "Les xifres del baròmetre refermen les dades europees, a bastament contrastades, que diuen que més bicis no vol dir més accidents, perquè tots els conductors van molt més concentrats", explica Lamas.

Malgrat això, els accidents per ciutat continuen sent més comuns, representen un 44% del total, i en aquests casos en un de cada quatre casos ha estat el ciclista qui ha patit un atropellament. També preocupen, per la gravetat, el creixement dels accidents a la carretera, que s'han incrementat en 7 punts percentuals respecte al 2019.

De fet, la meitat de la població (54%) veu en els perill a l'hora de circular, el trànsit i la manca de facilitats i carrils especials els principals inconvenients per decidir-se a anar en bicicleta. En aquest sentit, el baròmetre constata que els ciclistes prefereixen, per sobre de tot, els carrils bici específics per circular, tot i que els carrers amb limitacions de velocitat màxima, sobretot els carrers 30 i 20, també guanyen pes.

stats