EDUCACIÓ

Les avaluacions no poden ser només estatals

L'OCDE destaca la necessitat de fer proves "locals" i d'un sistema "consensuat" amb tots els agents

Sònia Sánchez
25/05/2013

Barcelona.Les revàlides que preveu el projecte de llei d'educació del ministre José Ignacio Wert, imposades des de l'Estat al final de cada etapa educativa, "s'han de complementar amb avaluacions locals o regionals", en terminologia de l'OCDE, perquè són aquestes altres administracions "les que poden respondre més bé a les necessitats educatives de la seva zona i les que permeten més innovació pedagògica". Ho deia aquesta setmana a Barcelona Paulo Santiago, analista de l'OCDE i autor de l'informe Sinergies per millorar l'aprenentatge de l'alumnat. Una perspectiva internacional sobre avaluació .

L'informe, que defensa la necessitat d'avaluar els alumnes, els professors, els directors i els centres educatius, remarca que perquè aquests sistemes tinguin un impacte real en la millora de l'aprenentatge dels alumnes "cal que comptin amb el consens de tots els agents educatius". Un altre consell internacional que el ministre Wert sembla, ara per ara, decidit a ignorar.

Cargando
No hay anuncios

Resultats qualitatius

La recomanació que fa l'informe de l'OCDE, de fet, és que els estats "fixin uns principis generals" per a les avaluacions però que es "permeti flexibilitat local per ajustar-se a aquests paràmetres".

Cargando
No hay anuncios

Santiago no veu malament les avaluacions estatals, però precisa que la tendència internacional va cap a "un tipus d'avaluació que serveixi de monitoratge" per saber com està el sistema educatiu i fer millores, i no tant cap a proves que tinguin conseqüències per als alumnes, com és el cas de les revàlides que Wert proposa al final d'ESO i batxillerat. En aquest cas, segons Santiago, "cal assegurar que aquests exàmens no siguin l'única cosa que certifiqui l'aprenentatge de l'alumne". El plantejament de la llei Wert, de fet, ja diu que aquestes proves comptaran un 30% de la nota en el cas de l'ESO i un 40% en batxillerat i es complementaran amb l'expedient acadèmic del centre per obtenir el títol corresponent.

Però l'informe de l'OCDE defensa, a més, molts altres tipus d'avaluacions, com les que es fan amb un diàleg dins de l'aula, "per evitar el domini dels resultats quantitatius (les notes) per sobre dels qualitatius". L'informe de l'OCDE recomana avaluar els alumnes (amb diversos tipus de prova que incloguin "l'autoavaluació" dels estudiants), però també avaluar els mestres, els directors i els centres escolars.

Cargando
No hay anuncios

Per als professors, proposa que cada escola desenvolupi el seu propi sistema d'avaluació, validat per la inspecció d'educació, que orienti el desenvolupament professional del docent. "Però per establir una progressió en la carrera -i fins i tot el salari- dels docents, cal que l'avaluació sigui externa, per assegurar equitat", afegeix. Per als directors, proposa "separar la seva carrera" de la dels professors, i centrar l'avaluació en "el lideratge pedagògic", també amb conseqüències per a la progressió de la seva carrera.