Mobilitat

Aquestes són les ciutats europees més segures per a les criatures

Barcelona se situa en la setena posició del rànquing i es considera la ciutat més preparada per a la mobilitat dels infants a l'Estat

ARA
30/06/2025

BarcelonaDesprés de posar punt final al curs escolar, una agrupació d'ONG europees ha publicat el seu informe anual, Clean Cities, sobre l'accessibilitat infantil en diferents ciutats europees. La presència de carrers escolars, carrils bici protegits i límits de velocitat a 30 quilòmetres per hora són els tres factors principals per avaluar les condicions de les urbs per assegurar una vida sana, segura i amb els recursos bàsics a l'abast de tots els nens.

Segons aquest informe, Barcelona ocupa la setena posició entre les trenta-sis ciutats europees valorades i és la primera de l'Estat. La investigació relata que el bon resultat de la ciutat catalana es deu a "l’aposta de l’equip municipal anterior per la pacificació del trànsit i la mobilitat activa", mentre que la qualitat de l'entorn de les escoles en els carrers barcelonins afebleix el posicionament de Barcelona com una ciutat pensada per als nens. En total, la capital catalana assoleix el 50% de la puntuació total i, per tant, les 28 ciutats que se situen a la cua de Barcelona suspenen l'avaluació feta per Clean Cities.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a altres ciutats de l'Estat valorades per aquest rànquing, s'hi troben Madrid i Saragossa, però lluny de Barcelona, ja que estan a la 26a i 28a posició, respectivament. "Obtenen notes molt baixes especialment a causa de l’escassetat de carrers escolars i la manca d’infraestructures ciclistes segures", explica el resum executiu de l'estudi. Així i tot, Clean Cities ha volgut subratllar l'esforç dels darrers mesos de Madrid per restringir el trànsit en alguns carrers escolars a través de senyalitzacions malgrat que no considera que siguin "mesures efectives per a la pacificació del trànsit".

Les ciutats més preparades per als infants

La ciutat que lidera el rànquing és París, per la seva extensa xarxa de carrils bici protegits, límits de velocitat a 30 km/h i noves zones de trànsit restringit a prop d’escoles. Amsterdam se situa en segona posició i destaquen els 525 carrers escolars, la xifra més gran d'Europa. Sorprenentment, ciutats menys densament poblades com Copenhaguen no han obtingut una puntuació tan favorable. Aquesta se situa en l'onzena posició per "la falta de renovació en matèria de seguretat i accessibilitat infantil".

Cargando
No hay anuncios

Aquest és el rànquing de totes les ciutats avaluades per Clean Cities:

  1. París (França)
  2. Amsterdam (Països Baixos)
  3. Anvers (Bèlgica)
  4. Regió de Brussel·les-Capital (Bèlgica)
  5. Lió (França)
  6. Hèlsinki (Finlàndia)
  7. Barcelona (Espanya)
  8. Bristol (Regne Unit)
  9. Oslo (Noruega)
  10. Gant (Bèlgica)
  11. Copenhaguen (Dinamarca)
  12. Múnic (Alemanya)
  13. Viena (Àustria)
  14. Gran Londres (Regne Unit)
  15. Berlín (Alemanya)
  16. Bolonya (Itàlia)
  17. Colònia (Alemanya)
  18. Hamburg (Alemanya)
  19. Manchester (Regne Unit)
  20. Wroclaw (Polònia)
  21. Ljubljana (Eslovènia)
  22. Varsòvia (Polònia)
  23. Milà (Itàlia)
  24. Torí (Itàlia)
  25. Praga (República Txeca)
  26. Madrid (Espanya)
  27. Bratislava (Eslovàquia)
  28. Saragossa (Espanya)
  29. Florència (Itàlia)
  30. Budapest (Hongria)
  31. Marsella (França)
  32. Roma (Itàlia)
  33. Cracòvia (Polònia)
  34. Bucarest (Romania)
  35. Lisboa (Portugal)
  36. Sofia (Bulgària)
Cargando
No hay anuncios

L'estudi ha tingut en compte tres factors per elaborar aquesta llista: la presència de carrers escolars, carrils bici protegits i límits de velocitat a 30 quilòmetres per hora, condicions que reflecteixen les recomanacions d’organismes com les Nacions Unides, l’OMS o l’OCDE, adaptats especialment per protegir la infància. En l'última dècada més de sis mil nens i nenes han perdut la vida en carreteres europees, és per això que des de la Unió Europea es vol reduir la conducció de més de 50 km/h a l'interior de les ciutats, ja que és vuit vegades més mortal per als vianants que la circulació a 30 km/hora.